• Carran

Tidig tillväxthämning

Hej!

Jag är gravid i vecka 25+5 och fick på RUL konstaterat att bebisen är tillväxthämmad. Har gjort fostervattensprov som visade på normala kromosomer och har gjort UL varannan vecka. På senaste mätningen i vecka 24+3 var bebisen 46 % tillväxthämmad. Flödet i navelsträngen ser bra ut och fostervattensmängden har ökat något.
    Läkarna vet inte vad som orsakar detta och jag hade velat veta om det är någon av er som har erfarenheter kring tidig tillväxthämning där moderkakan fungerat bra.

• Svar på tråden Tidig tillväxthämning
  • LinskyLou

Jag är gravid i v.33+4 och har gått på tillväxtkontroller sen v.26. I början gick jag varannan vecka för att bara kolla så bebis växte. Nu går jag varje vecka och kollar flödet och varannan vecka mäter de.
    Var på tillväxtkontroll idag och den visade att bebis endast gått upp 100 gr de senaste två veckorna (ligger då på -37%  på tillväxtkurvan). Allt ser dock bra ut, moderkakan, flödet och hjärtat... Så läkarna vet inte vad som gör att hon är så liten.
    Läkarna är dock fortfarande väldigt lugna och vi kommer fortsätta gå varje vecka nu för att se så hon växer, annars tar de ut henne.
    Det är psykiskt påfrestande detta och jag är konstant orolig!

• Magda86

I vecka 28 började jag gå på kontroller. Hade inte lika stor tillväxthämning, den låg på -28%. Allt såg bra ut. Flödes var bra, ctg var bra. De sa att det inte alltid finns någon orsak till att de är mindre.
    Sista månaden växte hon rejält och låg på endast -14% i vecka 39. Föddes då med en vikt på 2710g.

• LinskyLou
    Magda86 skrev 2013-07-29 17:23:38 följande:
    I vecka 28 började jag gå på kontroller. Hade inte lika stor tillväxthämning, den låg på -28%. Allt såg bra ut. Flödes var bra, ctg var bra. De sa att det inte alltid finns någon orsak till att de är mindre.
    Sista månaden växte hon rejält och låg på endast -14% i vecka 39. Föddes då med en vikt på 2710g.

Till mig säger de hela tiden "Du är ju inte stor själv så det är inte konstigt". Men jag är inte spec. liten utan mer normalt byggd...

Fick du föda normalt eller blev det kjesarsnitt? Jag blir lite smått galen av att inte veta hur det kommer bli för mig..
  • Magda86

Jag födde normalt. Hon föddes i vecka 39+5. De funderade på igångsättning, men de valde att avvakta eftersom hon växt på sig så bra i slutet. De sa att de oftast inte vill att man går över tiden om barnet är litet. Vet dock inte varför det är så.

• Magda86

De sa även att de helst inte plockar ut barn före v 36 om det inte är något akut såklart. Har du blivit sjukskriven? När har du tid för nästa tillväxtultraljud?

• LinskyLou
    Magda86 skrev 2013-07-29 22:43:32 följande:
    De sa även att de helst inte plockar ut barn före v 36 om det inte är något akut såklart. Har du blivit sjukskriven? När har du tid för nästa tillväxtultraljud?

Tack så mycket för dina svar!
    Jag har blivit sjukskriven nu. Jag har en ny tid för flödeskontroll på måndag och måndagen efter det är det dags för tillväxtultraljud.
    Inbillar mig en massa, att jag inte känner bebisen som förut, fast jag vet att jag egentligen gör det då allt ser bra ut. Tur att jag har en sambo som är så lugn och kan lugna mig.
  • Magda86

Jag var lite nojjig inför varje ultraljud. Man oroar sig såklart! Jag hade som tur var väldigt bra sköterskor som utförde kontrollerna:) de gjorde mig lugnare.

