• Anonym (obekväm)

Nakenhet...

Min man har sen tidigare 2 barn. En son som är 10 och en dotter som är 9.
    Sonen slutade komma upp på natten för länge sedan men dotter gör det emellanåt.
    Min man sover naken och det gör hon också, dom sover sked under samma täcke och jag tycker inte att det är ok. Jag sover själv alltid i trosor och linne, ( just för att jag inte är bekväm med att sova naken med så stora barn. 
    Inte heller med min 5åriga dotter)
    9 åringen har så sakteligen börjat få bröst och lite mer kvinnliga former .. jag vet inte men jag tycker det känns fel och att ett par trosor respektive kalsonger ska på ifall man ska sova under samma täcke som sina barn. 
    Jag är ganska pryd.. och min man är det definitivt inte..
    Är jag fånig?
    Jag har skitsvårt att somna om när hon kommer upp.

• Svar på tråden Nakenhet...
  • Jesper f

Hur vi förhåller oss till vår nakenhet är välldigt individuellt och har klara kopplinga till våran psykosociala bakgrund. Men generellt skulle jag väll i vart fall vilja säga, att man kan tycka att det är rimligt av rena hygieniska orsaker, att vuxna har på sig åtminstone underkläder i sängen när det ska sovas. Tänk så många timmar man ligger och sover, och inte är det väll så att ni byter sängkläder varje dag?

• Anonym (obekväm)

Nej vi byter inte sängkläder varje dag..
    Min mamma gick alltid omkring naken hit och dit tills jag bad henne sluta med det.. då gjorde hon det.
    Jag har nog alltid känt mig obekväm så men varifrån det kommer vet jag ej..
    Jag vill ju inte föra över några "osunda" värderingar till kidsen, men jag tycker inte att en flicka påväg in i puberteten ska sova sked naken med sin far. Jag vill inte ha en barnfot sparkandes i min nakna "muffa" på natten heller..
    Frågan är bara hur jag ska kunna säga det? det tenderar att vara extra känsligt eftersom det inte är mitt eget barn ( även om jag känner lika inför mina egna )
    Eller om jag ska ta en sömntablett och sova igenom det... 

• Anonym (sova i egen säng)

För det första så får tjejen sova i SIN säng i fortsättningen. hon är stor nog nu och ska inte komma in till er och sova. led tillbaka henne till sin säng helt enkelt. Och NEJ jag tycker inte man ska ligga naken sked med sin pappa i den åldern. Han kan gott ta på sig ett par kallingar också när ni sover ensamma. 

