• Karran86

Omogen magmun-kräk, kräk och åter kräk!!!

Hej!
    Nu sitter jag här och skriver i hopp om att någon har nåt mirakeltips som får min son Alexander att sluta kräkas så mycket!

Vi tar det från början:
    Ända sedan han var nyfödd har han varit en riktig kräkis, "alla bebisar kräks" sa folk men nä jag kände på mig att det inte var riktigt normalt då jag och han (och pappan) var konstant nerkräkta, hans sömn stördes då han kräktes i sömnen, emellan kräkningarna som kom ut hade han kväljningar KONSTANT så man såg kräket som åkte hiss i halsen på honom. Sen va det den vanliga visan, tog upp det på bvc för läkare men eftersom han är en bebis som trots mycket kräk hela tiden gått upp bra i vikt hävdade dom att det inte är nåt fel. Värre blev det även 2 dagar efter hans 3månaders dag för då lärde han sig att vända sig till mage vilket sedan dess är hans favoritsyssla såklart och det hjälpte ju inte heller till direkt! (roligt att han var tidig men den färdigheten kunde han ändå väntat med tycker jag=)

Till slut provade jag att vara mjölkfri då jag läste en del om allergi och då blev han mycket bättre, tänkte yes äntligen har jag hittat lösningen, men trots att han blev bättre fortsatte han att kräkas en hel del vissa dagar. Trodde då att det berodde på att jag av misstag måste fått i mig mjölk och att han är så känslig att det inte funkar ens med spår av mjölk. Fick bekräftat med pricktest att han är allergisk och fick althera utskrivet och då började ännu en resa! 

Bestämde mig nämligen för att fasa ut amningen och bara ge ersättningen hädanefter då jag trots mjölkfri kost verkade ge mitt barn komjölksprotein via amningen iallafall plus att jag har fått en hemsk ledvärk som enligt läkare beror på amningen! Då började han kräkas mer! Läste då att Althera är baserat på vassle och att vissa känsliga barn kan reagera på den trots att proteinet skall va så "sönderhackat" att de inte ska det. Fick då prova nutramigen aa som är baserad på kasein, funkade inte heller och till sist fick vi en provburk neocate som är HELT mjölkfri, men den va värst!
    Han kräktes mängder och vattnigare än vanligt, den va liksom tunnare i konsistensen, provade att ge honom mindre mål men eftersom han är en stor kille (4750 g och 56 cm lång när han föddes, nu vid 5 mån ca 8,3 kg och 70,5 cm lång) så funkade inte det då han blev ju aldrig mätt och kräktes ändå för den delen. Kom då fram till att han är nog inte så superallergisk som vi först trodde utan det är nog en kombination av allergi och omogen magmun där det funkar bäst om jag är mjölkfri och ammar lite och ofta (kommer förmodligen för mycket för snabbt i flaska så får bara härda ut ledvärken!). Fick då hyra pump från bb för att försöka få igång mjölkproduktionen igen som börjat sina när jag drog ner på det (amma amma amma och pumpa däremellan). 

Första dagarna innan produktionen va igång ordentligt igen funkade det jättebra, Alexander verkade bli mätt och kräktes knappt nåt alls, sedan vände det igen när min mjölk kom igång ordentligt igen, blir så besviken varje gång då det tär på en att alltid vara nerkräkt, och mitt sociala liv har ju fått sig en ordentlig törn då man knappt vågar gå hem till eller träffa folk av rädsla att han skall spy ner allt och alla. 
    Fick sedan rådet av läkaren att börja ge honom mer fast mat (hade provat med lite potatis bara men inte vågat ge mig på gröt än). Började då för snart 2 veckor sedan att amma (oftast) varje timma och ge en portion mjölkfri gröt på kvällen och det funkade så himla bra, har varit helt överlycklig, åkt iväg och träffat kompisar, åkt till stranden och levt ett mer normalt liv, fram tills för 4 dagar sedan då han helt plötsligt började kräkas igen. Hade inte ändrat på nånting förutom att han blivit hård i magen så jag gav lite katrinplommon/päron pure och lite olja i gröten för att liksom lösa det hela och det var efter det som det började igen. 
    Trodde då att det berodde på oljan (har läst nånstans att de kan reagera på det) så struntade i den men kräket fortsatte med resultat att det blir ännu jobbigare då uppkräkt bröstmjölk iallafall är bättre än uppkräkt gröt! 

