• seven01

Köp av hus nära kraftledning

Hej

Det är så att vi är intresserade av ett hus som ligger nära en kraftledning, eller rättare sagt två kraftledningar. Den ena har tre linor och den andra mindre har två. Avståndet till tomtgränsen är ca 30m och till huset ca 60m.

Finns det något sätt man kan se på ledningen vilken strömstyrka som passerar eller ringer man kommunen och frågar?

• Svar på tråden Köp av hus nära kraftledning
  • MeNoLike

Om det vore farligt att bi där tror jag de skulle köpt upp huset och rivit det

• seven01

Jo men var ju inte riktigt det jag undrade.. Är ju nyfiken om man kan reda på vilken strömstyrka som passerar på nåt sätt?

• Grön Anna

Vet inte men jag jobbade på ett ställe där det gick kraftledningar rakt över och alla gubbarna som jobbat där större delen av sina liv fick cancer.
    De skyllde det på ledningarna.

• jaghopparhögt
    Grön Anna skrev 2013-07-27 18:01:31 följande:
    Vet inte men jag jobbade på ett ställe där det gick kraftledningar rakt över och alla gubbarna som jobbat där större delen av sina liv fick cancer.
    De skyllde det på ledningarna.
    Vem skyllde på ledningarna?
  • jaghopparhögt
    seven01 skrev 2013-07-27 17:59:35 följande:
    Jo men var ju inte riktigt det jag undrade.. Är ju nyfiken om man kan reda på vilken strömstyrka som passerar på nåt sätt?
    Absolut kan du det. Du får ringa runt lite och fråga. Men du kan säkert  kolla upp det på internet också, det finns några få standarder på såna ledningar.
  • Grön Anna
    jaghopparhögt skrev 2013-07-27 18:03:15 följande:
    Vem skyllde på ledningarna?
    Gubbarna som fick cancer.
    Men jag vet inte direkt om det gick att se något samband men lite otäckt kändes det.
    Fast där gick ledningarna väldigt lågt och direkt ovanför huset.

• jaghopparhögt
    Grön Anna skrev 2013-07-27 18:41:40 följande:
    Gubbarna som fick cancer.
    Men jag vet inte direkt om det gick att se något samband men lite otäckt kändes det.
    Fast där gick ledningarna väldigt lågt och direkt ovanför huset.

Okej fast vad visste dom? Att kraftledningar skulle orsaka cancer finns det inget bevis för så det är bara spekulationer. Finns massor med människor som bor nära kraftledningar och de mår bra.
  • seven01

Vet inte riktigt vad jag ska söka på för att hitta olika standarder...

Jag får helt enkelt ringa kommunen till veckan och forska mig fram den vägen.

• TnG

Hm svårt det där vet inte vad man ska tro men det är ju en viss strålning från ledningarna, man kan ju kolla upp hur mycket ström de rör sig där kanske med? Men i grannbyn så går det en kraftledning (den stora som går genom Sverige) rakt över ett hus och tyvärrhar hela familjen gått bort i cancer och grann huset en bit bort samma där.. Ingen vågar köpa husen som faktiskt är i bra skick och inte ens dyra längre.. Men har stannat därvid huset och man hör ju hur det surrar från ledningarna, så bara det om det nu inte är farligt så tycker jag det är väldigt störande, är det fuktigt ute så hör jag ledningsarna hem 5km bort så då hörs det nog rätt mycket under den..

• seven01

Jag har nu forskat lite mer.

Ledningarna är på 130Kv och 40Kv och det innebär att µT kommer att ligga på ca 0.2-0.3 (jämförbart är 0.5m från hårtork som ger 0,5µT).

Så det blir alltså inga stora värden, och om ledningarna belastas max vet jag heller inte.  

Om det blir det huset återstår väl att se helt enkelt :) 

• seven01

Först ringde jag kommunen och frågade vilka som hade hand om nätet i det området. Sen ringde jag Eon och dom kunde berätta vad som gällde dom ledningarna. Sen gick jag in på http://www.stralsakerhetsmyndigheten...risker-low.pdf och kollade på diagrammet längre ner...

Svar på tråden Köp av hus nära kraftledning