• mammasofie

Hjälp med gardiner

Vi är relativt nyinflyttade i vår lägenhet och jag har så svårt att välja gardiner till vardagsrummet.
    Tapeterna är vita utom en fondvägg som är mönstrad.. Det är dessutom fyra fönster på rad så det ser tomt ut att endast ha en längd av något slag på sidorna.
    Kappa är svårt att hitta någon fin med tillhörande gardiner till sidorna.
    Har nu börjat fundera på dubbla panellängder x 3 om ni förstår hur jag menar?
    Alltså dubbla i varje sida och en dubbel på mitten, haha jättesvårt att förklara ju..

Vad ska jag välja för färger? Vilka färger passar tillsammans utan att mörka ned rummet för mycket?
    Och om jag vill ha mönstrad panellängd ytterst, vilket mönster passar till min mönstrade tapet?
    Passar en färgad randig gardin till mönstrade tapeter?

• Svar på tråden Hjälp med gardiner
  • my1313

Hissgardiner i vitt eller annan neutral färg som passar inredningen?

Jag tror att det blir konstigt med panelgardiner mitt i.

Det är svårt att se vilka färger inredningen har på dina foton, men jag skulle hålla gardinerna neutrala då du har en mönstrad tapet + färgglada kuddar i soffan. 

• mammasofie
    my1313 skrev 2013-07-29 11:17:39 följande:
    Hissgardiner i vitt eller annan neutral färg som passar inredningen?

Jag tror att det blir konstigt med panelgardiner mitt i.

Det är svårt att se vilka färger inredningen har på dina foton, men jag skulle hålla gardinerna neutrala då du har en mönstrad tapet + färgglada kuddar i soffan. 
    All annan inredning är vit/grå.. så det blir lite väl vitt med vita gardiner, tänkte mig färgade gardiner på något sätt och andra inredningsdetaljer som är i samma färg som gardinerna..

Passar det med 4 hissgardiner på rad tror du? :) 
  • Mälaröbo

Jag gillar inte att ha panelgardiner mitt i. Själv har jag som du men höga fönster. Har valt typ hissgardiner (fast typ som bastmattor) i alla fönster plus vita längder längst ut.

• mammasofie
    Mälaröbo skrev 2013-07-29 11:28:55 följande:
    Jag gillar inte att ha panelgardiner mitt i. Själv har jag som du men höga fönster. Har valt typ hissgardiner (fast typ som bastmattor) i alla fönster plus vita längder längst ut.
    har du lust att posta någon bild? :) behöver komma ur mitt tänk med panellängder haha..
  • my1313

Mitt tips är att bildgoogla "hissgardiner" alt gå in på pinterest och sök. 

• Excentriskan

Hellre längder än kappa eller hissgardiner. Det tar bort ljus och öppenheten i fönstret med något som täcker för dem i överkant.

Öljettlängder x 3 i lämplig färg skulle vara fint.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Mupo

Sätt upp ett par riktiga gardiner, gärna fodrade. Häng dem på sidan av fönstret så tar de inte så mycket ljus. Själv gillar jag fodrat siden och tvättat linne (Himla har fina tex). Silduk (som du har nu) är bara snyggt om man har vackra fönster. Annars ser det mest ut som skrynkligt toapapper tycker jag..

• Sandrasol

Hissgardiner är skulle nog bli superfint. Annars så kanske man kan sätta upp gardiner som är tjockare så släpper de inte igenom lika mycket ljus. Köpte gardiner till min 2:a för ett tag sedan och då fick jag tips om dessa butiker som säljer gardiner online. Köpte ett par marinblåa hissgardiner och är ganska nöjd med dom.

• annak81

Jag hade vardagsrum med likadana fönster o satte vanliga gardiner som jag hängde mellan varje fönster o lät dem gå ihop i mitten o så omtag till så de inte hängde rakt ner. Tunna genomskinliga är fint då kan man ha dubbla med olika färger el mönster.

• chilinöt

Jag skulle satsa på vita vanliga längder, jag gillar när det ser lite ''naket'' ut. Du kanske skulle prova att köpa såna bambu-hissgardiner och hänga upp mellan längderna om du vill att det ska se lite mer ut? Annars så tyckte jag att det såg väldigt fräscht och fint ut som det var. När du har en så pass mönstrad tapet så tror jag att det blir bäst med en enfärgad gardin, det kan lätt bli lite rörigt annars :)

Svar på tråden Hjälp med gardiner