• TheOneAndOnlyForMe

bästa försäkringen?! var har du försäkrat din hund?

Hej!
    Jag är nybliven ägare till en pudel och vill gärna ha lite tips om vilken försäkring som skulle passa oss bäst!

Fakta om min hund: 

Ras- Pudel, dvärg
    Ålder- 14 veckor
    Användningsområde- sällskapshund, (vill dock testa agility och fastnar kanske för det han det en betydelse?) 

Kom gärna med tips och berätta positiva eller negativa erfarenheter med det försäkringsbolag du haft/ har till din hund! 

Tack på förhand!  

• Svar på tråden bästa försäkringen?! var har du försäkrat din hund?
  • Majsan70

Jag föredrar Agria till alla mina djur. Hästen är dock försäkrad i Sveland vilket jag är mindre förtjust i, men fick godta eftersom det var där hon var försäkrad när vi köpte henne.

Jag är mycket nöjd med Agria måste jag säga. Alltid snabb handläggning o trevlig personal.

• Lindsey Egot NO1

Vi hade också agria. Absolut den bästa.

• kimsi

Har under mina 30 år med hundar testat det mesta och finner IF veterinär xtra som oslagbar. Mest för att de ar fast självrisk och ingen procent på slutsumman som ägaren får betala. På så sätt vet jag att oavsett vad räkningen hos veterinären slutar på så blir min del av det aldrig mer än 2500 kr. Har även behövs använda försäkringen vid en akutop som slutade på 22 000 och if hade fixat direktreglering innan jag ens hann hem.

• Dexter dot com

Jag har Folksam och är helt nöjd men dom har inte utlägg för tänder i sin försäkring och med tanke på att du har en dvärgras så kan det alltid vara bra att ha. I Agria kan du teckna en extraförsäkring just för tänder.

• hundpuss

Jag menar inte att på något vis sno tråden, men när vi ändå pratar försäkringar,
    jag ska förnya min hunds försäkring och har kikat en del på olika alternativ. 

Är det någon annan som upplever det rörigt att förstå vad tusan försäkringen innehåller? 

Har haft hunden försäkrad (eller rättare sagt har, men kikar på alternativ) hos Folksam. Kan ju tilläggas att hundens enda vet-besök av allvarligare sort var relaterat till magen. 
    Han har känslig mage så det känns ju poänglöst att ha en försäkring som inte täcker det.
    Slutkostnaden för veterinärbesöket den gången var ganska så många tusenlappar då han blev inlagd, jag fick tillbaka ca 350 kr från försäkringen. 

Så det jag eg undrar; är det någon annan här som upplever att man betalar mer för försäkringen än vad man får tillbaka så att säga? 

• clembke

Vi har Agria till vår hund. Här funkat kanon. Här fått utnyttja försäkringen ett par tre ggr o dom har gjort direktregleringen direkt hos vetrinären.

Agria har ett slags "bonussystem' som är att har man inte behövt använda försäkringen så sänks självrisken efter 2 (?) År o sen sänks den lite då o då så länge man inte behöver utnyttja försäkringen.

• Lindsey Egot NO1
    hundpuss skrev 2013-07-29 08:44:24 följande:

Jag menar inte att på något vis sno tråden, men när vi ändå pratar försäkringar,

Är det någon annan som upplever det rörigt att förstå vad tusan försäkringen innehåller? 

Har haft hunden försäkrad (eller rättare sagt har, men kikar på alternativ) hos Folksam. Kan ju tilläggas att hundens enda vet-besök av allvarligare sort var relaterat till magen. 

Han har känslig mage så det känns ju poänglöst att ha en försäkring som inte täcker det.

Slutkostnaden för veterinärbesöket den gången var ganska så många tusenlappar då han blev inlagd, jag fick tillbaka ca 350 kr från försäkringen. 

Så det jag eg undrar; är det någon annan här som upplever att man betalar mer för försäkringen än vad man får tillbaka så att säga? 

Hur menar du nu?

Om du betalar 350kr så är det väldigt billigt då en operation på en hund är dyr och man betalar de faktiska kostnaderna i vetrinärsvården. Har du haft samma försäkring sedan hunden var valp bör du inte byta försäkringsbolag. Det är som med barnen. Upptäcker de medfödda fel gäller kanske inte försäkringen om man byter bolag
  • kimsi
    Lindsey Egot NO1 skrev 2013-07-29 09:08:40 följande:
    Hur menar du nu? Om du betalar 350kr så är det väldigt billigt då en operation på en hund är dyr och man betalar de faktiska kostnaderna i vetrinärsvården. Har du haft samma försäkring sedan hunden var valp bör du inte byta försäkringsbolag. Det är som med barnen. Upptäcker de medfödda fel gäller kanske inte försäkringen om man byter bolag

Nu stod det att op kostade flera tusen och att hon endast fick tillbaka 350 kr på försäkringen. :)
  • Astarte

Jo, jag upplever samma sak, men jag har den kvar ändå. Totalt kommer jag betala in ca 35000 på 10 år och den har ett tak på 50 000 / år. Det krävs att hon tvingas till flera större operationer för att man ens ska få pengarna tillbaka.