Så nu sitter jag här igen, uppgiven och nerkräkt och vet inte vad jag skall ta mig till! Det jag funderar på är att  han har sedan han nu senast började kräkas igen varit jättegnällig och krävande, tror att det är ett utvecklingssprång/fler tänder på g (har fått sina 2 första så känner igen gnället!), kan det vara så att han suger effektivare under en sån här gnällperiod och på så sätt får i sig mer mjölk på samma tid som innan? Eller är det så att magmunnen kan ändra sig för att bli "mognare" för att sedan bli omogen igen? känns ju helt befängt men man vet ju aldrig med dessa små liven! har någon nåt tips på "amnings schema för kräkbebisar", dvs hur ofta och länge brukar va optimalt för de med omogen magmun? brukar det bli bättre att så snart som möjligt helt gå över till fast mat, fast han måste ju fortfarande dricka vatten då och jag vill ju gärna inte ge upp amningen heller?
    Nu blev detta väldigt långt, ursäkta för det men det va änna skönt att få skriva av sig=)
    Hoppas att någon har några bra tips till mig då skulle jag va evigt tacksam!
  • Svar på tråden Omogen magmun-kräk, kräk och åter kräk!!!
  • idétorka

Jag har en fyraåring med lite omogen magmun/reflux/nåt liknande. Inte i närheten av din pojks problem, men hon har kräkts många gånger per dag typ första året, speciellt som bebis. Och lite ibland upp till två år, typ när hon stoppade in för mycket mat i munnen, satt i halsen, åt fort. Även så att dagis reagerade att halva portionen ofta kom upp i retur hon åt, men det var bara att byta tallrik och städa undan kräkset  och så kunde hon glatt äta vidare. Så det tyder på att hon varken var mätt, tyckte det var jobbigt eller var illamående.

Hon har inga allergier över huvud taget. Men kräkningarna bli mycket värre när hon är slemmig. Förkylning=kräks fortfarande. Och när hon var bebis tog förkylningarna jättehårt på henne just därför att hon spydde så hela tiden så hon knappt fick i sig.

Vad ville jag säga med det här? Jo stirra dig inte blind på vilken mat som påverkar kräkningarna och inte utan tänk att det kan finnas fler faktorer. Ökad salivproduktion i samband med tänder kanske kan ge mer kräkningar? Förkylning?

Hoppas det ger med sig lite snart!

• Eleonor01

Jag hade krävt en utredning å det är omedelbart! Byt Bvc byt läkare!! Det ska finnas ersättning som är mycket tjockare å ges speciellt till de barnen som kräks extremt mycket. Håller tummarna för er! Lycka till

• Ioanna

Låter ju som reflux! Läs på, gå till läkare som kan problemet och be om medicin. Nexium/Santac är vad de brukar ge. Vår kille kaskadkräktes aldrig men har ändå reflux-diagnos. Sura uppstötningar som varit såå jobbiga för honom och är fortfarande om vi provar sätta ut medicinen. Hade också under några månader mindre besvär med helt mjölkfri kost men nu när han är 15 månader äter han allt och har inga besvär så länge han får sin medicin... Lycka till!

• EllisBell

Mitt yngsta (helammade till 6 mån) barn kaskadkräktes dag och natt och jag var ständigt nedkräkt. Höll på att bli tokig och har aldrig sett en unge spy såna mängder. Men vid ca 7-8 månader försvann det nästan hux flux. Nu vid ett år kräks han aldrig.

