• Anonym (Frågetecknet)

Vad är atypisk autism, hur är man då liksom??

Säkert en sjuk fråga men inte fått förklarat bara fått domem atypisk autism. Visst alltid känt mig udda andra men vad är det för konstig diagnos. Läkaren sa att det tyder på att du har autism men ändå inte. Känns som dom inte vet vilket fack som ska sätta mig så jag hamnar i nåt mellandiagnosfack.

Snälla kan nån förklara vad detta är för slags diagnos och vad för stöd man kan tänkas behöva för nu så ramlar papper och LSS över mig och alla instanser ska sökas fast jag inte vill. Vill klara mig själv fast det får jag inte. Helt plötsligt så är det som jag skulle ha blivit handlingsförlamad att agera själv iomed denna diganos och alla förståsigpåare i vården runt mig ska komma och säga vad jag behöver medans jag säger låt mig besyämma själv hur jag vill ha mitt liv då jag sla leva det och inte vill ha en jäkla handledare och assisatans 24/7.

• Svar på tråden Vad är atypisk autism, hur är man då liksom??
  • Fenrizia

Hej,

Jag fick själv den diagnosen i fredags. Bad om utredning, då jag var övertygad om att jag hade Aspergers syndrom, men de som utförde utredningen bedömde att jag inte hade tillräckligt starka tvångsrutiner för att uppfylla kriterierna för Asperger. Däremot har jag ändå tydliga svårigheter kopplade till autism, så jag fick alltså diagnosen atypisk autism i stället.

Som jag har förstått det, är det en diagnos man får om man är tydligt autistisk på ett eller annat sätt, men inte uppfyller alla diagnoskriterier för någon av de andra diagnoserna inom spektrumet. I mitt fall, t ex, ligger symtomen väldigt nära Aspergers syndrom, men samtidigt kan ju andra som får diagnosen atypisk autism i stället ligga närmare klassisk autism/Kanners syndrom, fast med senare debutålder, osv. På så sätt blir det väldigt stor skillnad mellan olika personer som har samma diagnos, så det finns kanske inget riktigt bra sätt att förklara hur personer "är" om de har atypisk autism.

Däremot ska en diagnos absolut INTE behöva innebära att man inte får klara sig själv..! Vi omfattas visserligen av LSS, vilket betyder att vi har rätt att söka vissa åtgärder, men ingen kan tvinga oss till det. Hoppas allt löser sig!

Svar på tråden Vad är atypisk autism, hur är man då liksom??