Vad det gäller byte av försäkringsbolag kan du inte göra det om felet med magen redan upptäckts, då kommer det inte täckas av försäkringen oavsett vad som står i villkoren. Du får en så kallad undantagsparagraf för just din hunds mage.  
  • Majsan70

Nu är det ju försent att byta bolag om du inte vill ha en massa undantag. Det här med vad försäkringen innehåller bör man ju titta på innan. ( kan ju vara bra att veta till nästa gång) Jag har en försäkring som täcker allt utom viss behandling vid cancer till min hund. På så vis behöver jag inte fundera så mycket.

Om man får något tillbaka eller inte är ju inte det som är väsentligt för en försäkring. Det viktiga är ju ATT man får hjälp NÄR/OM djuret blir sjukt.
    Min hund som är 11 år har varit sjuk en gång i sitt liv och alltså har jag betalt in massa pengar, men ack så skönt det var när hon väl blev sjuk. För katterna har det lönat sig många gånger om även om det endast är två vi har behövt utnyttja den till.
  • hundpuss

Jo jag är också fullt medveten om att man ska förstå vilken typ av försäkring man tecknar, (det fattar även jag men tack för "tipset"). 

Min poäng är bara följande; är det verkligen tryggt att ta en försäkring med en rörlig del? Även om räkningen kanske inte blir skyhög så kan det ju ändå vara svårt att veta exakt vad räkningen slutar på.
    Och även om hans mage aldrig kommer vara försäkrad som "vanligt" så undrar jag ändå, hur mycket pengar tjänar eg försäkringsbolagen på våra hundar?

Min hund har inga medfödda fel, utöver det navelbråck som redan står nämnt i vet.besiktningen sen han köptes som valp, inget konstigt med det.
    Däremot, så tillhör han en riskgrupp, som kvinnan på Agria kallade det. "Den rasen får nästan alltid problem med dels det och dels det".
    Jaha? Jag har nya veterinärintyg som är en månad gamla och han är fullt frisk. Det tyckte hon inte var relevant för han är fortfarande en riskgrupp, därmed dyrare försäkring.

Jag förstår att försäkringsbolag vill (och ska) tjäna pengar, men att döma ut en hel grupp hundar känns inte heller rätt, åtminstone inte om enskilda hundars vet-intyg med UA inte räknas in i bedömningen.

Jag förstår också att man ska ha hundar försäkrade, det är inte det som är min poäng, jag undrar bara om det är någon annan som nån gång reagerat dels över summorna och dels vad man får tillbaka. 

• kimsi
    hundpuss skrev 2013-07-30 08:55:00 följande:
    Jo jag är också fullt medveten om att man ska förstå vilken typ av försäkring man tecknar, (det fattar även jag men tack för "tipset").  Min poäng är bara följande; är det verkligen tryggt att ta en försäkring med en rörlig del? Även om räkningen kanske inte blir skyhög så kan det ju ändå vara svårt att veta exakt vad räkningen slutar på. Och även om hans mage aldrig kommer vara försäkrad som "vanligt" så undrar jag ändå, hur mycket pengar tjänar eg försäkringsbolagen på våra hundar? Min hund har inga medfödda fel, utöver det navelbråck som redan står nämnt i vet.besiktningen sen han köptes som valp, inget konstigt med det. Däremot, så tillhör han en riskgrupp, som kvinnan på Agria kallade det. "Den rasen får nästan alltid problem med dels det och dels det". Jaha? Jag har nya veterinärintyg som är en månad gamla och han är fullt frisk. Det tyckte hon inte var relevant för han är fortfarande en riskgrupp, därmed dyrare försäkring. Jag förstår att försäkringsbolag vill (och ska) tjäna pengar, men att döma ut en hel grupp hundar känns inte heller rätt, åtminstone inte om enskilda hundars vet-intyg med UA inte räknas in i bedömningen. Jag förstår också att man ska ha hundar försäkrade, det är inte det som är min poäng, jag undrar bara om det är någon annan som nån gång reagerat dels över summorna och dels vad man får tillbaka. 

Och det var just för att slippa den rörliga delen som jag valde IF, känns tryggast så. :)
  • hittpånåt

Har IF till ena hunden, så skönt att ha fast självrisk. Aldrig haft problem med dem vid utbetalningar vid skador  och premien går faktiskt att förhandla om det är så att man har haft en skadefri hund..

