• wickedshadow

Dammsög upp spindel...

Hej! Jag har en fruktanavärd jäkla spindelfobi, Jag får panik, hjärtat slår jättefort och jag kan knappt andas när jag ser en. skriker och gråter om vartannat. Till själva ämnet. Jag fick syn på en nu ikväll,fick sådan panik att jag dammsög upp den och satte en stor papperstuss för röret så att den inte skulle kunna ta sig ut. Nu kommer nästa problem för mig, som dessutom har väldigt lätt att känna ångest och oro. Jag har läst att spindeln inte alltid dör, jag lät väl dammsugaren gå i några minuter (det var sent och jag ville inte störa grannarna mer än nödvändigt). Nu har jag legat halva natten och mått illa och haft grov ångest samt oro över att denna spindel ska lyckas lägga ägg och föröka sig i min dammsugare. Är det vanligt att spindlar lägger ägg över en natt, om de överlever en dammsugarattack? Dvs om jag drar igång dammsugaren och kör sådär en kvart med den imorgon, och sedan efteråt slänger ut påsen, finns det risk att den kan ha lagt ägg någon annanstans i dammsugaren än i påsen och att jag inom några veckor har fullt av spindlar här? Vet att det låter sååååå löjligt, men jag kan verkligen inte släppa det och jag ångrar SÅ att jag dammsög upp den där spindeln.. Vet inte alls vilket forum jag skulle lägga den, så är det fel får ni flytta! TACKSAM för svar!

• Svar på tråden Dammsög upp spindel...
  • pluvdo

Jag vet inte hur snabbt spindlar förökar sig och så. Men igår så funderade jag lite på huruvida spindlar överlever dammsugning eller ej i alla fall.

Senaste gångerna jag dammsugit här hemma så har jag medvetet låtit spindlar vara ifall jag sett några. För jag har tänkt att de ju inte stör så mycket och så. Men igår upptäckte jag hur jävla många de blivit efter att jag började låta dem vara. Och då insåg jag att det inte riktigt var hållbart att bara låta dem vara. Så, jag sög upp alla jag såg. En efter en. Jag tänkte att de kanske överlever det hela och så kan de gå ut och leva loppan inne i garderoben där dammsugaren förvaras ifall de nu vill det. Bara de lämnar resten av lägenheten ifred.

Men sedan när jag hade dammsugit klart så kom jag av en slump åt dammsugaren och upptäckte då att den var väldigt varm. Så även om spindlarna kanske överlevde själva uppsugningen och den våldsamma resan till dammsugarpåsen så betvivlar jag ändå starkt att de skulle ha överlevt värmen därinne.

Sedan är kanske inte alla dammsugare lika varma som min, men ändå...

• wickedshadow

Det var en sån där ganska tjock, svart en. Inte någon med långa ben, inte jättestor heller för den delen. Någon kokong tittade jag inte ens efter, men borde man inte sett den ganska tydligt? Den lär ju inte ha tagit sig ut om jag tätade så ordentligt som jag tror, men jag har ytterligare en fråga angående värmen nu då. Om jag dammsuger en stund och den fortfarande lever och om möjligt har hunnit lägga nåt.ägg, kan både spindeln och äggen dö av värmen då?

• wickedshadow

Kommer åt den här tråden igen nu då. Ja, jag har ringt idag angående min spindelfobi om bett om hjälp för att det inte går att leva såhär. Men nu undrar jag åter igen, OM några ägg lagts under natten, är det möjligt att de dör av att jag har dammsugaren på i sådär 20 minuter? För antar och hoppas att spindeln dör, men äggen? Vågar inte ens byta dammsugarpåse i skråck om att den ska ta sig ur i samma sekund

• pluvdo
    wickedshadow skrev 2013-07-29 09:50:04 följande:
    Kommer åt den här tråden igen nu då. Ja, jag har ringt idag angående min spindelfobi om bett om hjälp för att det inte går att leva såhär. Men nu undrar jag åter igen, OM några ägg lagts under natten, är det möjligt att de dör av att jag har dammsugaren på i sådär 20 minuter? För antar och hoppas att spindeln dör, men äggen? Vågar inte ens byta dammsugarpåse i skråck om att den ska ta sig ur i samma sekund
    Lite försent svar nu kanske, men nästa gång kanske du kan ställa ut dammsugaren i ett förråd eller upp på vinden eller något så att eventuella spindlar hinner försvinna innan du går dit igen? Eller är det för stor risk för spindlar på sådana ställen för att du skall klara av att vara där? Annars kan du ju be någon om hjälp nästa gång. :)
  • Wittra
    wickedshadow skrev 2013-07-29 09:50:04 följande:
    Jag har ALDRIG i hela livet hört eller läst om att spindlar skulle kunna lägga ägg i en dammsugare(!) som sedan blir någon sorts invasion i hemmet. Dammsugaren är otroligt varm, vad jag förstått så dör spindeln ganska omgående.  Om det är till någon tröst så kan jag säga att jag dammsög upp en rejäl spindel för några år sedan, riktigt vidrigt stor. Jag såg inte röken av spindeln eller några som helst ägg/fler spindlar efteråt. Då kan jag tillägga också att jag lät påsen vara kvar i dammsugaren i ett par veckor innan jag bytte påsen. Såg inga spindlar någonstans.....

Du kan vara helt lugn!  
Svar på tråden Dammsög upp spindel...