• Anonym (Adhd)

Frågor kring Adhd utlåtande! *Vad betyder orden?*

Ja jag har precis (eller ja, fått dom tidigare i veckan men det är först nu jag tittat på dom ordentligt) fått hem mina papper om utredningen där det talas om att jag har adhd. Men jag har ett par frågor som någon snäll kanske kan svara på?

Det står "xxxs(mitt namn) testresultat visar på en så pass ojämn begåvningsprofil att den sammanvägda poängen (HIK) bör ses som ett snitt snarare än som ett uttryck för en enhetlig intellektuell förmåga. Enligt detta snitt är xxx normalbegåvad."
    - Jag förstår att jag är normalbegåvad men vad är tex HIK?

Det fortsätter så här:
    "xxxs främsta styrka finns inom området verbal funktion, där hon presterar inom den övre normalzonen. xxxs största svaghet återfinns inom området arbetsminne, där hon får ett lågt resultat" 
    - Vad betyder det här? Att jag är Bra på att prata, eller? Vad är arbetsminne?

Sen fortsätter följande
    "På index för perceptuell funktion får xxx ett resultat i den nedre normalzonen, att jämföra med resultatet i den övre normalzonen när det gäller verbal funktion"
    - För mig är det här grekiska! 

Någon snäll som kan översätta det här till svenska? Glad       

• Svar på tråden Frågor kring Adhd utlåtande! *Vad betyder orden?*
  • Kottarnasmamma

Ska hjälpa dig att förklara det ja kan med dessa tester genom att min don gjort dessa tester. Genom att hitta dina starka och svaga sidor kan det bli lättare att möta vardagen. Arbetsminne är korttidsminne, närminne. Kan tänka mig att det ofta är lättare för dig att komma i håg saker som hände för länge sedan än en muntlig instuktion som rabblas snabbt med olika punkter och moment i. Verbal funktion är hur man klarar kommunicera, hur msn uttrycker sig, språkförståelse, omvärldskunskapet, förmåga att resonerar abstrakt. Medans perceptuella funktioner är hur man uppfattar och tolkar omvärlden, även hur man ksn finna strategier, Helheter och överblicka. Logiskt resonerande och icke verbal problemlösning. Vet inte om de blev lättare att förstå.

• Anonym (Adhd)
    Krigström skrev 2013-07-28 00:17:38 följande:
    HIK är en poäng skala. Ja vet inte om det hjälper dig men du kan läsa lite här
    www.pearsonassessment.se/upload/Testutvecklin...

Fick min diagnos tidigt och läste aldrig själv papprena :P

Jag kan trycka på länken :) Tack! Får läsa imorgon när ajg är lite piggare!
  • Anonym (Adhd)
    Kottarnasmamma skrev 2013-07-28 00:48:22 följande:
    Ska hjälpa dig att förklara det ja kan med dessa tester genom att min don gjort dessa tester. Genom att hitta dina starka och svaga sidor kan det bli lättare att möta vardagen. Arbetsminne är korttidsminne, närminne. Kan tänka mig att det ofta är lättare för dig att komma i håg saker som hände för länge sedan än en muntlig instuktion som rabblas snabbt med olika punkter och moment i. Verbal funktion är hur man klarar kommunicera, hur msn uttrycker sig, språkförståelse, omvärldskunskapet, förmåga att resonerar abstrakt. Medans perceptuella funktioner är hur man uppfattar och tolkar omvärlden, även hur man ksn finna strategier, Helheter och överblicka. Logiskt resonerande och icke verbal problemlösning. Vet inte om de blev lättare att förstå.

Tack för ditt svar Skrattande.

Ja det stämmer faktiskt, har väldigt lätt att komma ihåg saker som hänt men om någon talar om något för mig, tex lärare i skolan så faller det bort, inte allt men delar. - Här får jag ett lågt resultat, då betyder det att det är sämre än en genomsnitts människan ellerhur?
    Min verbala funktion är över normalzonen - alltså bättre än genomsnitts människan?
    perceptuella funktioner får jag i nedre normalzonen, betyder det att jag är sämre på att finna olika strategier och se helheter? Skulle du kunna sätta det här i ett exempel?

• Anonym (Adhd)

Puffar lite!

• Anonym (student)

HIK betyder intelligenskvoten för hela skalan. Utlåtandet säger att du presterar olika bra på de olika skalorna, du har alltså en ojämn begåvningsprofil. Det är vanligt att profilen är ojämn hos personer med ADHD. Din poäng på HIK är alltså ett snitt, men säger ganska lite om hur du presterar på arbetsminne, snabbhet, ver al funktion och perceptuell funktion var för sig. Undrar du nåt mer så fråga på! Din psykolog borde ha gått igenom utlåtandet tillsammans med dig så att du säkerligen förstod allt...

• Anonym (Adhd)
    Anonym (student) skrev 2013-07-29 14:40:41 följande:
    HIK betyder intelligenskvoten för hela skalan. Utlåtandet säger att du presterar olika bra på de olika skalorna, du har alltså en ojämn begåvningsprofil. Det är vanligt att profilen är ojämn hos personer med ADHD. Din poäng på HIK är alltså ett snitt, men säger ganska lite om hur du presterar på arbetsminne, snabbhet, ver al funktion och perceptuell funktion var för sig. Undrar du nåt mer så fråga på! Din psykolog borde ha gått igenom utlåtandet tillsammans med dig så att du säkerligen förstod allt...

Tack för ditt svar!
    Kopierar mitt svar/fråga här ovan o ser om du kanske kan hjälp mig med den! :)   

" Ja det stämmer faktiskt, har väldigt lätt att komma ihåg saker som hänt men om någon talar om något för mig, tex lärare i skolan så faller det bort, inte allt men delar. - Här får jag ett lågt resultat, då betyder det att det är sämre än en genomsnitts människan ellerhur? Min verbala funktion är över normalzonen - alltså bättre än genomsnitts människan? perceptuella funktioner får jag i nedre normalzonen, betyder det att jag är sämre på att finna olika strategier och se helheter? Skulle du kunna sätta det här i ett exempel? "
Svar på tråden Frågor kring Adhd utlåtande! *Vad betyder orden?*