• JessicaF

Kattunge som "bråkar" på natten

För ca 4 veckor sedan skaffade vi två kattungar från samma hem. De var ca 13,5 vecka när vi hämtade dem och de har sedan dess sovit hos oss i sängen. För ca två veckor sedan började dock den ena väcka oss stup i ett på nätterna genom att slicka på oss och trampa (med mycket klor). Vi har försökt att bara vänta ut henne men hon ger sig inte. Som längst har vi "sovit räv" i ca 45 min i hopp om att hon ska ledsna men hon ger sig inte. Egentligen är det supermysigt men vi håller på att bli tokiga av sömnbrist då vi aldrig får sova mer än en timme i taget utan att hon väcker oss. Vi har även provat med att säga nej varje gång och lyfta ner henne ur sängen men på ca 2sek så är hon tillbaka. Vad kan vi göra? Vi vill gärna att hon sover i sängen och vi förstår att hon vill mysa men det här kommer inte hålla i längden. Hur kan vi få henne att sluta väcka oss? De har gott om mat och vatten då vi fyller på med torrfoder innan vi går och lägger oss. Tacksam för hjälp!

• Svar på tråden Kattunge som "bråkar" på natten
  • Snultan

Ojoj katter är ju nattdjur så.. de leker ofta på nätterna. Har haft många o de har vart fullt liv på nätterna.. tror ni helt enkelt får vänta ut de.De brukar va en period sen tröttnar dom lite på de

Gravid med första barnet som beräknas komma 6 Oktober!
  • Fundersam02
    JessicaF skrev 2013-07-27 22:24:44 följande:
    För ca 4 veckor sedan skaffade vi två kattungar från samma hem. De var ca 13,5 vecka när vi hämtade dem och de har sedan dess sovit hos oss i sängen. För ca två veckor sedan började dock den ena väcka oss stup i ett på nätterna genom att slicka på oss och trampa (med mycket klor). Vi har försökt att bara vänta ut henne men hon ger sig inte. Som längst har vi "sovit räv" i ca 45 min i hopp om att hon ska ledsna men hon ger sig inte. Egentligen är det supermysigt men vi håller på att bli tokiga av sömnbrist då vi aldrig får sova mer än en timme i taget utan att hon väcker oss. Vi har även provat med att säga nej varje gång och lyfta ner henne ur sängen men på ca 2sek så är hon tillbaka. Vad kan vi göra? Vi vill gärna att hon sover i sängen och vi förstår att hon vill mysa men det här kommer inte hålla i längden. Hur kan vi få henne att sluta väcka oss? De har gott om mat och vatten då vi fyller på med torrfoder innan vi går och lägger oss. Tacksam för hjälp!
    Det är inte lätt att få katter att ändra beteende om de är nattaktiva som en av dina ungar verkar vara. Jag känner igen problemet, men jag hade en vuxen katt som gjorde så frampå småtimmarna. Det hjälpte inte att jag låtsades sova. Han gav sig inte tills jag gick upp och följde med honom till matskålen medan han åt. Sedan fick jag lägga mig igen. Men det var inte lätt att somna om alla gånger... Kanske ni kan försöka leka mycket med ungen innan det är läggdags så att den är för trött att hålla sig och er vakna?
  • iidha

Har haft samma problem med alla mina katter, men det brukar ge sig med tiden. Men sen när dom slutar med det saknar man det lite faktiskt Skäms. Jag försökte hålla mina vakna på kvällarna o busa med dom ett bra tag så dom var tröttna när man själv skulle sova. Enda tipset jag kan ge

• JessicaF

Tack för svaren! Vi brukar inte riktigt behöva leka av dem då de håller igång själva från ca 20 tills vi går och lägger oss oavsett tid så jag tror inte det beror på att de är för aktiva :/

• Eleonor01

Stäng ute dem från sovrummet ett par dagar. De är ju fortfarande bebisar. Våra stora katter sover som stockar vid våra fötter :))

