• Anonym (autism)

Kan man ringa securitas eller kan de inget göra dagtid?

Hej!

Bor i ett villaområde där det sällan är fest och när det väl är det är de flesta hänsynsfulla.
    I skrivande stund är det någon av spolingarna längre bort som har fest,eller stadsfestival låter det som, och spelar otroligt högt. Jag ser inte festen från min lägenhet,men det låter som om det är jag själv som spelar på högsta volym.
    Min dotter ska dessutom sova om ett tag...

Grejen är att jag har autism och mår jättedåligt av höga ljud,speciellt med bas och det är verkligen JÄTTEHÖGT.Nej,jag kan inte gå och be dem sänka,de är redan aspackade...

Jag inser att man givetvis får festa,men får man verkligen spela hur högt som helst i ett tätbefolkat område?
    Kan securitas göra något mitt på dagen?

• Svar på tråden Kan man ringa securitas eller kan de inget göra dagtid?
  • Anonym (a)
    Anonym (autism) skrev 2013-07-27 16:58:52 följande:
    Hej!

Bor i ett villaområde där det sällan är fest och när det väl är det är de flesta hänsynsfulla.
    I skrivande stund är det någon av spolingarna längre bort som har fest,eller stadsfestival låter det som, och spelar otroligt högt. Jag ser inte festen från min lägenhet,men det låter som om det är jag själv som spelar på högsta volym.

Grejen är att jag har autism och mår jättedåligt av höga ljud,speciellt med bas och det är verkligen JÄTTEHÖGT.Nej,jag kan inte gå och be dem sänka,de är redan aspackade...

Jag inser att man givetvis får festa,men får man verkligen spela hur högt som helst i ett tätbefolkat område?
    För det första , har du något avtal med securias
  • Anonym (autism)
    Anonym (a) skrev 2013-07-27 17:01:46 följande:
    För det första , har du något avtal med securias
    Vet inte faktiskt. Trodde man bara ringde dem? Jag bor alltså i lägenhet,men i ett villaområde.
  • Mineralvatten

Man får spela så hög musik man vill, så länge man inte stör sina grannar. det får man aldrig göra över huvud taget.

• Polly74

Om du bodde i hyreslägenhet och din hyresvärd hade avtal med Securitas så skulle det vara enkelt att ringa dem. Men bor du i villa och saknar avtal med Securitas är det ingen idé att ringa. Däremot kan du säkert ringa polisen.

• Polly74

Aha, du bor i lägenhet? Kolla om din hyresvärd har avtal med störningsjour, då är det dem du ska ringa. Man får inte spela hur högt som helst oavsett tid på dygnet.

• Anonym (autism)

Okej,tack för svar. Får väl bli att ringa polisen om de inte sänker snart.

• Anonym (.)
    Anonym (autism) skrev 2013-07-27 16:58:52 följande:
    Hej!

Ja, de har låg att festa så länge det inte är efter kl 2 på natten. 
  • Polly74

Bullshit. Finns ingen lag som säger att man får leva satan till kl. 01:59 utan att nåt händer. Däremot finns 25§ hyreslagen (Jordabalken) där det slås fast att "en hyresgäst ska se till att de som bor i hans omgivning inte utsätts för störningar som kan vara skadliga för hälsan eller försämra deras bostadsmiljö". Läs gärna mer på Lawline

http://lawline.se/answers/14022

• Anonym (Z)

Mellan 07.00-22.00 får man faktiskt tåla ljud däremot skall man inte störa övrig tid, läs ditt hyreskontrakt så ser du det

• Polly74

Det där är en sanning med modifikation. "Tåla ljud" innebär inte att man kan blåsa på stereon på högsta volym bara för att klockan är mellan 07 och 22. I mitt hyreskontrakt framgår det tydligt. Däremot får man acceptera vanliga ljud som lekande barn, borrmaskiner, hammarslag, väckarklockor som står och tjuter och annat som hör vardagslivet till.

Svar på tråden Kan man ringa securitas eller kan de inget göra dagtid?