• Anonym (tröstäter)

Hur slutar man att tröstäta?

Japp.

Insåg precis NU(!) att jag av olika anledningar förmodligen börjat tröstäta. Och nu vill jag då ha råd på hur jag sluta. Det är ju inte direkt så att jag är hungrig, snarare tvärtom, och jag bara äter och äter. Blir nästan rastlös, uttråkad, irriterad, "kliig" om jag inte har något att äta på.

Så, hur ska jag göra för att sluta tröstäta?

- ta ett glas vatten varje gång jag vill gå i kylen? Ha ett tuggummi att tugga på konstant? Tugga på t.ex. en morot?

• Svar på tråden Hur slutar man att tröstäta?
  • Nyfiken gul

ta reda på varför du har behovet av att tröstäta .  Då först kommer du att kunna sluta. 

Du ska inte belöna ett dåligt beteende med att ersätta det med ett nytt dåligt beteende.  (som tex att tugga tuggummi istället) ..

Du behöver komma underfund med vad det är som händer i din kropp och i dina tankar o känslor när din kropp säger åt dig att stoppa något i munnen.  

Du äter för att..... ?

Att tröstäta eller åt andra hållet att inte äta alls har ju inget att göra med mat. Det är ju inte maten som är problemet , utan det finns en orsak till att du har beteendet. och det är ju det du måste hitta.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Choco

Känner med dig. Tröstäter själv när det blir för mycket. Försöker dock numera hålla mig sysselsatt istället för att slippa tänka på det som får mig att må dåligt. Det bästa vore egentligen om du fick prata med någon. Har du någon vän som lyssnar så är det bra om du får ur dig det som gör dig ledsen. Hoppas du mår bättre snart. Glad

• Anonym (tufft)

Det är tufft, tyvärr måste man ofta ersätta det med andra saker.

• Anonym (Rosen)

Jag insåg att jag tröståt när en närstående sa det. Jag hade inte fattat d annars! Det enda jag kunde göra åt saken var att sluta köpa hem skit. Jättesvårt men man måste! Ha frukt o nyttiga saker så när du tröstar dig blir d inte onyttigt.

• Anonym (tröstäter)
    Nyfiken gul skrev 2013-07-27 22:02:21 följande:
    ta reda på varför du har behovet av att tröstäta .  Då först kommer du att kunna sluta. 

Du ska inte belöna ett dåligt beteende med att ersätta det med ett nytt dåligt beteende.  (som tex att tugga tuggummi istället) ..

Du behöver komma underfund med vad det är som händer i din kropp och i dina tankar o känslor när din kropp säger åt dig att stoppa något i munnen.  

Du äter för att..... ?

Att tröstäta eller åt andra hållet att inte äta alls har ju inget att göra med mat. Det är ju inte maten som är problemet , utan det finns en orsak till att du har beteendet. och det är ju det du måste hitta.  
    Jag äter för att...

- Relationen till min mamma är helt fel, jag vet varken ut eller in och inte heller om jag ska bryta eller försöka lära mig att hantera att hon är denna hemska människa som hon är.

- Ekonomin är fullkomligt rasad sedan ett år tillbaka och vi kämpar för fullt för att få ordning på det men stressen hänger över oss konstant

- Jag har varit sjukskriven i snart ett år och har sedan dag 3 klättrat på väggarna, nästan bokstavligt talat. Att det dessutom tagit läkarna 8 månader att förstå att det är ett allvarligt problem som jag MÅSTE få hjälp med gör det inte bättre. Inte heller att f-kassan strular och jag inte fått någon utbetalning sedan februari.

- Jag är stressad. Jag avskyr att inte ha något att göra om dagarna, att inte ha något att gå till eller komma hem från. Jag är alltså mer stressad av att INTE jobba än ATT jobba.

Där är anledningarna. Och ja... Var börjar jag liksom?

- Jo, ekonomin håller på att ordna upp sig, och fortare än vi kunnat förutspå.

- Jo, jag försöker lära mig hantera min mamma. Blir det inte bättre så bryter jag.

- Jo, jag ska börja studera i höst och då har jag något att gå till igen

- Jo, jag kommer att bli stelopererad inom ett år, och då sägs det att jag ska bli bättre.

