• HumDis

Plockmat till 7-månaders

Behöver lite tips på vad man kan ge till en snart 7 månader gammal bebis som plockmat. Smörgåsrån och små bitar av bröd med leverpastej ger jag ibland men skulle vilja ge någon frukt också. Vågar man ge små bitar av äpple eller liknande? Förslag mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Plockmat till 7-månaders
  • Amorella

Man kan ge det mesta.

- Bitar av frukt (äpple, päron, banan, ananas, melon o.s.v.)
    - Bitar av rå grönsak (gurka, paprika, morot o.s.v.)
    - Kokta grönsaker (blomkål, haricots verts, minimajs, morot o.s.v.)
    - Bröd
    - Pannkaka
    - Tortillabröd
    - Kokt potatis
    - Fiskpinne utan panering
    - Blodpudding
    - Pasta
    o.s.v.

Du får prova dig fram vad som funkar och inte. Min tjej klarar äpple bra, men din baby kanske behöver öva lite mer? Vi ger ganska stora bitar av allt som hon får hålla i och gnaga på. Hon har ju rätt många tänder; det kanske spelar roll för sådant som är hårt.

• Dino78

Makaroner och så det Amorella tipsat om. Korvbitar älskar min tjej, vanlig kokt grillkorv.

• My sunshine

hur ger ni bröd åt dom? min dotter e snart 8månader o jag har inte vågat ge nå bröd för jag vet inte hurdan bröd man får ge o hur man ger den...ska dom hålla själv i brödet eller? rädd att hon sätter i halsen

• Amorella

my little sunshine:
    Kolla här så jag slipper upprepa mig.
    www.familjeliv.se/Forum-3-39/m7050696.html
    Du kan ge allt bröd, men prova dig fram försiktigt så du ser vad babyn tål och kan hantera. Ofta har de bra munmotorik när de är 8 månader så jag tror inte du ska vara rädd att din baby sätter i halsen. Men det skadar ju aldrig att vara försiktig i början.

• duck

Det låter kul att kunna börja med lite plockmat till min kille som är snart 7 mån, men han har ännu inga tänder så vad törs jag då ge honom?

• Amorella

duck:
    Jag tror du får prova dig fram! Han kan säkert inte gnaga på rå morot men allt som är lite mjukt går säkert bra. I början är det ju mest suga, smaka, undersöka med händerna och munnen. Så även lite hårdare frukter går säkert bra - t.ex. äpple - fast han lär ju inte kunna tugga det. Testa! Jag tror inte du behöver vara orolig bara för att han inte har tänder.

• Kiralves

jag vill ockå ge mer plockmat men är livräd att e ska sätta stora bitar i halsen....

• Amorella

Kiralves:
    Men det gör de inte! Var bara försiktig i början. De flesta barn spottar hellre ut än sväljer. Men min tjej hade en period när hon hamstrade i kinderna. Det kändes ju farligt - tänk om man inte märkte det och gav henne vatten! - så då gjorde vi en liten paus. Jag tror ju mer på att ge stora bitar - nu pratar jag typ en halv macka eller stor pannkaksbit - än en massa småplock som de kan "suga" i sig och sätta i halsen på så sätt.

• Kiralves

ok jag ska vara modig och prova

• Annica71

Tiffany är 6,5 månad och hon äter små brödbitar med messmör eller leverpastej på, gnager på en morot, ett äpple, knaprar på smörgåsrån m.m. Bara man är med och kollar hela tiden så är det ingen fara. Bättre med stora bitar av allt (utom bröd) så dom liksom suger och gnager på det. Hon har 3 tänder i nedre käken.

Svar på tråden Plockmat till 7-månaders