• Anonym (hur ska jag orka)

Hur ska jag orka med alla krav?

Jag lider av psykiska problem, ångest och social ångest och lite annat smått och gott. Att jobba heltid gör mid dödstrött, orkar knappt med något annat när jag kommer hem från jobbet. Jobbet tar liksom all energi, jag jobbar extra nu under somrarna, pluggar annars. I slutet på augusti har jag en omtenta, hur ska jag orka plugga till den, hur ska jag orka komma ihåg allt? Är rätt mycket att plugga!

Och sen är min kille krävande, eller krävande och krävande, han vill väl ha det som andra tjejer kan ge sina killar och som orkar göra det, jag orkar liksom inte. Han vill liksom att det ska finnas något ätbart klart när han kommer hem sent från jobbet och han vill att jag ska överraska honom med något gott att äta och tända lite ljus (speciellt när han har varit borta en längre tid). Och till råga på allt så fyller han i slutet på augusti, och han vill ju såklart ha överraskningar där med. Men jag kan liksom inte överrakse folk, är så rädd och osäker att det ska bli fel, så vågar inte göra det, det tar liksom emot. Men han vill ju att jag ska fixa med en massa, får höra pikar om det jämt nuförtiden att jag aldrig fixar någonting. 

Jag är upp över öronen förälskad i min kille, men jag vet inte om jag orkar med de krav han ställer på mig längre! Det får mig liksom att må dåligt. Får alltid höra hur hans mamma och syrra fixar med saker hela tiden. Hur hans syrra fixade för sin sambo när han fyllde 30 osv. Känns som om jag inte är lika "bra" som de, och det gör mig ledsen. Varför kan han inte bara hitta någon annan tjej som lever upp till hans krav istället för att pressa mig? 

Hoppas någon förstår något alls av min text, skriver direkt från hjärtat! Men vet inte vad jag ska göra? Funderar nästan på att bryta med min pojkvän då jag inte orkar så mycket till, men jag är ju även helt tokig i honom så vill ju ha honom kvar. Men orkar inte med alla dessa "pikar" hela tiden. Eller är hans kvar helt normala, är det ok att ställa sådana krav på sin flickvän? Jag vet inte, jag vet ingenting längre. Jag vet bara att jag är så trött, så trött.... livet är inte roligt längre!         

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-27 18:50
    Det jag främst undrar är om min kille ställer orimliga krav på mig, eller om det är helt normala krav i ett kärleksförhållande?

• Svar på tråden Hur ska jag orka med alla krav?
  • Kaffemaya

Prata med han direkt från hjärtat och beskriv hur du känner när han pikar dig hela tiden, berätta att du måsta lägga tid på att plugga till omtentan så ni får hjälpas åt med hemmet, matlagning och planering inför hans födelsedag om det ska bli nåt. Att vilja ha på ett sätt är okej men att ibland kanske man får hjälpa till för att få det

Kaffemaya skrev 2013-07-27 18:50:59 följande:
    Prata med han direkt från hjärtat och beskriv hur du känner när han pikar dig hela tiden, berätta att du måsta lägga tid på att plugga till omtentan så ni får hjälpas åt med hemmet, matlagning och planering inför hans födelsedag om det ska bli nåt. Att vilja ha på ett sätt är okej men att ibland kanske man får hjälpa till för att få det

Ja jag har försökt prata med honom, men ändå kommer pikarna då och då. Men hade jag inte haft tentan där hade jag kanske ändå inte hjälpt till så mycket som jag "borde". Jag har konstant dåligt samvete för att jag inte gör nåt, jag har så svårt att se vad som behöver göras och vad som måste göras. Jag vet inte om jag har aspergers eller ADD eller något, för jag är liksom inte som alla andra, eller så kanske det bara är att jag är lat... jag vet inte. Det är samma sak på jobbet, jag känner mig så "dum" hela tiden, jag förstår inte vad som behöver göras osv... Det måste vara fel på mitt huvud...