• minerva123

Vad du har kämpat! Jag tänker också att man borde fundera på reflux, pröva förtjockningsmedel etc. Kräv att få prata med en barnläkare igen! Det finns en refluxtråd här på FL som du kanske kan känna igen dig i.

• Karran86

tack för era svar!
    har läst en del om reflux och läkaren som konstaterade allergi nämnde även det ordet, sa typ att han har nog en släng av reflux också, men sen sa hon att han har en omogen magmun, är det verkligen samma sak? Om man har reflux betyder inte det att man har typ sura uppstötningar och det kan fräta i halsen om det ä'r riktigt illa? om det "bara " är en omogen magmun har jag fattat det som att det är som ett vattenkrus där det liksom "skvalpar över" lätt, eller är jag helt ute och cyklar?Glad 
    måste det göras en ph mätning innan man får medicin för reflux? vill helst inte medicinera i onödan..

sedan igår har han faktiskt blivit bättre igen (ammar varje timma eller mer!) och det är jätteskönt men man vågar ju knappt bli glad för det längre för rätt som det är börjar han ju kräkas som en galning igen! Om han har reflux med sura uppstötningar kan det va såpass mycket bättre vissa dagar att han knappt kräks alls för att nästa dag bli jättedålig?

Ioanna skrev 2013-07-28 10:24:00 följande:
    Låter ju som reflux! Läs på, gå till läkare som kan problemet och be om medicin. Nexium/Santac är vad de brukar ge. Vår kille kaskadkräktes aldrig men har ändå reflux-diagnos. Sura uppstötningar som varit såå jobbiga för honom och är fortfarande om vi provar sätta ut medicinen. Hade också under några månader mindre besvär med helt mjölkfri kost men nu när han är 15 månader äter han allt och har inga besvär så länge han får sin medicin... Lycka till!

• Karran86
    minerva123 skrev 2013-07-29 06:57:17 följande:
    Vad du har kämpat! Jag tänker också att man borde fundera på reflux, pröva förtjockningsmedel etc. Kräv att få prata med en barnläkare igen! Det finns en refluxtråd här på FL som du kanske kan känna igen dig i.
    frågade faktiskt läkaren om förtjockningsmedel men tydligen är det mjölkbaserat så det funkar ju inte ihop med hans allergi tyvärr Rynkar på näsan
  • Ioanna

Jag är inte jätteinsatt i alla medicinska aspekter mest för att min svärmor är gammal BVC-sköterska och tidigt såg hur besvärligt det var för R och direkt sa reflux.
    Den läkare vi mötte sa att själva testet för att se om det är reflux är att medicinera, blir det bättre/bra så är diagnosen fastställd. Men det är klart att vissa kriterier ska vara uppfyllda. Visst var det så att vissa dagar kunde vara bättre än andra, innan medicinering. Har inget svar på varför. Är din pojke mycket missnöjd i övrigt? Svårt att ligga på rygg? Stökig sömn? Blir något bättre om du ammar honom i mer upprätt position? Kan vara ledtrådar till reflux. MEN, jag är ingen läkare, tyckte mig bara känna igen något från när R var bebis. Hoppas ni hittar vad som felas, man blir helt galen när det är krångel med bebisen, vill ju att de ska ha det bra de små liven! Kram!

• minerva123
    Karran86 skrev 2013-07-29 13:45:39 följande:
    tack för era svar!

har läst en del om reflux och läkaren som konstaterade allergi nämnde även det ordet, sa typ att han har nog en släng av reflux också, men sen sa hon att han har en omogen magmun, är det verkligen samma sak? Om man har reflux betyder inte det att man har typ sura uppstötningar och det kan fräta i halsen om det ä'r riktigt illa? om det "bara " är en omogen magmun har jag fattat det som att det är som ett vattenkrus där det liksom "skvalpar över" lätt, eller är jag helt ute och cyklar? 

måste det göras en ph mätning innan man får medicin för reflux? vill helst inte medicinera i onödan..

sedan igår har han faktiskt blivit bättre igen (ammar varje timma eller mer!) och det är jätteskönt men man vågar ju knappt bli glad för det längre för rätt som det är börjar han ju kräkas som en galning igen! Om han har reflux med sura uppstötningar kan det va såpass mycket bättre vissa dagar att han knappt kräks alls för att nästa dag bli jättedålig?

