• blueangel

är du en typisk Curling förälder?

Gör du allt för ditt barn?
    vem är det som bestämmer hemma hos er?
    Anser du att ditt/dina barn är självständiga?

Jag har både vänner och även en syster vars barn blir skjutsade hit och dit, det spenderas flera tusen lappar varje månad för att barnet skall ha "roligt" och inte bli för uttråkad, ungarna får ständigt nya leksaker trotts att de har ett överflöd med leksaker redan som föräldrarna oftast blir så in i bänken trötta på. Men har i själva verket inte hjärta att slänga. Låter barnen bestämma mer än vad de vuxna gör i hushållet. Daltar med barnet/barnen. Min ena tjejkompis exempelvis låter sitt barn säga och göra precis vad hon vill mot sin mamma (fula ord och slåss) och får ändå en leksak så fort de går in i en affär. Blir inte det en skev bild för barnet? om man triggar igång belöningen med en gåva varje gång den gör något dumt? 
    Så hur mycket Curling förälder är du?     

• Svar på tråden är du en typisk Curling förälder?
  • Litenbåt

Tror inte att jag curlar mina barn. Känner iaf inte alls igen mig i trådstarten.

• Knappamamma

Väldigt lite. Visst de är lite bortskämda vilket jag vet är en kompensation för att jag och min man var nr 4 i skaran båda två och mest ärvt och inte hittat på så mycket under vår uppväxt. Men vi ställer krav på våra barn att de ska hjälpa till efter förmåga (beroende på ålder) men även små kan duka undan sin tallrik, hjälpa till att duka fram ibland etc. Dåligt uppförande inför att vi ska göra något kul kan göra att det ställs in, vi accepterar inte att de är "uppkäftiga". Skulle aldrig belöna dåligt uppförande. Min ena svägerska som bor i USA upplever att svenskar generellt är slappa i uppfostran och att de märks på barnen. Höll med henne och vi kom båda fram till att vi i vår familj isåfall hade mer amerikanskt sätt att uppfostra.

• MadHatter

Tja få se

- blir skjutsad överallt - nej då vi ej har bil. Cyklar eller åker buss

- spenderar flera tusenlappar varje månad på kul - njej inte riktigt men mer än ett par tror jag beroende på hur man räknar. Föreningsavgifter mm och så semester,'liftkort, julklappar mm går ju på en del om man slår ut det på ett år

- barnen bestämmer mer än vuxna i hushållet. - nej, jag har övergripande beslutsrätt men barnet har förstås stort inflytande.

- använda fula ord och slåss - just det har tack och lov inte varit något problem hos oss hittills. Men det är inget jag skulle ge mitt godkännande till.

Så baserat på dessa kriterier är jag inte curlingförälder tror jag.

• Mineralvatten

Jag kräks på sådanna föräldrar kommer göra allt jag kan för att inte bli så när jag blir förälder.
    jag är uppfostrad sådär konstigt som att man tackar för maten, presenten osv.
    håller upp dörrar för andra, hjälper folk som behöver på bussen etc.
    hos oss fick man hushålla med sitt barnbidrag och fick inte ett öre till hur mkt man än tjatade.

• Severus

Här curlas inget.
    Finns aparslen som brer smörgåsarna åt sina barn som går i skolan.

• Mellanmjölkens land

Jag tror inte det men det är lite svårt att avgöra eftersom dottern bara är 2 och av naturliga skäl fortfarande behöver hjälp med en hel del. Kan liksom inte säga till henne att "Där är dörren, det är bara att gå till dagis" Samma sak med att bre mackor, hjälpa till med toabestyr och påklädning.

Leksaker köper vi rätt sällan men eftersom hon gör leksaker av det mesta vi har här hemma hittar hon ju "nya leksaker" hela tiden.

Vi ger henne valmöjligheter utifrån sin ålder och försöker hålla vad vi pratat om att göra. Skrik påverkar däremot inte ett taget beslut överdrivet mycket.

Vad jag kan tänka mig kan räknas som curling är att vi berömmer/ger mycket positiv uppmärksamhet. Hoppar hon jämfota över tröskeln (ny färdighet, har precis lärt sig hoppa jämfota) blir vi imponerade och kan t o m klappa i händerna.

• 2013

Att man gör allt för sina barn är inte riktigt samma sak som att man gör allt åt sina barn.

• Ounn

Vår dotter är väldigt bortskämd i bemärkelsen att hon får mycket saker och vi betalar en hel del pengar för hennes fritidsaktiviteter. Men vi har krav såsom att hon sköter skolan oklanderligt och om hon skulle visa tecken på bortskämdhet skulle vi göra saker och ting annorlunda. Lyckligtvis behövs inte det.

• En blå giraff

Med vissa saker - ja kanske. Sonen är snart 6 år och ibland hjälper jag honom med saker som jag vet att han kan göra själv, t.ex. klä på sig. Detta för att han inte vill klä sig själv och att det går fortare/smidigare om vi ska iväg. Jag gör också frukost åt honom och serverar framför TV:n bara för han vill det.

• korfu08

Bestämmer här hemma gör vi två jag och min man, barnet har inte bestämmande rätt helt och hållet, men te x inför semester så kan vi alla tre lämna önskemål vad vi vill göra och så får vi se om det går att genomföra. Och vi går till skolan och dansen hennes fast vi har bil och vi gör inte saker för flera tusen varje månad, man kan ha kul ändå. Nä vi är inte curlingföräldrar men vet en del som är det trist för barnen senare i livet

Svar på tråden är du en typisk Curling förälder?