• Aapple

Hur ofta äter en nyfödd?

Undrar bara hur mkt o hur ofta barnet ska äta vid flaskmatning dem första dagarna som nyfödd ungefär? Vet att de är indiduellt men behöver lite hjälp. Tycker dem kräks lite efteråt.

• Svar på tråden Hur ofta äter en nyfödd?
  • nozpa

Min första åt ca 70 ml när hon var 5 dagar. Hade bvc på besök då, därför jag minns det. Hon åt var 3:e till var 4:e timma. Kräktes också ofta.

Min andra åt ungefär samma mängd. Men kräktes inte, bajsade ca 10 ggr/dag istället. :-P 

• Lindsey Egot NO1
    Aapple skrev 2013-07-27 22:51:34 följande:

Undrar bara hur mkt o hur ofta barnet ska äta vid flaskmatning dem första dagarna som nyfödd ungefär? Vet att de är indiduellt men behöver lite hjälp. Tycker dem kräks lite efteråt.

Min yngsta åt ersättning och vi gjorde på två skopor ersättning varje gång så fick han äta så mycket han orkade. Så det blev var 3:e-4:e timma. Vid tre månader blev han hungrigare så då gjorde vi på 3 skopor ersättning. Vi märkte vid tre månader att han ville äta oftare precis som ammande bebisar gör för att öka produktionen så då gjorde vi bara mer ersättning. Man ska ge ersättning som man skulle göra om man ammat. Dvs är barnet hungrig ska barnet ha ersättning.
  • Mamori

Min son åt var tredje timme ungefär. Första dagen 10 ml varje gång, dag två 20 ml, dag tre 30 ml osv...

• Lindsey Egot NO1

Bebisen kräks upp överflödet. Många bebisar är glupska och äter tills det står dom ända upp i halsen. Sedan kräks de upp det. Detsamma gäller även ammande barn. Vissa vet inte när de ska sluta.

• minerva123

Nyfödda har omogen magmun vilket gör att mjölken lätt glappar ut vid rapning, lägesändring eller oavsett vad man gör. Så en bebis kan kräkas och i nästa sekund vilja äta igen.

Svar på tråden Hur ofta äter en nyfödd?