Den andra hunden hade jag försäkrad i Agria då det var en seniorförsäkring. Deras bemötande var inte ok när jag ville säga upp den försäkringen pga att hunden var mycket gammal och ingen behandling skulle komma i fråga.

• Majsan70
    hundpuss skrev 2013-07-30 08:55:00 följande:
    Jo jag är också fullt medveten om att man ska förstå vilken typ av försäkring man tecknar, (det fattar även jag men tack för "tipset"). 

Min poäng är bara följande; är det verkligen tryggt att ta en försäkring med en rörlig del? Även om räkningen kanske inte blir skyhög så kan det ju ändå vara svårt att veta exakt vad räkningen slutar på.
    Och även om hans mage aldrig kommer vara försäkrad som "vanligt" så undrar jag ändå, hur mycket pengar tjänar eg försäkringsbolagen på våra hundar?

Min hund har inga medfödda fel, utöver det navelbråck som redan står nämnt i vet.besiktningen sen han köptes som valp, inget konstigt med det.
    Däremot, så tillhör han en riskgrupp, som kvinnan på Agria kallade det. "Den rasen får nästan alltid problem med dels det och dels det".
    Jaha? Jag har nya veterinärintyg som är en månad gamla och han är fullt frisk. Det tyckte hon inte var relevant för han är fortfarande en riskgrupp, därmed dyrare försäkring.

Jag förstår att försäkringsbolag vill (och ska) tjäna pengar, men att döma ut en hel grupp hundar känns inte heller rätt, åtminstone inte om enskilda hundars vet-intyg med UA inte räknas in i bedömningen.

Jag förstår också att man ska ha hundar försäkrade, det är inte det som är min poäng, jag undrar bara om det är någon annan som nån gång reagerat dels över summorna och dels vad man får tillbaka. 
    Jag har fått tillbaka precis de summorna som är korrekta och det har varit mycket pengar. Som sagt det beror ju på vilken försäkring man har valt.  Ja hundar har olika premier beroende på ras och det är ju för att statistiken säger att vissa får mer problem än andra o därmed kostar försäkringsbolaget mer pengar. Jag som ägare till en ras utan särskilt mycket problem vill ju inte betala högre premie för att andra har "problem" hundar. Alltså är det ju som sig bör även om man vid tecknandet av försäkringen har en hund som är helt frisk.
    Vår rörliga del är 10% vilket jag tycker är helt OK. Det innebär en något högre premie så klart men det betalar jag så gärna.
  • Tess1990

Vi har IF
    behövt använda den ett par gånger också och har aldrig varit några problem
    vi har fast självrisk, 2500kr och betalar ingen procent av veterinärräkningen, så vi vet alltid vad vi max får betala
    försäkringen kostar ca. 2000kr/året och det tycker vi är väldigt okej, dessutom fick vi rabatt första året och har fått lite billigare nu då vi samlat alla våra försäkringar där

våran hund har under dom två vintrarna hon upplevt fått mycket problem med ögonen, hon har en tendens att hoppa rakt med huvudet i snön utan att blunda ordentligt! så hon får in smuts i ögonen som orsakar små sår och infektioner, det kostar inte särskilt mycket att söka hjälp för det eller behandla, men det är skönt att få tillbaka den summan ändå på försäkringen

vi har även valt att göra en större operation på henne som vi inte kunnat nyttja försäkringen för då det var medfödd missbildning (hon var inte försäkrad från början..) och självvalt kastrerat henne
    var inga problem med IF, våran premie höjdes inte av det heller
    och vi valde att göra den en bra bit bort från där vi bor, Värmdö djurklinik, där var priset för operationen mindre än halva! från om vi hade valt ett djursjukhus närmare, servicen, personalen och omhändertagandet var fantastiskt! kunde inte ha valt ett bättre ställe, som dessutom var otroligt billigt! 
    ljumskbråck operation, kastrering + dom hittade ett navelbråck som dom åtgärdade utan extra kostnad gick på bara 7400kr, och då ingick ett återbesök för att ta bort stygnen, dom hörde av sig under hela processen så vi visste att det gick bra, och dom ringde och kollade hur det gick dagen efter och en månad efter operationen.  

• cocos87

Jag har hört otroligt mycket negativt om agria så dom skulle jag aldrig ta, jag kommer skaffa försäkring hos IF eller folksam när det är dags :)

Nathalie 090607, Leo 101105, Nellie 120515
  • Justlittleme

Har också Agria och är nöjd med dom. Haft mycket med dom senaste månaderna men inga problem alls någonsin! :)

Svar på tråden bästa försäkringen?! var har du försäkrat din hund?