• Queenie70

tjock på balkong?

Läste just om balkongblommor, och ett sammanhang så påpekade experten att man skulle tänka på att en balkong aldrig får belastas med mer än 100 kilo per kvadratmeter. Det måste ju innebära att en person som väger mer ön 100 kilo egentligen inte ska gå ut på balkongen! Har aldrig hört om dessa vikt gränser tidigaste, har ni?

• Svar på tråden tjock på balkong?
  • Superstefan

Det hela handlar om säkerhet. Om en tjockis går ut på sin en kvadratmeter stora balkong och den går sönder, så kan ju tjockisen skada sig, eventuellt riktiga människor också.

• Ungakillen95

Men du.... blommorna hänger väl på räcket? Då är det väl klart att 100kg är lite för mycket då den oftast består av tunnplåt. 
    På marken är det ingen fara där är det tjock betong 

• Queenie70
    Ungakillen95 skrev 2013-07-27 21:54:07 följande:
    Men du.... blommorna hänger väl på räcket? Då är det väl klart att 100kg är lite för mycket då den oftast består av tunnplåt. 

På marken är det ingen fara där är det tjock betong 

NJA det handlade om att plantera i krukor som skulle stå på golvet, och borde således vara samma sak som när nån står på golvet.
  • LunaLunatic

Det lär ju då bero på typ av balkong.

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Queenie70

Läste nu en annan expert som hävdade 200 kilo per kvadratmeter.

• Ungakillen95
    Superstefan skrev 2013-07-27 21:57:46 följande:
    Men din förbannade idiot. För det första så handlar det knappast om 100kg blommor. Och för det andra så lär ju knappast viktrekommendationen gälla räcket på balkongen.
    Ojdå blev lilla superstefan sur? Rynkar på näsan Stackare.

Du tror väl inte själv på det du skriver att balkonger går sönder när vikten överstiger 100kg?  
  • Superstefan
    Ungakillen95 skrev 2013-07-27 22:01:29 följande:
    Ojdå blev lilla superstefan sur? Rynkar på näsan Stackare.

Du tror väl inte själv på det du skriver att balkonger går sönder när vikten överstiger 100kg?  
    Det handlar inte om att en balkong skulle gå sönder vid en belastning på 100kg. Det handlar om att man sätter en säkerhetsgräns med ganska goda marginaler för att ett eventuellt olyckfall inte skulle kunna skyllas på fastigheten. 

Dessutom så handlar det om 100kg/KVM, vilket är ganska betydande. 
  • Ungakillen95
    Superstefan skrev 2013-07-27 22:03:57 följande:
    Det handlar inte om att en balkong skulle gå sönder vid en belastning på 100kg. Det handlar om att man sätter en säkerhetsgräns med ganska goda marginaler för att ett eventuellt olyckfall inte skulle kunna skyllas på fastigheten. 

Dessutom så handlar det om 100kg/KVM, vilket är ganska betydande. 
    Men skrev jag något annat?! 
  • Superstefan
    Ungakillen95 skrev 2013-07-27 22:04:43 följande:
    Men skrev jag något annat?! 
    Jag såg ingenting av det jag precis skrev i ditt första inlägg, jag kanske missade det. Att du ens antog att balkongräcket skulle vara inblandat är ju ganska korkat.
Svar på tråden tjock på balkong?