• Mercurialis

Så tidigt har mina barns tillväxthämning inte upptäckts. Det gjordes först i 33:e veckan. Mitt första barn föddes med en tillväxthämning på 25% och andra barnet med 44%.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • LinskyLou
    Magda86 skrev 2013-07-31 20:29:36 följande:
    Jag var lite nojjig inför varje ultraljud. Man oroar sig såklart! Jag hade som tur var väldigt bra sköterskor som utförde kontrollerna:) de gjorde mig lugnare.
    Ja alla är så lugna och inte oroliga så det lugnar mig med :) 
  • LinskyLou
    Mercurialis skrev 2013-07-31 20:37:15 följande:
    Så tidigt har mina barns tillväxthämning inte upptäckts. Det gjordes först i 33:e veckan. Mitt första barn föddes med en tillväxthämning på 25% och andra barnet med 44%.
    Min upptäcktes så tidigt pga att jag och min sambo inte var nöjda med ultraljudet vi gjorde, då allt gick så fort.
    Vi fick göra om det och då upptäckte de tillväxthämningen.

• Mercurialis
    LinskyLou skrev 2013-08-01 08:33:10 följande:
    Min upptäcktes så tidigt pga att jag och min sambo inte var nöjda med ultraljudet vi gjorde, då allt gick så fort.
    Vi fick göra om det och då upptäckte de tillväxthämningen.

Mina barn har varit mindre än förväntat redan vid RUL men båda gångerna har det "lösts" genom att BF justerats. Speciellt med andra barnet kändes det konstigt.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • popcornplaya

Kanske inte vad du vill höra men det finns en risk för kromosomförändring och att det är därför det blir sån tidig tillväxthämning.

• Magda86

För mig upptäcktes det då min mage växte väldigt sakta och under en lång period växte den inte alls. Fick då åka in på ultraljud.

• Magda86

Mercurialis: får man fråga vilken vecka du födde i, vad de vägde och längd? De måste ha varit otroligt små. Fick ni stanna länge på sjukhuset?
    Om det känns för privat behöver du inte svara;)

• Mercurialis
    Magda86 skrev 2013-08-01 09:43:22 följande:
    Mercurialis: får man fråga vilken vecka du födde i, vad de vägde och längd? De måste ha varit otroligt små. Fick ni stanna länge på sjukhuset?
    Om det känns för privat behöver du inte svara;)
    Första barnet föddes i vecka 36+3 och vägde 2,1 kg (46 cm lång). Han var på neonatal i åtta dygn. Han behövde sondmatas och "sola" och han låg på värmebädd. Han fick komma hem när han gick upp i vikt på fri amning.

Andra barnet föddes i vecka 35+3 och vägde 1,5 kg (ca 40 cm lång). Han var inskriven på neonatal i ganska precis en månad och blev utskriven någon dag efter BF. De första sexton dygnen var han på neonatalavdelningen, där han låg på värmebädd och sondmatades. När han kunde hålla värmen själv, fick han komma hem med hemsjukvård och han blev helt utskriven i samband med att sonden togs bort. 

Första barnet upplevde jag inte som särskilt magert men visst var han tunnare än andra barn. Neonatalläkaren sade att tillvästhämmade barn inte brukar ha någon rumpa att tala om men det hade G. O däremot var verkligen mager och hans rumpa var bara skinn och ben. Skinnet på armarna "hängde". Men båda två har varit friska och de har gått upp bra i vikt, när de väl kom ut. 
  • LinskyLou
    Mercurialis skrev 2013-08-01 08:40:46 följande:
    Mina barn har varit mindre än förväntat redan vid RUL men båda gångerna har det "lösts" genom att BF justerats. Speciellt med andra barnet kändes det konstigt.

När vi var på RUL så stämde barnets storlek med veckan jag var i, så BF blev inte flyttat. Tillväxten avtog senare...
  • Helenander
    Carran skrev 2013-07-28 09:47:07 följande:
    Hej!

Jag är gravid i vecka 25+5 och fick på RUL konstaterat att bebisen är tillväxthämmad. Har gjort fostervattensprov som visade på normala kromosomer och har gjort UL varannan vecka. På senaste mätningen i vecka 24+3 var bebisen 46 % tillväxthämmad. Flödet i navelsträngen ser bra ut och fostervattensmängden har ökat något.

Läkarna vet inte vad som orsakar detta och jag hade velat veta om det är någon av er som har erfarenheter kring tidig tillväxthämning där moderkakan fungerat bra.

Hej, är lite nyfiken hur det har gått för er? Är i samma situation med ett barn som är tillväxthämmat efter RUL i v21.
  • Kevin2011

Vår tillväxthämning upptäcktes i v25. Innan dess finns det inga tillväxtmätningar att göra enligt min läkare?

Svar på tråden Tidig tillväxthämning