• Ziraya

Hjälp med flytande honung som blivit hård (kristalliserad).

Hej!
    För ett tag sedan köpte vi en flaska flytande honung. När vi kom hem upptäckte vi att den är helt kristalliserad och hård i konsistensen. Går den fortfarande att använda, eller är den dålig på något vis? Hoppas att någon vet!

• Svar på tråden Hjälp med flytande honung som blivit hård (kristalliserad).
  • Emy85

Hej hur startar man en tråd?jag fattar inte hur man gör?tack

• Frontline
    Emy85 skrev 2013-07-28 16:33:47 följande:

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ziraya
    Emy85 skrev 2013-07-28 16:33:47 följande:
    Du går in på det underforum där du tycker att trådens ämne passar. Under alla rådar finns ett fält där du kan välja att starta en tråd.
  • Ziraya

Eller som Frontline visade :)

• nuharjagbytt

Kristalliserad honung kan man värma i vattenbad och röra om så blir konsistensen rätt igen. Är ju dock lite svårt att röra om det är en klämflaska men det kanske funkar ändå. Kom bara ihåg att öppna flaskan först.

• Ziraya
    nuharjagbytt skrev 2013-07-28 16:40:03 följande:
    Kristalliserad honung kan man värma i vattenbad och röra om så blir konsistensen rätt igen. Är ju dock lite svårt att röra om det är en klämflaska men det kanske funkar ändå. Kom bara ihåg att öppna flaskan först.
    Tack för svaret! Vi använder mest honung i te, så den bör bli rätt konsistens om man gräver ur en sked och lägger i teet och rör om också? Vad jag har lyckats läsa mig till så handlar kristalliseringen om att det är låg vattenhalt i honungen. Så rimligen borde det ju vara mindre risk för honungen att bli dålig då eftersom den får svårare att jäsa. Eller har jag tänkt fel?
  • AnnaSe

Du kan använda den i te eller annat varmt så att den löser upp sig.  Den är inte dålig men lös upp lite i varmt vatten och smaka.

• AnnaSe

Såg nu att du redan hade fått svar

• Ziraya
    AnnaSe skrev 2013-07-28 16:42:46 följande:
    Du kan använda den i te eller annat varmt så att den löser upp sig.  Den är inte dålig men lös upp lite i varmt vatten och smaka.
    Vad bra, det var precis vad jag ville veta! :) att den inte är dålig på något vis. Då använder vi den till te enbart helt enkelt. Skönt att slippa slänga en full flaska, liksom!
  • nuharjagbytt
    Ziraya skrev 2013-07-28 16:41:42 följande:
    Tack för svaret! Vi använder mest honung i te, så den bör bli rätt konsistens om man gräver ur en sked och lägger i teet och rör om också? Vad jag har lyckats läsa mig till så handlar kristalliseringen om att det är låg vattenhalt i honungen. Så rimligen borde det ju vara mindre risk för honungen att bli dålig då eftersom den får svårare att jäsa. Eller har jag tänkt fel?
    Ser att du redan fått svar och tycker att det låter smart att använda till te och gräva ur med sked. Låg vattenhalt borde betyda mindre risk för jäsning. Men det var längesedan pappa hade bin och kommer inte riktigt ihåg.
Svar på tråden Hjälp med flytande honung som blivit hård (kristalliserad).