• Anonym (Elsa)

Kan en kille vara så här fyrkantig?

Ber egentligen om några råd om vad jag ska göra med min relation, för jag vet att den inte kommer vara särskilt länge till. MEN – jag blir mer och mer mörkrädd för hur min kille resonerar kring det här med kärlek och vad han vill få ut av ett förhållande. Jag frågade honom idag vilka tre egenskaper han ser som viktigast hos sin partner. Han svarar: ”Att hon vill bilda familj, skaffa barn och älskar mig.”

Hallå, vad hände med EGENSKAPER hos personen, alltså känslomässiga? Försöker bara förstå hur han resonerar även om vi är på väg bort från varandra. Har fler stött på liknande killar och hur har ni hanterat det? 

• Svar på tråden Kan en kille vara så här fyrkantig?
  • asta66

Har han svårt att uttrycka sig bättre när det gäller känslor?

• Anonym (Elsa)
    asta66 skrev 2013-07-28 13:27:13 följande:
    Har han svårt att uttrycka sig bättre när det gäller känslor?
    Ja... Känns som att han resonerar och tänker mer än han känner. Är det vanligt? Blir lite mörkrädd när han resonerar i termer av "familj, barn, hus" istället för vad för personliga egenskaper han vill ha hos sin partner... Man känner sig liksom inte särskilt ”utvald”.
  • asta66
    Anonym (Elsa) skrev 2013-07-28 13:28:55 följande:
    Ja... Känns som att han resonerar och tänker mer än han känner. Är det vanligt? Blir lite mörkrädd när han resonerar i termer av "familj, barn, hus" istället för vad för personliga egenskaper han vill ha hos sin partner... Man känner sig liksom inte särskilt ”utvald”.
    Eller så är han glad bara nån vill ha honom. Att han inte törs sätta upp en massa krav.
  • Anonym (Elsa)
    asta66 skrev 2013-07-28 13:30:28 följande:
    Eller så är han glad bara nån vill ha honom. Att han inte törs sätta upp en massa krav.
    Det vore ju förfärligt sorgligt i så fall... Alltså han har ju en massa åsikter om hur tjejen ska vara: hon ska vara familjeorienterad, minska på sina personliga hobbies när hon bildar familj, vilja träffas ofta osv, men han verkar inte veta vad han söker för rent känslomässiga egenskaper.
  • asta66
    Anonym (Elsa) skrev 2013-07-28 13:34:12 följande:
    Det vore ju förfärligt sorgligt i så fall... Alltså han har ju en massa åsikter om hur tjejen ska vara: hon ska vara familjeorienterad, minska på sina personliga hobbies när hon bildar familj, vilja träffas ofta osv, men han verkar inte veta vad han söker för rent känslomässiga egenskaper.
    Visst vore det tragiskt. Men det finns massor med människor som inte tror att de förtjänar så mycket. Hur är hans familj då? Får du inga ledtrådar från dem?
  • Pissenisse

Det är ju inte alla som kan sätta ord på känslor. Det betyder ju inte att vem som helst hade dugit, han kanske bara inte vet just vad det är som gör dig så bra.

• Anonym (Elsa)
    asta66 skrev 2013-07-28 13:35:46 följande:
    Visst vore det tragiskt. Men det finns massor med människor som inte tror att de förtjänar så mycket. Hur är hans familj då? Får du inga ledtrådar från dem?
    Har inte träffat hans familj men hört talas om dem av gemensamma vänner och de verkar väl inte ha en jättekärleksfull relation. Mer ”familjen AB” liksom. Men han verkar ju ha bra självkänsla - åtminstone i andra sammanhang än i relationer... Märkligt.
  • Anonym (Elsa)
    Pissenisse skrev 2013-07-28 13:38:45 följande:
    Det är ju inte alla som kan sätta ord på känslor. Det betyder ju inte att vem som helst hade dugit, han kanske bara inte vet just vad det är som gör dig så bra.
    Ja, det är väl det som är jobbigt – att han har SÅ svårt för att sätta ord på sina känslor. Man känner sig ju inte så älskad och uppskattad när han mest pratar om att han vill bilda familj och köpa hus liksom. Det är ju SAKER.
  • asta66
    Anonym (Elsa) skrev 2013-07-28 13:38:54 följande:
    Har inte träffat hans familj men hört talas om dem av gemensamma vänner och de verkar väl inte ha en jättekärleksfull relation. Mer ”familjen AB” liksom. Men han verkar ju ha bra självkänsla - åtminstone i andra sammanhang än i relationer... Märkligt.
    Men en känslomässigt "dålig familj" ger väl några skavanker i själen. Han vill väl kanske bort från dem och få en egen kärleksfull familj till varje pris. En gissning.
  • Anonym (?)

