• lelle75

Hur får man vägguttag vita som har gulnat?

Våra vägguttag har gulnat och undrar om någon vet hur man får dessa vita igen. Finns det något mirakelmedel man kan lägga dessa i?

• Svar på tråden Hur får man vägguttag vita som har gulnat?
  • Nenne666
    lelle75 skrev 2013-07-28 14:22:58 följande:
    Våra vägguttag har gulnat och undrar om någon vet hur man får dessa vita igen. Finns det något mirakelmedel man kan lägga dessa i?

Jag hade tagit svinto och skrubbat försiktigt. Jag är visserligen en missbrukare av svinto och använder det på områden som det heter att man inte ska använda det på. Det har aldrig blivit repigt eller förstört . Vågar du så testa.
  • lelle75
    Johanjo2000 skrev 2013-07-28 16:19:03 följande:
    Värm försiktig på varmluftspistol.
    Förstår inte riktigt vad du menar Johanjo, förklara gärna närmare :)
  • Johanjo2000
    lelle75 skrev 2013-07-28 18:51:38 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar Johanjo, förklara gärna närmare :)
    Inget jag provat själv. Läste det här: http://www.zatzy.com/teknik/144695-goera-gulnad-plast-vit-igen.html?langid=1 

Och så hittade jag ett annat tips som känns lite enklare:

Få gulnad plast vit igen
    Låt den gula plasten, till exempel en väggkontakt, ligga i såpavatten en natt så blir den vit och fräsch igen. 

Berätta gärna hur det går.
  • ploffsan

Nej! Inte varmpistol el. Sventon. Det kan vara farligt. Byt dem istället.

• gertie

Byt dem, kostar max en femtilapp.

• Dina08

Läste något tips om att lägga sånt i ättikslösning, men det funkade inte på vår ventil iaf. Det är nog bäst att byta.

• Looloo97

Jag har spraymålat mina med hobbyfärg, det blir supersnyggt och ser helt nytt ut! Jag har valt att måla mina svarta men man kan ju välja vad man vill för färg, det lyfter hela rummet och BETYDLIGT billigare än att köpa nytt till alla eluttag och strömbrytare....

• Ann Lee
    Looloo97 skrev 2013-09-23 13:38:53 följande:
    Jag har spraymålat mina med hobbyfärg, det blir supersnyggt och ser helt nytt ut! Jag har valt att måla mina svarta men man kan ju välja vad man vill för färg, det lyfter hela rummet och BETYDLIGT billigare än att köpa nytt till alla eluttag och strömbrytare....
    Finns hobbyfärg i sprayflaska, eller sprayar du på något annat sätt? 
    *nyfiken och lite pigg på att testa* 
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • lelle75

Tack för alla tips, tyvärr så går det inte att köpa nya då de vi har är lite speciella, finns inte kvar ngnstans.. Spraymåla låter som en bra idé.
    Prövade att lägga dem i såpavatten men det funkade inte alls. 

• Looloo97
    Ann Lee skrev 2013-09-24 06:26:26 följande:
    Finns hobbyfärg i sprayflaska, eller sprayar du på något annat sätt? 
    *nyfiken och lite pigg på att testa* 
    Jag köper hobbyfärg (sprayburk) på biltema: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobbyfarg-36155/ Jag har kört alla mina strömbrytare och eluttag med mattsvart, 59:90 för en burk som räcker till måååånga strömbrytare, enklare och billigare än att byta

Jag monterar bort dom och tvättar med målartvätt. sedan lägger ut det på tidningspapper och sprayar 2-3 lager TUNT!  Prova på en liten plastbit eller något så att du får in rätt flöde så att det inte blir rinningar.
    Jag har gjort rum för rum vartefter vi tapetserat om och i vardagsrummet är det 4 år sedan jag målade knapparna och de ser fortfarande nya ut. Kan tänka mig att där det används och slits mer så får man kanske göra om det vartannat år eller så men det är ju snabbt gjort!

Så här ser det ut i hallen vid ytterdörren  t.ex, här är det ett år sedan och den används ju OFTA och var väldigt repig och sliten och smutsgul innan.

• Ann Lee
    Looloo97 skrev 2013-09-25 08:35:51 följande:
    Jag köper hobbyfärg (sprayburk) på biltema: www.biltema.se/sv/Bilvard/Farg-och-Lack/Hobby.../ Jag har kört alla mina strömbrytare och eluttag med mattsvart, 59:90 för en burk som räcker till måååånga strömbrytare, enklare och billigare än att byta

Jag monterar bort dom och tvättar med målartvätt. sedan lägger ut det på tidningspapper och sprayar 2-3 lager TUNT!  Prova på en liten plastbit eller något så att du får in rätt flöde så att det inte blir rinningar.
    Jag har gjort rum för rum vartefter vi tapetserat om och i vardagsrummet är det 4 år sedan jag målade knapparna och de ser fortfarande nya ut. Kan tänka mig att där det används och slits mer så får man kanske göra om det vartannat år eller så men det är ju snabbt gjort!

Så här ser det ut i hallen vid ytterdörren  t.ex, här är det ett år sedan och den används ju OFTA och var väldigt repig och sliten och smutsgul innan.

Tack för info, perfekt! Här ska testas!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
Svar på tråden Hur får man vägguttag vita som har gulnat?