• NickeLillTroll

Orättvis förälder

Hur rättvisa är ni mot era barn? Gäller rättvisa till varje pris eller hur gör ni? I vilka situationer ör det viktigast att vara rättvis?

Jag känner mig orättvis mot mina barn, som är i övre tonåren och kan räkna ut vad saker kostar men också vad olika aktiviteter (skjuts, hjälp i olika former osv) "kostar". Tex det ena barnet följer jag med på stan och handlar, jag följer med henne på hennes fritidsaktiviteter osv. Vi fikar tillsammans både hemma och ute. Hon kommer till mig för att umgås. Ibland ber hon mig om hjälp med olika problemlösningar.

Det andra barnet är inte- och har aldrig varit lika mammig. Hon har ofta velat klara sig själv och är mer självständig, Under senare tid har hon mer eller mindre stött bort mig. Hon vill aldrig berätta något för mig och är väldigt hemlig. Därför har det blivit så att jag inte har varit lika mycket med henne som med hennes syster.

Till saken hör också att båda har olika psykiska och neuropsykiatriska funktionshinder. Jag känner att jag kanske inte har varit lika stort stöd till dom båda och det har börjat gnaga i mig nu. Den äldsta börjar pröva sina vingar och jag vill inte att hon flyr boet men en känsla av att hon har en dålig mamma som lämnat henne i sticket. Hon är på väg ut, men har egentligen ingenstans att ta vägen, vill bara bort från oss.

Jag undrar därför, ni som har vuxit upp i syskonförhållanden där ni känt er orättvist behandlade. Hur har det påverkat era liv?   Hur har era familjer påverkats efter att ni flyttat och byggt upp era egna familjer...

Berätta! Jag vill veta vad mitt handlande kan leda till. Det känns som att jag kommit på detta för sent för att göra något åt det nu. 
    Tack på förhand! 

• Svar på tråden Orättvis förälder
  • viseversa

Min pappa älskar min lillebror mer än mig. Det är en STOR sorg även fast jag är 30 år nu. Enligt mig ska man inte behandla barnen SÅ Olika att det är uppenbart. Hon känner såklart att du älskar systern med. Tror du hon har lust att öppna sig för dig då och släppa dig in på livet?

• NickeLillTroll

Jag älskar mina barn lika mycket. Men den en har alltid varit mer självständig och har inte haft samma behov av att jag följer med på aktiviteter osv.
    Det är jätte svårt att visa hur mycket man älskar någon om man inte får komma nära, fast man vill! Jag har aldrig känt att jag inte vill vara henne nära.  Hon är väldigt öppen och verbal pratar mycket med alla... Men min känsla av orättvisa ligger i att den ena systern vill att jag ska vara med, medan den andra inte vill att jag ska vara med. Det känns som att jag måste kompensera det med något, så att det inte blir som i ditt fall, Viseversa. Frågan är ju hur?

• Rockelina

Kan du inte försöka prata med henne och förklara hur du känner? Åk på en resa ihop -säg att du vill komma henne närmre (kan va svårt men funderar bara). Något hon behöver hjälp med? Betala en kurs hon vill gå eller nåt. Men framför allt prata och var öppen.

• NickeLillTroll
    Rockelina skrev 2013-07-29 00:02:33 följande:
    Kan du inte försöka prata med henne och förklara hur du känner? Åk på en resa ihop -säg att du vill komma henne närmre (kan va svårt men funderar bara). Något hon behöver hjälp med? Betala en kurs hon vill gå eller nåt. Men framför allt prata och var öppen.

Tack för ditt råd. Det var bra idé! Att göra en tripp tillsammans kanske kan bli en öppning för något nytt. En kurs.. kanske att vi kunde gå en kurs tillsammas...Solig

• Rockelina

Ja och snacka mycket möjligt hon ska först sura ta ut gamla aggressioner nu när du öppnar locket. Men skit i det. Var ögon och öppna handen så får hon komma när hittat tanketråden efter att kanske länge förträngt vissa känslor. Du gör vad du kan och finner din balans i det.

• NickeLillTroll

Tycker att det är svårt att snacka... vad ska man säga liksom? Förlåt men det var inte min mening att vara orättvis... Till min fördel har vi varit på en aktivitet tillsammans idag.. Blev dock lite osams om en grej, och hon blev så klart skitsur. Men jag försökte bara låta henne göra sitt och höll mig i bakgrunden. När vi var nästan klara blev hon på toppenhumör. Vi pratade om ditten o datten på vägen hem... skoja lite och så.

Kanske är man på rätt väg iafa... 

Svar på tråden Orättvis förälder