Ja, reflux är när maginnehållet åker upp i matstrupen (med eller utan kräkning) och det gör det ju på många bebisar pga omogen magmun. Vissa bebisar får dethär mer än andra och man pratar då om patologisk reflux (eller GERD). Så ordet reflux i sig säger inte så mycket om hur allvarligt det är eller hur det påverkar bebisen. Låter jättekonstigt att förtjockningsmedlet innehåller mjölkprotein?? Kan det verkligen stämma? Jag är absolut ingen expert så kanske du ska posta dina frågor i allergiforumet också. Och som sagt finns det refluxtrådar också, vet inte hur aktiva de är, men du kan åtminstone ta del av mångas erfatenheter där.
  • Sileas87

Vad jag känner med dig! Min son (nu 9 månader) kräktes oräkneliga gånger/dag fram till han var ca 7 månader då började det tack och lov bli mindre och mindre och ny kräks han inget alls.
    Vår Bvc och olika läkare har alla sagt att det var normalt i och med att han går upp i vikt men tillslut fick vi ändå träffa en läkare som skickade oss att göra ultraljud på magen.
    Det de kollade då var den nedre magmunnen. Ibland är den tydligen trång och då tar det för lång tid för maten att rinna igenom vilket leder till att den ligger i magen för länge. Sonens ultraljud var bra så för hans del var det "bara" slapp övre magmun.

Du kanske kan kolla med Bvc om det är aktuellt med ultraljud av magen?

Jag hoppas verkligen det blir bra snart för det är verkligen jobbigt med kräk. Och jag upplevde att man inte får klaga när barnet i övrigt är frisk. Det är/var jag såklart tacksam över men det är psykiskt påfrestande att alltid vara helt nedkräkt och alltid vara rädd för andras skull.
    Kramar till er!

• Disney78

Hej,

Vill inte vara för pessimistisk.

Vi har en son med Ektodermal Dysplasi.

Han gjorde likadant när han var liten. BVC hade ingen aning! De var helt ovetande. Jag har kämpar till nu när han är 8 år med diagnos.

Ofta har dessa barn inte rätt körtlar utvecklade. De får alltså för lite saliv och spyr mycket. När de blir lite äldre och äter sätter de ofta i halsen.

Det har inte heller svettkörtlar som fungerar. Så de har svårt att reglera kroppsvärmen. Speciellt bra att veta när de är sjuka då feber kan bli livshotande. Man får bada ner deras temp. Kyla av dem med blöta t-shirts när Det är för varmt ute eller vid träning. En del av barnen har tunn hårväxt eller att håret växer väldigt sakta. Utmärkande brukar vara deras tandanlag. De får tänder ganska sent. Det fattas tandanlag till både mjölktänder och permanenta. De får små spetsiga tänder. Har även ofta torr hud och hudproblem.

Allt detta är saker som kan vara tecken. Det är väldigt bra att upptäcka i tid. Så kan detta inlägg hjälpa någon att slippa kämpa i 8 år så blir jag glad.

Måste tillägga att barnen annars ser helt normala ut och fungerar normalt.

Så länge man har koll på kroppstemperaturen lever man ettnormalt liv. Så bli inte vettskrämda. Men har ni några av dessa symtom så ta det direkt med BVC och läkare.

