Jag vill inte ha ett barn med autism....
Vi har nyligen fått reda på att vår 6-åring har atypisk autism. Varken dagis eller skola har sett några problem så vi fick tjata oss till en utredning på BUP iom att vår hemsituation för det mesta är outhärdlig pga henne. Det visade sig att hon har en diagnos och min värld rasade. Alla säger "men hon är ju fortf samma fina tjej", men hon är INGEN fin tjej. Hon är för det mesta en riktig skitunge om jag får säga det själv. Hon gör livet jäkligt tufft för sina syskon och oss föräldrar. Hon tjaffsar, gnäller, bråkar, slåss och bits. Pga diagnosen har hon INGET konsekvenstänkande, INGEN förståelse för andra i sina olika relationer. Hon låser fast sig vid något, ex att hon ska ha en ny klänning, hur man än försöker pedagogiskt förklara för henne att det inte går just nu slutar det alltid med totalt kaos och hon måste bäras in på sitt rum. Vi har sånna konfliket jämt, säkert 10 ggr per dag. Av en dag kanske 1-2 % är positiva händelser kring henne, 90% av tiden är man arg och frustrerad och resten är varken eller.
Man älskar sina barn men det är väldigt svårt att tycka om henne eftersom att det är så mycket negativt runt henne, att ha henne är en riktig kamp. Det känns fruktansvärt att ha någon i sin familj som man hela tiden måste trippa på tå kring, försöka stryka medhårs i alla lägen för att undanslippa ytterligare en konflikt. Det här tär på hela familjen. Jag tänker ibland att det skulle vara lättare om jag och min man flyttade i sär för att få en paus från henne. Jag är alltid trött och sliten, arg och irriterad, måste hotas, ta bort saker, skrika. Det finns ingen bra familjedynamik pga henne. Jag tycker så synd om syskonen som får utstå det allt det här. Det har gått så långt så jag önskar att jag aldrig fått henne. Jag ville inte ha barnet när jag var gravid, önskade nästan att det skulle bli missfall då.....
Är det någon annan som känner igen något av detta eller är vi ensamma om det? Jag har försökt läsa trådar om autism och atypisk autism men kan inte hitta att andra familjer har den här situationen hemma.