• Sandra Nord

3 Missfall på rad, förtvivlad.

Hej!

Jag är snart 27 år och min sambo och jag försöker få barn, men senaste året har jag fått tre missfall, ca 6 mån mellanrum. 
    Har för några år sedan gjort abort men medicinsk så BM säger att detta ej ska påverka.  

Vid dessa missfal har det varit ca 6-8 v gånget. Nu senast för 2 v sen. Väntar nu på att BM ska komma tillbaka från semester så hon ska göra en utredning. '

Har såklart varit på undersökningar emellan dessa tillfällen och "Allt ser jätte bra ut" men ändå går det inge bra, det som jag funderat på är att det sista året har gjort ont vid sex.
    Påtalat detta för BM men svaret jag fick då till min förvåning var " Det är inte lika lätt för en tjej att ha sex alltid som för killar, man måste vara sugen" =P  
    Jag är ingen person som "ställer upp" så där ligger inte bekymmret. =)  Har funderingar på om detta hänger ihop, För det har inte varit så förut. Nu blir det att man helst inte vill ha sex för att det bara gör ont vilket blir tråkigt =( 
    På något sätt kan jag känna av att något är konstigt "där inne" . Är en aktiv tjej som tränar , rider osv och det känns konstigt. Här om dagen var vi ute och åkte motorcykel. Trodde jag skulle avlida när vi åkte i något gupp. (just nu kanske det är känsligt efter missfall, men känenr av det annars också) 

Läst lite om Endometrios, och känner igen mig

Någon Som har någon erfarenhet av detta eller känner igen sig får gärna dela med sig för jag börjar bli förtvivlad.

MVH {#emotions_dlg.flower}

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-29 10:52
    Ska vara kvinnokliniken inte barnmorskan !:)

• Svar på tråden 3 Missfall på rad, förtvivlad.
  • Teesan

Hej! Beklagar dina missfall. Förstår hur du känner. Jag fick 5 missfall på rad. Även dom i v 6-8 . Utredning visade inga konstigheter. Jag sökte hjälp av en privat som bedömde slid katarr, körde en kur i ca 20 dagar och nu sitter jag här i v 23+1 med en livlig tös i magen :)

Slid katarr påverkar miljön där nere som kan orsaka tidiga missfall. Eftersom du känner ont vid sex kan de vara värt att kolla upp.

• Sandra Nord
    Teesan skrev 2013-07-29 05:29:00 följande:
    Hej! Beklagar dina missfall. Förstår hur du känner. Jag fick 5 missfall på rad. Även dom i v 6-8 . Utredning visade inga konstigheter. Jag sökte hjälp av en privat som bedömde slid katarr, körde en kur i ca 20 dagar och nu sitter jag här i v 23+1 med en livlig tös i magen :)

Slid katarr påverkar miljön där nere som kan orsaka tidiga missfall. Eftersom du känner ont vid sex kan de vara värt att kolla upp.
    Tack Teesan! Jag ska absolut prata med dom om det! Borde jag ringa nu eller snällt vänta tills hon kommer tillbaka? 
  • Teesan

I mitt fall var aldrig BM med på utredningen. Jag kontaktade kvinnokliniken för detta. Det bör du kunna göra också. Vet dock inte. Om dom kollar slidkatarr. Fick vända mig till ludmila i sundsvall för hjälp då dom inte hitta något fel. De dom sa var fortsätt försök och hoppas..

• Pandamamma79

Bm är i min erfarenhet inte bra på specialfall. Sök dig till en läkare på Kvinnoklinik.

• Önskarbarn

Bor du i närheten av Borås så läs gärna om detta: www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.html Efter tre missfall mellan vecka 6-8 fick vi tillslut ett barn under 2012 genom att vi deltog i denna studie. Vår läkare på kvinnokliniken skickade en remiss till denna studien i Borås. Vet dock inte om den fortfarande pågår men det kan ju vara värt att titta upp. Ge inte upp!

• Sandra Nord
    Pandamamma79 skrev 2013-07-29 07:36:50 följande:
    Bm är i min erfarenhet inte bra på specialfall. Sök dig till en läkare på Kvinnoklinik.

Skrev helt fel.. kvinnomottagningen jag varit hos nu efter missfall och kollat hcg så dit jag ska igen. Tack! Det ska kollas upp :)
  • Sandra Nord
    Önskarbarn skrev 2013-07-29 08:00:22 följande:
    Bor du i närheten av Borås så läs gärna om detta: www.stiftelsenfokus.nu/arkiv/2008/missfall.ht... Efter tre missfall mellan vecka 6-8 fick vi tillslut ett barn under 2012 genom att vi deltog i denna studie. Vår läkare på kvinnokliniken skickade en remiss till denna studien i Borås. Vet dock inte om den fortfarande pågår men det kan ju vara värt att titta upp. Ge inte upp!

Jag ringde dom, studien höll på och läkaren skulle kontakta mg efter semestern sa sköterskan :) tack! Tack för erat stöd!!
  • Önskarbarn

Va roligt att den fortfarande pågår. Lennart som håller i studien är helt fantastisk och man känner sig verkligen väl omhändertagen! Lycka till!!

• Blingbling

Ett tips till dig är att kolla i den här tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m63072249.html

Det är en väldigt aktiv tråd och många där har blivit hjälpta genom att man fått hjälp att lugna sitt immunförsvar som vid graviditeten egentligen ska "tagga ner", men vissa personer kan istället få ett mer aggressivt immunförsvar och då attackerar immunförsvaret embryot - vilket dödar det och leder till missfall.

Kolla in tråden och den informationen som står i inledningen, där finns länkar till kliniker som tar prover och hjälper till - dessvärre ligger alla dessa kliniker i utlandet. Svenska läkare brukar inte vara så intresserade av dessa tankar om att immunförsvaret kan vara orsaken till missfall och barnlöshet, trots att det hjälpt tusentals personer som blivit klassade som "ofrivilligt barnlösa" med flera missfall i historiken.     

Svar på tråden 3 Missfall på rad, förtvivlad.