Hoppas allt löser sig för er alla :)

• Karran86
    Sileas87 skrev 2013-07-29 21:45:02 följande:
    Vad jag känner med dig! Min son (nu 9 månader) kräktes oräkneliga gånger/dag fram till han var ca 7 månader då började det tack och lov bli mindre och mindre och ny kräks han inget alls.
    Vår Bvc och olika läkare har alla sagt att det var normalt i och med att han går upp i vikt men tillslut fick vi ändå träffa en läkare som skickade oss att göra ultraljud på magen.
    Det de kollade då var den nedre magmunnen. Ibland är den tydligen trång och då tar det för lång tid för maten att rinna igenom vilket leder till att den ligger i magen för länge. Sonens ultraljud var bra så för hans del var det "bara" slapp övre magmun.

Du kanske kan kolla med Bvc om det är aktuellt med ultraljud av magen?

Jag hoppas verkligen det blir bra snart för det är verkligen jobbigt med kräk. Och jag upplevde att man inte får klaga när barnet i övrigt är frisk. Det är/var jag såklart tacksam över men det är psykiskt påfrestande att alltid vara helt nedkräkt och alltid vara rädd för andras skull.
    Kramar till er!
    min mamma träffade faktiskt en gammal bekant härom dagen som berättade just det du skriver om. deras son kräktes jättemycket, på bvc va de jättedryga och sa (som vanligt!) att det är helt normalt för han gick upp i vikt. till slut fick de nog och när han var 3 mån åkte de in akut med honom och då blev det ultraljud/röntgen av magen och då visade det sig att det var magmunnen som behövde opereras, han hade dessutom vätskebrist så han fick dropp och ändå hade det inte varit akut på riktigt när de åkte in utan de visste liksom inte vart de skulle vända sig annars. så med andra ord så vet man ju aldrig, vår alexander har ju alltid gått upp bra i vikt men han är ofta väldigt gnällig, vem vet hur det ser ut på insidan liksom?! jag tror att jag kommer åka in akut med honom också så de får ta lite prover och så. man får liksom en känsla av att sjukvården bara vill att man skall nöja sig med de enkla svaren, synd att jag är så envis dåSkrattande
    Disney78 skrev 2013-07-30 09:01:18 följande:
    Hej,
    Vill inte vara för pessimistisk.
    Vi har en son med Ektodermal Dysplasi.
    Han gjorde likadant när han var liten. BVC hade ingen aning! De var helt ovetande. Jag har kämpar till nu när han är 8 år med diagnos.
    Ofta har dessa barn inte rätt körtlar utvecklade. De får alltså för lite saliv och spyr mycket. När de blir lite äldre och äter sätter de ofta i halsen.
    Det har inte heller svettkörtlar som fungerar. Så de har svårt att reglera kroppsvärmen. Speciellt bra att veta när de är sjuka då feber kan bli livshotande. Man får bada ner deras temp. Kyla av dem med blöta t-shirts när Det är för varmt ute eller vid träning. En del av barnen har tunn hårväxt eller att håret växer väldigt sakta. Utmärkande brukar vara deras tandanlag. De får tänder ganska sent. Det fattas tandanlag till både mjölktänder och permanenta. De får små spetsiga tänder. Har även ofta torr hud och hudproblem.

Allt detta är saker som kan vara tecken. Det är väldigt bra att upptäcka i tid. Så kan detta inlägg hjälpa någon att slippa kämpa i 8 år så blir jag glad.

Måste tillägga att barnen annars ser helt normala ut och fungerar normalt.
    Så länge man har koll på kroppstemperaturen lever man ettnormalt liv. Så bli inte vettskrämda. Men har ni några av dessa symtom så ta det direkt med BVC och läkare.

Hoppas allt löser sig för er alla :)
    fy vad jobbigt för er,  skönt att ni äntligen fått diagnos nu. jag har dock svårt att tro att vår alexander har  Ektodermal Dysplasi. han har nog ganska normalt hår för sin ålder och var tidig med sina tänder för dom kom när han va runt 4 månader, inga hudproblem heller. men tack iaf det finns ju så mycket som man inte kan och inte ens hört talas om förr så all info är ju bra!
Svar på tråden Omogen magmun-kräk, kräk och åter kräk!!!