Nyfiken gul skrev 2013-07-27 22:02:21 följande:
ta reda på varför du har behovet av att tröstäta . Då först kommer du att kunna sluta.
Du ska inte belöna ett dåligt beteende med att ersätta det med ett nytt dåligt beteende. (som tex att tugga tuggummi istället) ..
Du behöver komma underfund med vad det är som händer i din kropp och i dina tankar o känslor när din kropp säger åt dig att stoppa något i munnen.
Du äter för att..... ?
Att tröstäta eller åt andra hållet att inte äta alls har ju inget att göra med mat. Det är ju inte maten som är problemet , utan det finns en orsak till att du har beteendet. och det är ju det du måste hitta.
Jag äter för att...
- Relationen till min mamma är helt fel, jag vet varken ut eller in och inte heller om jag ska bryta eller försöka lära mig att hantera att hon är denna hemska människa som hon är.
- Ekonomin är fullkomligt rasad sedan ett år tillbaka och vi kämpar för fullt för att få ordning på det men stressen hänger över oss konstant
- Jag har varit sjukskriven i snart ett år och har sedan dag 3 klättrat på väggarna, nästan bokstavligt talat. Att det dessutom tagit läkarna 8 månader att förstå att det är ett allvarligt problem som jag MÅSTE få hjälp med gör det inte bättre. Inte heller att f-kassan strular och jag inte fått någon utbetalning sedan februari.
- Jag är stressad. Jag avskyr att inte ha något att göra om dagarna, att inte ha något att gå till eller komma hem från. Jag är alltså mer stressad av att INTE jobba än ATT jobba.
Där är anledningarna. Och ja... Var börjar jag liksom?
- Jo, ekonomin håller på att ordna upp sig, och fortare än vi kunnat förutspå.
- Jo, jag försöker lära mig hantera min mamma. Blir det inte bättre så bryter jag.
- Jo, jag ska börja studera i höst och då har jag något att gå till igen
- Jo, jag kommer att bli stelopererad inom ett år, och då sägs det att jag ska bli bättre.
Men jag har jättesvårt att sluta äta...