• Anonym (obekväm)
    Anonym (sova i egen säng) skrev 2013-07-29 11:10:24 följande:
    För det första så får tjejen sova i SIN säng i fortsättningen. hon är stor nog nu och ska inte komma in till er och sova. led tillbaka henne till sin säng helt enkelt. Och NEJ jag tycker inte man ska ligga naken sked med sin pappa i den åldern. Han kan gott ta på sig ett par kallingar också när ni sover ensamma. 
    Det tycker jag också. Det är det första jag gör om jag vaknar innan hon kommer och lägger sig..
    Men för att ta exempel på vad som hände imorse kl 6 så..
    Jag vaknade till för hunden muttrade då hon kom i trappan.. in kom naken 9åring som sa att hon drömt en mardröm. Ok sa jag men det var inte på riktigt gå och lägg dig igen, och tänkte krypa ner för att sova en timme till innan jobbet.. nej det ville hon ju inte- Men det är ju ljust ute nu? dra upp rullgardinen lite.. då vaknade min man och undrade vad som hände, hon sa att hon drömt en mardröm och jag sa att hon skulle lägga sig i sin säng, nej det tyckte inte han och lyfte på täcket och hon kröp ner där.. och jag blev så besvärad att jag gick upp istället.. 
    Sen gick hon ner och la sig iaf, jag tror hon känner att jag tycker att hon är för stor för att sova i vår säng. Det gör inte 5åringen, drömmer hon något kommer hon till mig, jag går med henne tillbaks och stoppar om henne, är hon riktigt upprörd så sitter jag och småpratar lite så hon börjar tänka på nått annat, men hon sover alltid i sin säng..
    Men eftersom jag är styvförälder så är det ju alltid så känsligt...
  • Anonym (sova i egen säng)
    Anonym (obekväm) skrev 2013-07-29 11:21:51 följande:
    Det tycker jag också. Det är det första jag gör om jag vaknar innan hon kommer och lägger sig..
    Men för att ta exempel på vad som hände imorse kl 6 så..
    Jag vaknade till för hunden muttrade då hon kom i trappan.. in kom naken 9åring som sa att hon drömt en mardröm. Ok sa jag men det var inte på riktigt gå och lägg dig igen, och tänkte krypa ner för att sova en timme till innan jobbet.. nej det ville hon ju inte- Men det är ju ljust ute nu? dra upp rullgardinen lite.. då vaknade min man och undrade vad som hände, hon sa att hon drömt en mardröm och jag sa att hon skulle lägga sig i sin säng, nej det tyckte inte han och lyfte på täcket och hon kröp ner där.. och jag blev så besvärad att jag gick upp istället.. 
    Sen gick hon ner och la sig iaf, jag tror hon känner att jag tycker att hon är för stor för att sova i vår säng. Det gör inte 5åringen, drömmer hon något kommer hon till mig, jag går med henne tillbaks och stoppar om henne, är hon riktigt upprörd så sitter jag och småpratar lite så hon börjar tänka på nått annat, men hon sover alltid i sin säng..
    Men eftersom jag är styvförälder så är det ju alltid så känsligt...
    men ts klart du har något att säga till om. Du BOR ju i detta lika mycket som din man så JO du har en massa att säga till om ÄVEN fast det inte är dina biologiska barn. Säg som det är. Det känns inte bekvämt att hon och du sover nakna tillsammans samt att hon kommer in till oss när hon är så stor som hon är. Säg att ert sovrum är ert och där ska NI sova inte en massa ungar. 
  • Oldie

Jag tycker inte det är ok för pappa och stor dotter att skeda nakna, inte heller för henne att sova i er säng.
    Jag är ändå en människa som tycker det är naturligt med nakenhet, men här gick gränsen för mig. Förälder och naket stort barn i samma säng, i sked, och dessutom som delas med en annan kvinna. Hade inte funkat för mig!
    Sambons yngste var 5 när vi träffades och har aldrig sovit hos oss, krupit ner på morgonen och myst, i underkläder. Hade han hoppat ner till oss naken även när han var 5 hade jag protesterat :)

• Anonym (inte ok)

Jag tycker att din karl ska föregå med gott exempel och ha på sig kalsonger när han sover. En naken pappa ska inte ligga och skeda med sin lika nakna dotter. Det finns nog många som skulle slänga sig på telefonen och ringa soc om de visste om det. Det kan räcka att dottern nämner detta för någon, och sen kan det ta en väldigt obehaglig vändning med utredning som följd. Hur "oskyldigt" det än är. Sånt har faktiskt hänt!

Jag tycker att du ska prata med din man om detta.

• Wench85

Nämen titta, trådarna om vuxen man som sover naken med 8-årig flicka har åldrats!

• VIDE MI

Personligen tycker inte jag att detta är en direkt styvförälderstema utan snarare en fråga om vart gränsen går mellan barn och vuxen och nakenhet. Jag håller med dej ts, för mej hade det oxå kännts fel om min make låg naken med könet mot mitt barn som du beskriver skeden. Jag har ingen nakenfobi och är gärna naken, men jag ligger inte skeden med min nakna kropp mot 9åringen här hemma och jag tycker faktiskt inte att det är särskilt kul när jag ligger naken och min bebis sparkar mej i snippan, då åker trosorna på, annars sover både jag och maken nakna, men inte med könen tryckt mot barnen. Och min man drar gärna på sig kallingar om större barnen kommer in. Speciellt efter kommentarer från dem.

Svar på tråden Nakenhet...