Det är så ansträngande att både känna sig otillräcklig på jobbet och hemma... Jag sitter här med tårfyllda ögon, jag liksom orkar snart inte längre, vad är det för fel på mitt huvud? Jag har liksom jobbat på jobbet i 2 år och ändå kommer någon som bara jobbat där några dagar och säger till mig vad som behövs göras och vad som är första prio, varför fattar inte jag det?? Jag är ju dum i huvudet, vill inte gå ut längre!

• Anonym (Orka)

Är han införstådd med att ni aldrig kommer kunna få barn ihop? Hur långt in i framtiden tänker ni?

• Anonym (liknande)

Känner du liksom att du är blockerad på något vis? Jag är dödstrött när jag kommer hem,jag lagar inte automatiskt mat eftersom jag inte bryr mig.Min man har väldigt höga krav och klagar hela tiden ,men jag kommer inte igång,inser inte att det är viktigt.Känner mig så udda och dålig.

• Kaffemaya
    Anonym (hur ska jag orka) skrev 2013-07-27 18:58:39 följande:
    Det är så ansträngande att både känna sig otillräcklig på jobbet och hemma... Jag sitter här med tårfyllda ögon, jag liksom orkar snart inte längre, vad är det för fel på mitt huvud? Jag har liksom jobbat på jobbet i 2 år och ändå kommer någon som bara jobbat där några dagar och säger till mig vad som behövs göras och vad som är första prio, varför fattar inte jag det?? Jag är ju dum i huvudet, vill inte gå ut längre!

Men en ny kommer ofta in och ser saker eller har massa idéer och de flesta nya påtalar oftast samma saker som de äldre oftast kanske missat för de är så invanda. Kanske du skulle stärka ditt självförtroende och jobba med din självkänsla mer istället för att gömma dig i offerkoftan. Du är människa och du är värd att leva ett bra liv även om du inte ser allt direkt innan nån påtalar det
    Anonym (Orka) skrev 2013-07-27 19:01:49 följande:
    Är han införstådd med att ni aldrig kommer kunna få barn ihop? Hur långt in i framtiden tänker ni?
    Hur menar du?
    Kaffemaya skrev 2013-07-27 19:04:54 följande:

Men en ny kommer ofta in och ser saker eller har massa idéer och de flesta nya påtalar oftast samma saker som de äldre oftast kanske missat för de är så invanda. Kanske du skulle stärka ditt självförtroende och jobba med din självkänsla mer istället för att gömma dig i offerkoftan. Du är människa och du är värd att leva ett bra liv även om du inte ser allt direkt innan nån påtalar det

Jo men jag hade inga idéer när jag kom som ny, jag har aldrig haft idéer, jag vågar inte ha idéer, tänk om dem är dåliga? Jag vet att det är något fel på mig, men jag vet inte vad? Kanske har aspergers eller något?
    Anonym (liknande) skrev 2013-07-27 19:04:53 följande:
    Känner du liksom att du är blockerad på något vis? Jag är dödstrött när jag kommer hem,jag lagar inte automatiskt mat eftersom jag inte bryr mig.Min man har väldigt höga krav och klagar hela tiden ,men jag kommer inte igång,inser inte att det är viktigt.Känner mig så udda och dålig.

Blockerad? Nej jag vet inte, jag tänker väl inte eller nåt, min hjärna fungerar inte som alla andras eller något? Jag lagar mat rätt fort när jag kommer hem, men det är för att jag är hungrig. Vad klagar din man på?
  • Kaffemaya
    Anonym (hur ska jag orka) skrev 2013-07-27 19:17:28 följande:
    Jo men jag hade inga idéer när jag kom som ny, jag har aldrig haft idéer, jag vågar inte ha idéer, tänk om dem är dåliga? Jag vet att det är något fel på mig, men jag vet inte vad? Kanske har aspergers eller något?

Okej men man måste ju inte ha idéer heller man ska ju jobba liksom :). Sen vad gör det om andra tycker de dåliga ideer du kommer med? Du kan ju tycka om dem för det. Jobba lite med självkänslan och självförtroendet
Svar på tråden Hur ska jag orka med alla krav?