• JessicaF

Det kan låta lite konstigt men vi kan inte stänga ute dem. Vi bor i ett gammalt men nyköpt hus utan sovrumsdörr och pga specialmått går det inte att köpa en ny dörr. Vi måste hitta en gammal orginaldörr för att det ska passa. Vi har försökt med kompostgaller men som väntat hoppar de över alternativt springer in i det så det ramlar :p

• Eleonor01

Nätdörr? Finns att köpa färdiga som man fäster m kardborrar. Vi har såna så vi slipper myggen :)

• Eleonor01

Kompostgaller fäste vi m kabelspik i ena Sidan å en krok i andra när sonen va liten funkade det med. Går ju att sätta två stycken så kan de ej klättrat över

• lills

De behöver er uppmärksamhet och er lek också. Vår katt gör ofta så om båda jobbat länge på dagen. Inte så vanligt numera dock då han blivit äldre:)

• Fundersam02
    JessicaF skrev 2013-07-27 23:33:13 följande:
    Det kan låta lite konstigt men vi kan inte stänga ute dem. Vi bor i ett gammalt men nyköpt hus utan sovrumsdörr och pga specialmått går det inte att köpa en ny dörr. Vi måste hitta en gammal orginaldörr för att det ska passa. Vi har försökt med kompostgaller men som väntat hoppar de över alternativt springer in i det så det ramlar :p

De kanske inte skulle hjälpa att ha en dörr. Min ena katt avskydde stängda dörrar och krafsade tills man öppnade. Den andra hoppade upp på handtaget och öppnade dörren. Det är svårt att styra en del katter. Jag tror att de är olika som individer. En del är envisare än andra och går inte att uppfostra när det gäller vissa saker. Andra saker kan de lära sig att acceptera utan problem. Min ena katt visste t.ex. att han skulle ligga på platser där det fanns handduk och inte överallt. Det underlättade ju när det gällde att ta bort katthår. Han visste också att diskbänken var förbjudet område.
  • Curlie

Kattungar är ju sådär, det lugnar sig men det tar nog iallafall tills de är något halvår. Ni får vänta ut dem. Man får räkna med sömnstörningar när man skaffar barn av alla sorter (människa, valp, kattunge).

• nemo1

Fullt normala kattungar och sånt som man får räkna med. Se till att kattsäkra hemmet, dvs inga persiennsnören som hänger ner så att kattungarna kan få det runt halsen. Inga snören, kan bli en mycket dyr historia då snören snurrar runt tarmen och det måste ske en akutoperation. Stäng toalocket, inga giftiga växter.

Läs gärna kattstaus.se så får du lära dig om katters beteende och behov. Och sist men absolut inte minst, kastrera vid sex månaders ålder, ffa om det är två kön då katter kan bli dräktiga från fyra månaders ålder. Och hinner de bli könsmogna så kommer problemen ofta med revirkissande, gäller både honor och hanar och det beteendet är svårt att få bort även efter en kastrering om det får fortgå.

• Sölve

Som sagt, fullt normalt beteende hos kattungar. 
    Sedan som redan nämnts så är katter nattaktiva djur. Även om de lugnar ner sig med tiden så kan man inte räkna med att nätterna ska vara tysta och lugna. Jag har fyra vuxna katter varav två är lugna och två lever rövare om nätterna. 

• IceJossan

Har ni provat att bli förbannade, alltså säga ifrån med ett kraftigt/vasst ljud, typ ryta ett "NEJ" eller "Sssschhh" eller morra och fräsa? Kanske rent av en vattenspruta med såndär findusch (inte vass stråle alltså)? Nej det är inte djurplågeri att blöta ner katten lite om det är vad som krävs för att den över huvud taget ska kunna bo i ett hem.

• IceJossan

Har ni provat att bli förbannade, alltså säga ifrån med ett kraftigt/vasst ljud, typ ryta ett "NEJ" eller "Sssschhh" eller morra och fräsa? Kanske rent av en vattenspruta med såndär findusch (inte vass stråle alltså)? Nej det är inte djurplågeri att blöta ner katten lite om det är vad som krävs för att den över huvud taget ska kunna bo i ett hem.

Svar på tråden Kattunge som "bråkar" på natten