• Anonym (fundersam vän)

Kan en skilsmässa vara sekretessbelagd??

Hej

Har en fundering..... har en kompis om börjat dejta en tjej han träffat genom jobbet och chattat med på facebook.
    Tjejen står som gift på samma adress som en man om du googlar eller kollar Eniro....men hävdar att det bara är på "pappret", att de inte bott ihop på länge men att han inte accepterar skilsmässa vilket gjort att "andra" bestämt att de ska skiljas och att detta går igenom i oktober i år..... Han får inte veta att hon dejtar andra pga detta

Kompisen är ju kär men har naturligtvis börjat undra lite och bad en annan vän kolla upp lite....

Vid fråga på hemtelefonnummer efter person svarar mannen att hon jobbar (dock finns bara han på telefonsvarare).......
    detta förklarades med att han inte vill skiljas och därför upprätthåller fasad om att hon bor där.... 

Enligt tingsrätten som beslutar i den kommun där de är bor finns inte ens en ansökan om skilsmässa registrerad.... inte heller i den kommunen där de kommer ifrån ursprungligen.....

Hon är folkbokförd på den adressen där mannen bor, skatteverket känner inte till någon annan adress, inte ens med sekretess eller särskild postadress.... Vännen jobbar statligt och bad bara om att få kollat om det fanns någon annan adress registrerat på personen,  dock inte att få ut nån adress, men de kunde inte se nån mer registrering...    

Innan kompisen får informationen..... finns det något som kan förklara att det kan vara som hon säger????   
    Taskigt om det kan vara sant och vännen dumpar för det.....
    Tacksam för synpunkter!  

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-27 19:20
    så, enligt anonym a, då kan hon bo på en annan adress, som är skyddad? Men kräver inte det en hotbild i så fall och intyg från polis? Är man offentlig i övrigt om det finns sådant??? hon har iof uppvisat ett annat boende men det kan ju vara vems som helst som bor där, t ex kompis....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-27 19:25
    förtydligande.... vännen nyttjade inte sin ställning, dumt att nämna det statliga, bara det att personen pga det visste var frågan skulle ställas

• Svar på tråden Kan en skilsmässa vara sekretessbelagd??
  • Anonym (jo)

Finns ingen ansökan så pågår ingen skilsmässa. Dock så stämmer det ju att man kan bevilja skilsmässa ändå även om den ena parten inte vill skiljas, då är det alltid 6 månaders betänketid, med eller utan barn i famijen.

Utan att veta mer så låter det som att hon är otrogen mot sin man.

• Anonym (À)

Om hon nu har sekretess på Skatteverket så får de inte berätta för din "Statligt arbetande vän" att hon har det

• Anonym (?)

Vad spelar det roll att vännen jobbar statligt? Han får inte använda sin tjänstemannaroll för att få ut uppgifter privat iallafall!

Sedan, det är inte sekretess på att någon HAR ansökt, däremot kan innehållet vara sekretessbelagt.
    Ingen ansökan=ingen skilsmässa.

• Anonym (jo)
    Anonym (À) skrev 2013-07-27 19:14:09 följande:
    Om hon nu har sekretess på Skatteverket så får de inte berätta för din "Statligt arbetande vän" att hon har det
    Om hon hade sekretessbelagda uppgifter skulle ju knappst ts och hennes vän veta var hon bor, eller hur?
  • Anonym (À)
    Anonym (jo) skrev 2013-07-27 19:19:58 följande:
    Om hon hade sekretessbelagda uppgifter skulle ju knappst ts och hennes vän veta var hon bor, eller hur?

Jag trodde man kan kvarstå på den tidigare adressen så gör vänner till mig nämligen
  • Anonym (jo)
    Anonym (À) skrev 2013-07-27 19:25:59 följande:

Jag trodde man kan kvarstå på den tidigare adressen så gör vänner till mig nämligen
    Nej, det kan du inte. Du kan bli skriven på skatteverket men inte kvarskriven på en adress. Men om man känner den som bor där idag och det är ok för den personen så kanske man kan ordna det så.

Jag tycker det är troligare att hon är gift och inte alls i skilsmässa, än att hon skulle ha skyddade uppgifter och vara skild men kvarskriven hos sin fd man.
  • Anonym (jo)
    Anonym (jo) skrev 2013-07-27 19:29:35 följande:
    Nej, det kan du inte. Du kan bli skriven på skatteverket men inte kvarskriven på en adress. Men om man känner den som bor där idag och det är ok för den personen så kanske man kan ordna det så.

Jag tycker det är troligare att hon är gift och inte alls i skilsmässa, än att hon skulle ha skyddade uppgifter och vara skild men kvarskriven hos sin fd man.
    Och har man skyddad identitet så dyker man inte upp alls i några adressregister eller folkbokföring.
  • Anonym (fundersam vän)

så om jag tolkar de svar som är korrekt, sannolikheten är större att det är nått fuffens gentemot mannen än att hon håller sig undan sin "farliga" man. Hon har ju varit ute offentligt med min vän, dock på annan ort men inte långt från där hon är skriven. Om mannen är så farlig och inte accepterar skilsmässa.... visar man sig ute med en annan man då? i den mannens firmabil......risken är ju stor att nån känner igen

• Anonym (fundersam vän)

läste på skatteverkets hemsida.... om en person har sekretessmarkering på sin adress, kan då den gamla adressen stå kvar som "offentlig"....eller finns ingen offentlig adress då... nån som vet hur det funkar?

Svar på tråden Kan en skilsmässa vara sekretessbelagd??