Men jag har jättesvårt att sluta äta...

• Anonym (tröstäter)
    Choco skrev 2013-07-27 22:03:48 följande:
    Känner med dig. Tröstäter själv när det blir för mycket. Försöker dock numera hålla mig sysselsatt istället för att slippa tänka på det som får mig att må dåligt. Det bästa vore egentligen om du fick prata med någon. Har du någon vän som lyssnar så är det bra om du får ur dig det som gör dig ledsen. Hoppas du mår bättre snart. Glad
    Tack snälla för uppmuntran!

Jo, jag tröståt när jag var yngre pga. relationen till min familj, men lyckades ta mig ur det för att vara extrem åt andra hållet.

Idag träffar jag en psykolog pga. den skada jag har, sedan har jag två väldigt goda vänner som jag pratar om alla problem med. Men det känns som att jag nu äter för att jag är så stressad över att bara ligga här...

Längtar till hösten när jag börjar studera igen, och hoppas för allt i världen att kroppen fixar det!

Kram till dig!
  • traveler
    Anonym (tröstäter) skrev 2013-07-27 21:59:17 följande:
    Japp.

Insåg precis NU(!) att jag av olika anledningar förmodligen börjat tröstäta. Och nu vill jag då ha råd på hur jag sluta. Det är ju inte direkt så att jag är hungrig, snarare tvärtom, och jag bara äter och äter. Blir nästan rastlös, uttråkad, irriterad, "kliig" om jag inte har något att äta på.

Så, hur ska jag göra för att sluta tröstäta?

- ta ett glas vatten varje gång jag vill gå i kylen? Ha ett tuggummi att tugga på konstant? Tugga på t.ex. en morot?
    Det sägs att man inte kan bli av med ett beroende enbart genom vilja. Man behöver professionell hjälp.
  • Anonym (tröstäter)
    Anonym (Rosen) skrev 2013-07-27 22:07:30 följande:
    Jag insåg att jag tröståt när en närstående sa det. Jag hade inte fattat d annars! Det enda jag kunde göra åt saken var att sluta köpa hem skit. Jättesvårt men man måste! Ha frukt o nyttiga saker så när du tröstar dig blir d inte onyttigt.
    Ja, jag måste sluta handla grejerna. Det är så svårt bara när affären ligger 50m från mitt hem. Men jag ska verkligen se det som en utmaning (som den tävlingsmänniska jag är) att låta bli att äta hela tiden, dessutom pengarna som inte slängs på skit.

Jag inser också att jag inte ätit ordentlig mat på 4 dagar, bara massa skräp. USCH! *smäller på fingrarna*
  • Nyfiken gul

banala knep men som faktiskt funkar. 

*Borsta tänderna, man vill inte gärna smaska på något när man har nyborstade tänder.  Borsta tänderna efter varje gång du ätit  ordinarie måltider eller tex druckit kaffe.

*Håll dig sysselsatt, att bara sitta ner o glo på tex tv gör ofta att kroppen blir rastlös. Se till att du gör något som inbegriper både huvud o händer.  Handarbete?  Korsord med papper o penna.  

*Hitta sätt att pysa ut dina tankar o känslor på.  Gå ut o gå, stoppa lurar i öronen o lyssna på nån bra podcast eller varför inte en ljudbok? Hugg ved, kör ett hårt zumbapass. Skura golv med riktig gammal borste. Piska mattor. Lägg pussel. Ring en vän. 

* Ändra om dina vanor . Att bryta en ovana måste ske med att få goda vanor.  Om du haft tröstätning som dålig vana kan det aldrig bli en god vana att börja äta morötter. Det är fortfarande tröstätning.  Det är själva ätandet du måste sluta med.  Ändra dina rutiner så du inte frestas av att gå till kylskåpet när du inte har något att göra eller när tankarna vandrar.   En gammal rökare dricker ju inte kaffe på maten för att det förknippas med cigarett.  Tänk på samma sätt.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Anonym (Rosen)

Nä hörru disciplin! :)

Seriöst så tog d ett tag för mig att skuta köpa hem sånt men nu unnar jag mig bra saker för min kropp förtjänar bra saker, inte fett och socker.

Kämpa på!

Svar på tråden Hur slutar man att tröstäta?