• Jordgubben82

För och nackdelar med lchf (nybörjare)

Hej! Hade tänkt och pröva lchf, men är rädd att det är för gräddigt för mig :) mår lätt illa av för fett mat. Är detta ändå något för mig? Har ett bråck på övre magmunnen och äter jag fel för många dagar så mår jag skit dåligt, så vill hitta något som passar mig. Min mage sväller upp jätte lätt också efter jag har ätit, även om jag äter laktosfritt i med jag inte klarar laktosen. Har även lågt blodtryck, kan detta bli värre med en kost på lchf? Har några kilo att bli av med och behöver en bra matvana för min mages skull. Och vill även få mer energi, för den är långt nere just nu.
    Berätta gärna om vad ni tycker och om eran erfarenhet :)

• Svar på tråden För och nackdelar med lchf (nybörjare)
  • Thotis90

Jag såg bara en fördel med lchf och det var att jag gick ner i vikt, annars såg jag bara nackdelar (drabbades av riktigt jobbiga biverkningar).

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • Jordgubben82
    Thotis90 skrev 2013-07-28 00:58:20 följande:
    Jag såg bara en fördel med lchf och det var att jag gick ner i vikt, annars såg jag bara nackdelar (drabbades av riktigt jobbiga biverkningar).

Vad för biverkningar om jag får fråga?
  • Thotis90
    Jordgubben82 skrev 2013-07-28 01:09:13 följande
    Vad för biverkningar om jag får fråga?
    Jag var konstant hungrig och törstig (det spelade ingen roll att jag åt och drack överdrivna mängder), hade konstant huvudvärk, koncentrationssvårigheter, svullen och öm mage, förstoppning, avdomnade ben, extrema humörsvängningar och yrsel.
    Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • 123

Jag har bara positiva erfarenheter (förutom de två första veckorna då jag var trött, frusen och hade lite huvudvärk). Var också tveksam först pga att jag lätt får halsbränna eller ännu värre obehag av mycket fett men det har inte alls varit några problem
    Kanske mest beroende på att jag inte äter särskilt mycket fett men även för att jag blivit väldigt noga med vad för sorts fett jag äter. Köper numera bara kallpressad rapsolja och kallpressat kokosfett samt har bytt ut komjölk och koost mot havremjölk och får/getost.
    Äter även mycket vitkålssallad (pizzasallad) som jag gör själv samt psylliumfrön och det tror jag har hjälpt min mage att må extra bra. 

Anledningen till min kostomläggning var högt blodsocker och jag ville se om jag kunde reglera det med kosten istället för att börja medicinera.
     Jag - diabetes = 1 - 0 Solig 

Kanske ska du testa en hybrid mellan en mindre strikt LCHF och GI om du känner dig osäker? 

• Alby

Den första månaden med lchf så var jag trött och hade huvudvärk. Men sen försvann det, får jättemycket energi av lchf. Blir mätt och har inget godissug. Och går ner i vikt

• Pallas

Plus:
    - går ned i vikt i långsam men stadig takt
    - mina mättnadskänslor fungerar, vilket de inte gör om jag äter snabba kolhydrater
    - förhållandevis lätt att följa, vi äter mycket bättre mat, lagad från grunden nu
    - det känns inte som att jag försakat något genom att följa dieten
    - jag är extremt mycket jämnare i humöret
    - blir inte trött och frusen efter maten, som jag annars blivit hela livet

Minus:
    - det är svårare att spontanäta på stan med en kompis, på resande fot eller om man glömt sin matlåda till jobbet
    - det tog tid för mig att komma in i ketos (körde inte så strikt)
    - jag har ett fysiskt jobb och fick lätt mjölksyra innan kroppen vant sig vid ketosen
    - det är knepigare att få till en bra näringsbalans med vegetariska alternativ, tycker jag 

• Vira

Jag har ätit LCHF i snart 1 år Jag körde så strikt som jag hade kunskap om redan från början. Sen lär man sig under tiden. Jag har IBS och har blivit så gott som helt bra i min mage sen jag började äta enligt LCHF! Om jag fuskar, vilket jag försöker undvika så kommer symptomen på en gång = ont i magen o uppsvälld.
    Första veckan var jobbig, jag var vääldigt sötsugen, tredje dagen var värst, sen gick det över. Jag tappade 3.1kg de första 6 dagarna :) Fler fördelar är att man slipper det mesta sötsuget, jämnare humör och piggare, ingen paltkoma efter middagen! Min man började samtidigt och han tycker också så. Men det största plusset tycker jag är  att min mage mår super, jag behöver aldrig oroa mig när jag äter att jag ska måsta springa på huset. Jag har också lågt blodtryck, fick väldigt lågt ett tag i vintras 90/65 då snurrade det ganska bra mellan varven! Men det har gått om sig.
      Det finns en LCHF-tråd här på fl, den hade jag mkt hjälp av från början men även nu:) Lycka till!

Svar på tråden För och nackdelar med lchf (nybörjare)