dennis02 skrev 2013-07-31 07:29:59 följande:
Tror inte det stämmer alla gånger. Det beror på vem du är som person. Om du har ett rikt socialt nätverk eller om du är ganska ensam och har få vänner.
De människor som är mer ensamma än andra brukar bli ungefär lika hårt bedömda av andra som av sig själva, av någon underlig anledning. Detta fenomen ser man tydligt idag när de flesta har facebook. En människa med få vänner har svårt att få fler vänner, medans en människa med 500+ facebookvänner har nästan hur lätt som helst att få fler.
Det handlar lite om vad du har att tillföra som person. Tillför man inte mycket, så får man inte mycket tillbaks. Och dömer man ut sig själv hårt, så märker andra det och blir lika dömande själva, egentligen omedvetet och utan att de vill det, men som man framstår, så blir man bedömd, sad but true.
Jag förstår hur du menar men håller med TS mer! Ex. jag har inte så många vänner på FB och kan skämmas lite över att folk kanske upplever mig som "inget att ha". Om någon annan har bara 5-10 vänner tänker jag absolut inte så, snarare upplever jag att personen i fråga är selektiv, har bra självkänsla och bara vill visa upp sitt liv för de närmaste.
Tror vi alla dömmer oss själva hårdast!
TS. Vad jag gör för att må bättre är tex. att läsa trådar som denna och inse att mycket sitte i mitt eget huvud. Mår även bra av motion och att träffa andra. Har varit deppad och ätit antidepp för det, vilket även hjälpte massor mot denna typ av tankar/social fobi, ångest etc.
Kram