• mythos

6-åring som går på tå !

Ni får jätte gärna dela med er om ni har några erfarenheter av "tågång" .
    Vi har en 6 åring som går på tå, han kan i princip inte gå ner på hälen!
     Vi har fått remiss till ortopedmottagning inom 3 månader, tycker att detta borde ha uppmärksamts tidiagre av bvc, då det har påpekats ett flertal gånger.

Berätta gärna om ni har några erfarenheter av detta.

Tack på förhand. {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden 6-åring som går på tå !
  • pigglet

Sonen var också tågångare, det var pga för kort hälsena. för oss räckte det att stretcha 2 gånger/dag i ett halvår.

• mythos
    pigglet skrev 2013-07-28 21:10:07 följande:
    Sonen var också tågångare, det var pga för kort hälsena. för oss räckte det att stretcha 2 gånger/dag i ett halvår.

vi har stretchat varje dag i några månader med det har inte blivit bättre alls, hälsenorna blir ju korta om dom går på tå eftersom dom aldrig töjs ut.
  • pigglet

Kanske testa att öka på stretchingen? Vi stretchade ca 5 minuter morgon och kväll, utan undantag. Det tog som sagt ungefär ett halvår, så kanske ni inte hunnit se resultat än?
    Han fick också sulor från ortopeden, med lite höjning under hälen, och skulle ha skor på sig hela tiden. Det var för att vänja foten vid att sätta ner hälen när han går. Efter några månader kunde häl-kilen tas bort. 

• kukollon

Några barndomsvänner till mig led utav korta hälsenor, åtgärdades med en liten operation runt 12 års ålder, blev aldrig helt perfekt men de slapp springa runt på tå efter det.

• soccermum01

Mitt barn gick på tå sedan han började gå. Jag uppmärksammade BVC på detta och vi blev skickade till ortopeden när *** var c:a 2 år. 
    ** fick göra neurologiska tester eftersom man man lida av olika syndrom som gör att man går på tå. Så var inte fallet.
    Vi fortsatte att gå på kontroller och strechade, inget hjälpte. När ** var c:a 4 år provade man att behandla med gips dvs tvinga fotterna i rätt läge.  
    Hjälpte inte! 1 vecka efter att gipsen togs bort efter 4 veckors behandling så gick ** på tå igen.
    Ortopeden beslutade då att ** skulle opereras. ** blev mindre stel efter detta men sviktade fortfarande på tå. Nu är ** över 10 år och går skapligt normalt ibland trippas det på tå men vi vill inte utsätta ** för mer operationer osv.
    I efterhand har jag pratat med andra ortopeder och de rekommenderar att man stretchar och går i träskor.
    Lycka´till fråga om det är något du undrar.     

• Mumblern
    mythos skrev 2013-07-28 21:07:19 följande:

Ni får jätte gärna dela med er om ni har några erfarenheter av "tågång" .
    Vi har en 6 åring som går på tå, han kan i princip inte gå ner på hälen!
     Vi har fått remiss till ortopedmottagning inom 3 månader, tycker att detta borde ha uppmärksamts tidiagre av bvc, då det har påpekats ett flertal gånger.

Berätta gärna om ni har några erfarenheter av detta.

Tack på förhand. {#emotions_dlg.flower}

Hejsan! Jag med fler i familjen har så kallad tågång. Eftersom han redan är 6 år och fortfarande går på tå så skulle jag ta tag i det snarast. Jag gick på tå från första början och mina föräldrar ropade inom vården på hjälp. Alla ortopeder och andra läkare sa att det växer bort så småning om. Att det inte finns mycket att göra. Det skulle ju ändå växa bort snart. Men icke sa nicke. När jag fyllde 9 år så gick vi in till ortopeden. Jag hade börjat få ont i knäna av belastningen.
    De sa: Antingen så opererar vi båda hälsenorna (zickzackar upp dem, tänjer ut dem och stopper in dem igen) eller så sitter hon i rullstol vid 13 års ålder. Jag gjorde operationen.
    Jag gick i gips på båda benen den sommaren och operationen var så fruktansvärt smärtsam.

VI har fått veta i efterhand att detta går att förebygga. Börja hos en sjukgymnast som inriktar sig på vaderna, hälsenorna och höfterna. Försök att börja på en aktivitet såsom ridning då du måste flexa foten uppåt och dra ut vaden och senan under hela tiden du sitter på hästen.
    Jag började rida som 6åring det hjälpte en del. Musklerna i benen gör gott för knäna och senan sträcks ut.

