• Lucia WV

Flicknamn, vad tycker ni om dessa?

Vi har en flicka på fyra månader som vi fortfarande inte bestämt namn på, så jag skulle gärna få lite input på vad ni tycker om följande namn. Rangordna dem gärna, och skriv vad ni tycker om dem.

Agnes
    Olivia
    Vera
    Vera-Lo / Vera-Lou
    Alba
    Esther
    Beatrice
    Ines
    Selma
    Matilde
    Eira
    Liv

Storebror heter NOAH Leonard, men det är inte så viktigt att de passar. Andra namn som jag tycker om på ev. framtida syskon är Otis, Otto, Alfred, Ossian, Vide ...

• Svar på tråden Flicknamn, vad tycker ni om dessa?
  • KnasigeKlaes

Klara är det bästa valet på flickor, om det gäller pojkar är det Klaes som gäller!

• jos85

Alba låter som en fågel, Vera-Lo/Vera-Lou för konstigt.

Gillar Agnes, Olivia, Esther, Ines, Selma, Eira och Liv. Matilde är också fint :)

• KnasigeKlaes
    Solrosens skrev 2013-07-27 22:56:39 följande:
    Inus!
    Inus!? Vad är det för taskigt namn på ett litet liv?
  • Solrosens
    KnasigeKlaes skrev 2013-07-27 23:02:31 följande:
    Inus!? Vad är det för taskigt namn på ett litet liv?

Lägg av Weirdo!
  • Lindsey Egot NO1

Vera låter bra och bastant.

• KnasigeKlaes
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-27 23:18:49 följande:
    Vura låter bra och bastant.
    Lägg av med dessa dåliga namn! Vura? Klara eller Klaes ska det vara!!
  • ApanApansson
    Agnes - Jättefint, bäst av alla
    Olivia - Fint
    Vera - Inte fint
    Vera-Lo / Vera-Lou - Absolut inte fint
    Alba - Absolut inte fint
    Esther - Absolut inte fint
    Beatrice - Sådär
    Ines - Absolut inte fint
    Selma - Absolut inte fint
    Matilde - Nja, gillar Mathilda dock
    Eira  Absolut inte fint
    Liv - Absolut inte fint

Gillar även, Linnea och Alice
    Stupid is, as stupid does!
  • Lindsey Egot NO1
    KnasigeKlaes skrev 2013-07-27 23:20:01 följande:
    Lägg av med dessa dåliga namn! Vura? Klara eller Klaes ska det vara!!
    Haha.... Vera ska det ju vara Klaes.
  • Svensk dam
    Lucia WV skrev 2013-07-27 22:45:33 följande:
    Vi har en flicka på fyra månader som vi fortfarande inte bestämt namn på, så jag skulle gärna få lite input på vad ni tycker om följande namn. Rangordna dem gärna, och skriv vad ni tycker om dem.

Agnes

Olivia

Vera

Vera-Lo / Vera-Lou

Alba

Esther

Beatrice

Ines

Selma

Matilde

Eira

Liv

Storebror heter NOAH Leonard, men det är inte så viktigt att de passar. Andra namn som jag tycker om på ev. framtida syskon är Otis, Otto, Alfred, Ossian, Vide ...

Åh så många fina! Esther, Liv och Ines finns på vår lista också. De enda jag inte är så förtjust i är Selma, Olivia och Vera-Lo. Fast Vera-Lo är lite gulligt ändå. Agnes är fint men kanske lite vanligt, Ines är bättre. Förstår att ni har svårt att välja.. Som sagt många fina. Jag rangordnar såhär: Liv, Ines, Esther, Vera, Eira, Matilde, Beatrice, Alba, Agnes, Vera-Lo, Olivia, Selma. Till Noah passar Liv, Vera och Eira bäst. Fast Noah och Esther är också bra, båda bibliska.
  • Lucia WV
    Svensk dam skrev 2013-07-27 23:39:59 följande:

Åh så många fina! Esther, Liv och Ines finns på vår lista också. De enda jag inte är så förtjust i är Selma, Olivia och Vera-Lo. Fast Vera-Lo är lite gulligt ändå. Agnes är fint men kanske lite vanligt, Ines är bättre. Förstår att ni har svårt att välja.. Som sagt många fina. Jag rangordnar såhär: Liv, Ines, Esther, Vera, Eira, Matilde, Beatrice, Alba, Agnes, Vera-Lo, Olivia, Selma. Till Noah passar Liv, Vera och Eira bäst. Fast Noah och Esther är också bra, båda bibliska.
    Tack för ett bra svar!

