Någon kunnig om djur?
Hej!
Hoppas på svar från någon som har lite mer koll.
Nu är detta inget som direkt ligger på mig så inge påhopp tack.
För 5 månader sen fick en vän till mig en valp som "betalning" då hans hund hade använts vid avel.
Valpen är chippad på hans namn. Han letade länge efter ett bra hem och trodde han funnit ett. Inget avtal skrevs då de tog valpen.
Efter 5 månader ringer de upp och är desperata att lämna tillbaka hunden pga ändrade familjeförhållanden.
Hunden lämnas då tillbaka och alla papper dvs besiktningsprotokollet.
Det pratas om att de ändå skulle vilja träffa hunden nån gång. Vilket det såklart oftast görs.
En förutsättning var ju givetvis att hunden skulle funka med hundarna som redan fanns i hemmet. Det gjorde det inte och hunden omplacerades till en familjevän där man visste att hunden skulle ha det superbra.
De som nu hade hunden i 5 månader har nu ångrat sig pga att sonen i familjen har fått spel och vill nu ha tillbaka hunden.
Det har terrat på tel (ringt 10 gånger per dag), smsat 5 gånger om dagen att de kommer oavsett om min vän vill det eller inte för de vill träffa hunden som de inte ville ha kvar. De ville alltså inte ha kvar hunden pga att han är jobbig och antagligen pga kostnader men de vill träffa honom varannan dag. De dyker upp och bankar på dörren och hotar nu med polisen.Att de ska komma med polisen och hämta hunden. Detta är absurt!
Hunden köptes av en kvinna som i sin tur gav den till sin bror som i sin tur inte orkade och gav den till sina föräldrar att ta hand om och de orkade inte. Alltså har de nu en konflikt i familjen. Föräldrarna har antagligen hotat med att om han inte tar sitt ansvar så skall de lämna tillbaka den och sen slog de slag i saken. Nu har mamman i familjen panik pga sonen och de kräver tillbaka hunden.
Helt klart anser jag att det skulle skrivits avtal sinsemellan...men min fråga är nu...vad har de för rättigheter egentligen? Kan tillägga att de inte har några papper alls....de lämnade allt när de lämnade hunden...även matskål och mat. De ville/kunde inte ha hunden kvar.
Tacksam för svar!