• Dr Mupp

Plantera om orkidé.

Mina orkidéer har vuxit ur sina krukor. Hur planterar jag om dem. Vad är det de bor i egentligen. Uppenbart är det inte jord, ser ut som bark. Vad ska de ha för krukor? Nu bor de i genomskinliga plastkrukor. 

En orkidé har satt ett skott(?) på ena blomstängeln. Det är rötter (ca 2 cm) tre blad och en blomstängel med blomma. Kan jag klippa av den och plantera den i en egen kruka? Kan jag göra det medan den blommar eller ska jag vänta tills den blommat klart. Ska den också planteras i "bark"?

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Svar på tråden Plantera om orkidé.
  • josen 1

Det finns speciell orkidé-jord att köpa. Egentligen ska man ha genomskinliga krukor men jag har använt svarta och det har funkat bra

• Mercurialis

Köp orkidéjord och genomskinliga plastkrukor alternativt skålar i glas.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Lena

De ska ha genomskinliga eller delvis genomskinliga krukor för att rötterna innehåller klorofyll. De planteras i något som heter orkidekompost.
    Jag hade planterat skottet nu men inte skurit av förbindelsen förrän efter blomningen.

• RosaGrisen

Jag har inte nån av mina i genomskinliga krukor och de är hur fina som helst! Bästa tiden att plantera om är när det inte är några blommor på som kräver energi. Det allra bästa har jag för mig är precis innan nästa blomningsperiod, men det kan ju ibland vara lite svårt att veta innan

• Dr Mupp
    Lena skrev 2013-07-28 20:47:30 följande:
    De ska ha genomskinliga eller delvis genomskinliga krukor för att rötterna innehåller klorofyll. De planteras i något som heter orkidekompost.
    Jag hade planterat skottet nu men inte skurit av förbindelsen förrän efter blomningen.
    Hur ska jag kunna plantera samtidigt som jag inte ska kapa förbindelsen. Skottet sitter ju ett par dm upp i luften på en hyfsat stel blomstängel.
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Lena

Mina blomställningar är inte så stela utan ganska böjbara iaf om man inte stadgar upp dem.

• Dr Mupp

Sådär då har jag planterat om dem som inte blommade eller hade knoppar. Vi kan konstatera att mina orkidéer som alltid bott i genomskinliga plastkrukor hade långa fina gröna rötter. De orkidéer som kommer från grannen och som bodde i krukor med ytterkrukor hade mycket sämre rötter. De var gula, bruna och många var förmultnade. 

Svar på tråden Plantera om orkidé.