MEN det behövs inte en operation. Det går att tänja. Speciellt eftersom han bara är 6 år. Trots att ortopeden kanske säger att det kommer växa bort. Försök propsa på att få en sjukgymnast ändå för att påskynda att det växer bort så att det inte går så långt att han får ont. 
    Mamma hade likadant men behövde inte en operation, hon dansade från tidig ålder och fick ordning på benen där.
    Lillebror är enbart 4 så vi får se hur det går. Det absolut främsta tipset. Hitta något fysiskt som lillen tycker är roligt och som kan stärka benen samt sträcka ut senor och vader.

Hoppas du fick svar. Lycka till!  
  • Mumblern
    mythos skrev 2013-07-28 23:26:53 följande:

vi har stretchat varje dag i några månader med det har inte blivit bättre alls, hälsenorna blir ju korta om dom går på tå eftersom dom aldrig töjs ut.
    Jag fick sova med skenor som strechar ut hälsenan

efter operationen. Det kanske går att få innan, i förebyggande syfte?

Det är verkligen värt att pröva allt innan operation. Jag kan säga att jag fortfarande har problem med hälsenor och vader. Samt knän och höfter. 
  • mythos
    Mumblern skrev 2013-10-01 00:40:37 följande:
    Hejsan! Jag med fler i familjen har så kallad tågång. Eftersom han redan är 6 år och fortfarande går på tå så skulle jag ta tag i det snarast. Jag gick på tå från första början och mina föräldrar ropade inom vården på hjälp. Alla ortopeder och andra läkare sa att det växer bort så småning om. Att det inte finns mycket att göra. Det skulle ju ändå växa bort snart. Men icke sa nicke. När jag fyllde 9 år så gick vi in till ortopeden. Jag hade börjat få ont i knäna av belastningen.
    De sa: Antingen så opererar vi båda hälsenorna (zickzackar upp dem, tänjer ut dem och stopper in dem igen) eller så sitter hon i rullstol vid 13 års ålder. Jag gjorde operationen.
    Jag gick i gips på båda benen den sommaren och operationen var så fruktansvärt smärtsam.

VI har fått veta i efterhand att detta går att förebygga. Börja hos en sjukgymnast som inriktar sig på vaderna, hälsenorna och höfterna. Försök att börja på en aktivitet såsom ridning då du måste flexa foten uppåt och dra ut vaden och senan under hela tiden du sitter på hästen.
    Jag började rida som 6åring det hjälpte en del. Musklerna i benen gör gott för knäna och senan sträcks ut.

MEN det behövs inte en operation. Det går att tänja. Speciellt eftersom han bara är 6 år. Trots att ortopeden kanske säger att det kommer växa bort. Försök propsa på att få en sjukgymnast ändå för att påskynda att det växer bort så att det inte går så långt att han får ont. 
    Mamma hade likadant men behövde inte en operation, hon dansade från tidig ålder och fick ordning på benen där.
    Lillebror är enbart 4 så vi får se hur det går. Det absolut främsta tipset. Hitta något fysiskt som lillen tycker är roligt och som kan stärka benen samt sträcka ut senor och vader.

Hoppas du fick svar. Lycka till!  
    Hej. tack för ditt svar!
    Vi fick faktiskt göra sånna där skenor förra veckan, som han ska ha på sig när han sover!
    Hoppas verkligen att det kommer funka,så han slipper operation :(
  • ShaYa

min grabb som nu är 4år har varit tå gångare sedan han började stå, i vårt fall har det varit en dålig vana som gått för långt, neo-läkaren såg det tidigt och uppmanade att ha hårda skor dygnet runt vilket vi hade i 2år, sedan har man märkt att han ändå går på tå, så har nu i lite mer än ett år gått hos sjukgymnast då den dåliga vana gjort att hand får strama/korta hälsenor (el vad det heter) iom att han är så liten så kan man först köra med töjning, så vi tränar morgon och kväll, och töjer. sedan träffar vi sjukgymnasten en gång i månaden, och mätter varannan månad.

jag ville berätta om en som jag delade rum med på sjukhuset då min kille opererats(inte fötterna), hennes grabb (9-10år+) hade opererad fötterna då grabben gått på tå i alla år, dom hade märkt det då han var liten, men att det inte synts på flera år, så dom fick operera.

hur har det gått för er?  

Svar på tråden 6-åring som går på tå !