hundpuss skrev 2013-07-30 08:55:00 följande:
Jo jag är också fullt medveten om att man ska förstå vilken typ av försäkring man tecknar, (det fattar även jag men tack för "tipset").
Min poäng är bara följande; är det verkligen tryggt att ta en försäkring med en rörlig del? Även om räkningen kanske inte blir skyhög så kan det ju ändå vara svårt att veta exakt vad räkningen slutar på.
Och även om hans mage aldrig kommer vara försäkrad som "vanligt" så undrar jag ändå, hur mycket pengar tjänar eg försäkringsbolagen på våra hundar?
Min hund har inga medfödda fel, utöver det navelbråck som redan står nämnt i vet.besiktningen sen han köptes som valp, inget konstigt med det.
Däremot, så tillhör han en riskgrupp, som kvinnan på Agria kallade det. "Den rasen får nästan alltid problem med dels det och dels det".
Jaha? Jag har nya veterinärintyg som är en månad gamla och han är fullt frisk. Det tyckte hon inte var relevant för han är fortfarande en riskgrupp, därmed dyrare försäkring.
Jag förstår att försäkringsbolag vill (och ska) tjäna pengar, men att döma ut en hel grupp hundar känns inte heller rätt, åtminstone inte om enskilda hundars vet-intyg med UA inte räknas in i bedömningen.
Jag förstår också att man ska ha hundar försäkrade, det är inte det som är min poäng, jag undrar bara om det är någon annan som nån gång reagerat dels över summorna och dels vad man får tillbaka.
Jag har fått tillbaka precis de summorna som är korrekta och det har varit mycket pengar. Som sagt det beror ju på vilken försäkring man har valt. Ja hundar har olika premier beroende på ras och det är ju för att statistiken säger att vissa får mer problem än andra o därmed kostar försäkringsbolaget mer pengar. Jag som ägare till en ras utan särskilt mycket problem vill ju inte betala högre premie för att andra har "problem" hundar. Alltså är det ju som sig bör även om man vid tecknandet av försäkringen har en hund som är helt frisk.
Vår rörliga del är 10% vilket jag tycker är helt OK. Det innebär en något högre premie så klart men det betalar jag så gärna.