• Anonym (Olivia)

Hålla tal vid fest?

Vet inte alls hur jag ska göra.
    Vi ska ha fest för vår mamma som fyller 60 år. Min syster ska hålla tal och då känns det som att jag också måste göra det, men jag är ingen talare, speciellt inte inför massvis med folk. Vet ni något komplement till detta, något jag kan göra istället? :-/

Vill liksom visa min uppskattning till mamma, men måste jag hålla tal? Hör det till?   

• Svar på tråden Hålla tal vid fest?
  • NadiaMi

Var dig själv och tvinga inte fram något du inte känner dig bekväm med.

Kan du skriva ihop en vers eller dikt och läsa högt blir det lite annat än ett tal och du behöver inte ha någon direkt kontakt med andra under tiden som du läser upp det, förutom mamma själv.
    Ett bildspel eller album är också en kul idé, kanske rent av en 'minnesbok' som gästerna kan titta i och lämna hälsningar till - antingen på blad som lämnats tomma i boken eller på kort som kan sättas in i efterhand. Gå igenom gamla album, skriv lite barndomsminnen och andra berättelser om din mammas liv och ge andra lite uppmuntran att berätta om sina roliga minnen tillsammans med henne.

• Charlie Bravo

En klassiker; Skriv en personlig sång till en känd melodi om din mor och dela ut så att alla kan vara med och sjunga. Du får äran, men behöver inte stå upp själv och sjunga/tala.

Svar på tråden Hålla tal vid fest?