Så bara för att han inte svarar som du vill är han fyrkantig och fel? 
    Tagga ner. 

• Anonym (Elsa)
    Anonym (?) skrev 2013-07-28 13:50:13 följande:
    Så bara för att han inte svarar som du vill är han fyrkantig och fel? 
    Tagga ner. 

Han behöver ju inte vara ”fel” för andra, men för mig är han det. Varför ska jag tagga ner?
  • TnG
    Anonym (Elsa) skrev 2013-07-28 13:38:54 följande:
    Har inte träffat hans familj men hört talas om dem av gemensamma vänner och de verkar väl inte ha en jättekärleksfull relation. Mer ?familjen AB? liksom. Men han verkar ju ha bra självkänsla - åtminstone i andra sammanhang än i relationer... Märkligt.

Tror det är så inpräntat i honom om hans familj är så, då kanske han har svårt att uttrycka sig, tex när ni träffades sa an någon komplimang då? Tex jag tycker om din humor? Din värme? Din snällhet? Ja du vet sånt? Han kanske tar de som något helt annat, låter ju nästan så.. Pratat med han om det.. Tex "vad tycker du är bäst med mig?"
  • Anonym (tjejen)

Försår dig TS. Mitt ex sade ofta att han hade sååå lätt för att bli kär, det räckte med att en tjej visade intresse för honom. Så man kände ju sig som att man vari på rätt plats vid rätt tidpunkt, inte att det var en själv som han gillade... :-/

• Anonym (?)
    Anonym (Elsa) skrev 2013-07-28 13:51:16 följande:
    Han behöver ju inte vara ”fel” för andra, men för mig är han det. Varför ska jag tagga ner?
    Men varför lämnar du honom inte då om du nu är så missnöjd? 
    Det är väl bättre att låta honom få chansen att få leva med någon som faktiskt är nöjd med honom som han är. 

• Anonym (?)

Tagga ner i relationen syftar jag på. Hur skulle du själv känna om han ansåg att du skulle förändra din kärna för att duga för honom?  kan tänka mig att tråden skulle se lite annorlunda ut då. 
    Är det inte bättre att vara glad över det faktum att han faktiskt valt dig och inte tvinga honom räkna upp egenskaper han söker?

• Anonym (-)

Jag kan själv inte säga på rak arm vilka egenskaper jag tycker om hos min sambo. Vi har varit ihop i över 10 år och väntar andra barnet men jag kan ändå inte räkna upp det som en punktlista. Att han är han är väl det närmaste jag kommer... Att han låter mig få sovmorgon på helgen trots att han själv är trött, känslan när han kramar mig, det där leendet som är bara för mig osv. Inget av det är några riktiga egenskaper men summan av dem är vad som gör att jag älskar honom.

• Anonym (Elsa)
    Anonym (tjejen) skrev 2013-07-28 13:57:00 följande:
    Försår dig TS. Mitt ex sade ofta att han hade sååå lätt för att bli kär, det räckte med att en tjej visade intresse för honom. Så man kände ju sig som att man vari på rätt plats vid rätt tidpunkt, inte att det var en själv som han gillade... :-/
  • Anonym (Elsa)
    Anonym (?) skrev 2013-07-28 14:25:27 följande:
    Men varför lämnar du honom inte då om du nu är så missnöjd? 
    Det är väl bättre att låta honom få chansen att få leva med någon som faktiskt är nöjd med honom som han är. 

Om du läste mitt första inlägg ordentligt så skulle du se att jag skrev att jag redan tänkt lämna. Jag ville bara resonera om det här med fyrkantigheten och tänkbara orsaker. OK?
Svar på tråden Kan en kille vara så här fyrkantig?