Låta barn hälsa på hunden
Där jag bor finns det ganska mycket barn. Ofta när jag är ute och går med hunden (en schäfertik) så kommer det fram barn och frågar om de får klappa på hunden. Jag är lite kluven i den här frågan, min hund är världens snällaste och älskar barn och jag litar på henne så mycket som man kan lita på en hund, så jag har extremt svårt att tro att det skulle hända något. Men hur resonerar andra föräldrar? Nu är min son så liten (3 månader) så han kommer inte att knata omkring och hälsa på främmande hundar själv på ett bra tag, men när det dagen kommer så tror jag inte att jag kommer att ha några problem med det, men så är ju både jag och min son hundvana.
Är det dumt och respektlöst av mig att låta barn klappa på min hund när det inte är någon förälder närvarande? Eller är det upp till föräldrarna att lära sina barn att inte hälsa på främmande hundar (och människor också, för den delen)?
Sen undrar jag också vid vilken ålder ni tycker att det är okej att era barn är ute ensamma/med jämnåriga kompisar? Vi bor en strax utanför en större stad men i ett väldigt lugnt område. Idag tex stötte jag på två flickor i ca 5-6 års-åldern som var ute själva, de sa att mamma och pappa låg och sov? Är det ok?