Pappan tycker tyvärr inte om Liv och Ines, men Esther tycker han mycket om. Jag gillar Esther och tycker det är ett starkt och vackert namn, som passar bra med Noah och förstärker kopplingen till gamla bibliska namn (eftersom Noah tydligen anses vara ett "modenamn" av vissa i Sverige). Men, jag tycker att Esther har något lite dystert över sig som jag känner att jag kanske kommer ångra.

• Lucia WV
    Ungakillen95 skrev 2013-07-27 22:52:42 följande:
    Ossian? Vide? Döp dottern till röda havet Flört
    ? Fattar ingenting.
  • fluu

Agnes - Väldigt fint namn. Det har lite av allt. Seriöst,sött,starkt,internationellt,etablerat i Sverige. Bra namn helt enkelt.
    Olivia  - Lite samma som Agnes,men lite väl sött för min smak,mycket "barnnamn".
    Vera - Gillar. Starkt namn med attityd. Dock hade just jag inte valt det eftersom det låter mindre fint på min dialekt.
    Vera-Lo / Vera-Lou - Gillar inte dessa nya kombos med -lo och -li. Gillar enklast möjliga.
    Alba - Okej,men det kommer bli förvirringar. Folk kommer höra Alma/Alva. Lite väl sött med.
    Esther - Mycket fint namn. Vackert och starkt. Gillar bibliska namn. Skulle dock stava utan h.
    Beatrice - Nja. Egentligen helt okej,men jag är väl färgad av mina erfarenheter. Alla Beatrice jag känt har varit snorkiga. Hon kommer ändå bli kallad Bea och det är fult...
    Ines - Gillar. Lite krutgummenamn.
    Selma - Jag hör bara Semla.
    Matilde - Gillar skarpt! Stiligt,men ändå enkelt.
    Eira - Gillar mycket. Ett riktigt karaktärsnamn. Starkt och med attityd. Dock blir det dumt på min dialekt.
    Liv - Favvo eftersom min dotter heter så. Gillar att namnet är urnordiskt,men funkar utomlands. Det har attityd,är vackert ,det är enkelt att uttala och stava.

Röstar för Liv i första  hand och Agnes/Matilde i andra hand.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Emeli

Agnes helt ok, kan bli lite tråkigt men det beror på vilket namn det kombineras med. Olivia är ett fint och gulligt namn kombinationen Agnes Olivia är fin. Vera är för hårt. Vera-Lo / Vera-Lou är hemska. jag har svårt för alla hittepånamn med -li eller -lo. Alba - tja, ungefär samma som Alva eler Alma. Esther är för hårt. tänker bara på Martin Ljungs gamla monolog där han kallade Ester för bannade fläskfia. Beatrice är ett vackert namn, passar dock inte ihop med alla efternamn. Ines är tråkigt. Selma låter som semla. tänker på lilla Fridolfs rivjärn till fru. Matilde helt ok. Eira - nej. har svårt för alla namn med ljudkombinationen ei eller ai. Liv är ingen favorit, men det beror nog på att en sällsynt otrevlig klasskamrat hette det. lycka till med namnvalet. Smaken är ju så olika. Hoppas ni hittar ett namn ni gillar. Av namnen du listar röstar jag på Agnes Olivia eller Agnes Beatrice.

• lovingyou

Är själv partisk då min dotter heter Inez Liv så självklart är dessa namn finast.. Av dina andra förslag tycker jag mycket om vera och Eira. Båda namnen känns som namn till starka kvinnor. Beroende på hur ovanligt namn ni vill ha är ju Eira det minst vanliga utan att vara konstigt.

mammas älskling 120710
  • Lucia WV

Tack för era svar!

Nu har vi sållat lite och dessa finns med som förslag till tilltalsnamn:

Agnes

Vera

Alba (observera att detta inte är en påhittad variant av Alva/Alma, utan ett gammalt Spanskt namn, och att jag även pratar spanska med mina barn så det finns en anledning till att detta finns med på listan).

Esther

Några av de andra har vi gärna med som andranamn, men nu måste vi välja tilltalsnamnet i första hand, och bråttom är det.

Fler inlägg uppskattas!

• MadHatter

I ditt sista förslag gillar jag Alba och Esther.

Svar på tråden Flicknamn, vad tycker ni om dessa?