• Anonym (Törstig)

Törstig nästan hela tiden

Har varit sådan här ett tag men det senaste har jag börjat bli törstig, spelar ingen roll vad/hur/när jag dricker, det hjälper knappt. Alltid torr i munnen och trött och slö konstant. 

För ett tag sedan blev jag väldigt yr och mådde jätteilla, fick sitta ner och min mamma hade med sig blodsockermätare tog ett test, det låg på 3.2 mmol/L . Vilket är normalt antar jag. Det var 1 timme efter jag vaknat och hade inte ätit frukost ännu.

Men jag är sån att jag kan gå utan mat fram till lunch, inga problem. Visst blir man lite yr och så men inget mer. Har nog aldrig ätit en måltid i tid. Aldrig haft sådan här bekymmer innan heller.
    Undrar om det är något som händer med tanke på törsten, jag kissar massor, men jag dricker ju massor också.  

• Svar på tråden Törstig nästan hela tiden
  • angeni

Osläcklig törst kan vara ett tecken på diabetes. Kanske är dags att kolla upp för säkerhetsskull.

• Thespanker
    Anonym (Törstig) skrev 2013-07-29 13:21:31 följande:
    Har varit sådan här ett tag men det senaste har jag börjat bli törstig, spelar ingen roll vad/hur/när jag dricker, det hjälper knappt. Alltid torr i munnen och trött och slö konstant. 

För ett tag sedan blev jag väldigt yr och mådde jätteilla, fick sitta ner och min mamma hade med sig blodsockermätare tog ett test, det låg på 3.2 mmol/L . Vilket är normalt antar jag. Det var 1 timme efter jag vaknat och hade inte ätit frukost ännu.

Men jag är sån att jag kan gå utan mat fram till lunch, inga problem. Visst blir man lite yr och så men inget mer. Har nog aldrig ätit en måltid i tid. Aldrig haft sådan här bekymmer innan heller.
    Undrar om det är något som händer med tanke på törsten, jag kissar massor, men jag dricker ju massor också.  

För att få symptomen törst burkar man behöva ligga på runt 11-12 mmol. Dock borde du ta ett långtidssocker hbA1c för utesluta diabetes. Kan ju vara så att du har en typ 2 och det är inte alltid det syns på ett fastesocker.
  • Anonym (Törstig)

Ja precis.. Tänkte lite på när jag tog det testet och det var augusti förra året. Och det var ju absolut inte högt.
    Dum fråga men hur tar man ett sånt långtidstest? 

• Thespanker
    Anonym (Törstig) skrev 2013-07-29 13:32:15 följande:
    Ja precis.. Tänkte lite på när jag tog det testet och det var augusti förra året. Och det var ju absolut inte högt.
    Dum fråga men hur tar man ett sånt långtidstest? 

Du ringer din vårdcentral, talar om dina symptom. Om du inte har kollat sen förra året är det absolut risk för diabetes, kissar du mycket med? Ser suddigt ibland?
  • Anonym (Törstig)
    Thespanker skrev 2013-07-29 13:34:07 följande:

Du ringer din vårdcentral, talar om dina symptom. Om du inte har kollat sen förra året är det absolut risk för diabetes, kissar du mycket med? Ser suddigt ibland?
    Ok. Ja det gör jag, ibland kan jag gå var 15:e min men det kan ju vara för allt vatten jag häller i mig. Jag körde hem förra helgen från en kompis och fick stanna för jag såg knappt vägen, så ja suddigt kan jag se ibland. 
  • Thespanker
    Anonym (Törstig) skrev 2013-07-29 13:38:24 följande:
    Ok. Ja det gör jag, ibland kan jag gå var 15:e min men det kan ju vara för allt vatten jag häller i mig. Jag körde hem förra helgen från en kompis och fick stanna för jag såg knappt vägen, så ja suddigt kan jag se ibland. 

99% Diabetes...
  • Thespanker
    Anonym (Törstig) skrev 2013-07-29 13:38:24 följande:

Lite beroende på varför du fått diabetes och vilken typ det är finns det många saker du kan göra själv för att det skal bli bättre. Är det en typ 2 kan du slippa medicin om du sköter dig, lite beroende på andledning.
  • Anonym (Törstig)
    Thespanker skrev 2013-07-29 13:54:02 följande:

Lite beroende på varför du fått diabetes och vilken typ det är finns det många saker du kan göra själv för att det skal bli bättre. Är det en typ 2 kan du slippa medicin om du sköter dig, lite beroende på andledning.
    Vi har diabetes i släkten, mormor, mamma. Men det behöver väl inte betyda att jag kan få det? Jag är 27 år och äter ok mat, nästan aldrig godis, snask osv. När jag gör det så får jag en sådan sockerkick eller blir jättetrött. 

Får ringa och boka en tid på vc och se vad som händer. 
  • Thespanker
    Anonym (Törstig) skrev 2013-07-29 14:00:22 följande:
    Vi har diabetes i släkten, mormor, mamma. Men det behöver väl inte betyda att jag kan få det? Jag är 27 år och äter ok mat, nästan aldrig godis, snask osv. När jag gör det så får jag en sådan sockerkick eller blir jättetrött. 

Får ringa och boka en tid på vc och se vad som händer. 

Diabetes är ärtfligt. Det är inte bara överviktiga som får det i unga år.
  • Thespanker

Berätta hur det gick sen TS.

• LillaVanilla

Låter, som flera skriver, som diabetes. Hoppas det löser sig för dig... Har flera ingifta diabetiker typ 1. Vi lever som vanligt, det är ju lättare med typ 1 där man kan dosera insulinet till viss del själv.

• Anonym (Törstig)

Hann inte ringa igår då släkten helt plötsligt kom på besök. Och idag tog dom inte emot fler samtal :/ Skumt för så har det inte varit innan. Ringer igen sen och dubbelkollar. 

Åt lite vid 12 och en timme senare blev jag extremt yr, är bara lite yr innan jag äter. Och det håller i sig, ser lite suddigt och känns som att huvudet inte vill följa med :/ Den extrema yrseln har varit så här efter måltid sedan törsten började. Igår drack jag ca 2.7 L.  Fick höra att om man dricker för mkt vätska så kan man dränka kroppen och det vill jag absolut inte.  

• Thespanker
    Anonym (Törstig) skrev 2013-07-30 13:40:18 följande:
    Hann inte ringa igår då släkten helt plötsligt kom på besök. Och idag tog dom inte emot fler samtal :/ Skumt för så har det inte varit innan. Ringer igen sen och dubbelkollar. 

Åt lite vid 12 och en timme senare blev jag extremt yr, är bara lite yr innan jag äter. Och det håller i sig, ser lite suddigt och känns som att huvudet inte vill följa med :/ Den extrema yrseln har varit så här efter måltid sedan törsten började. Igår drack jag ca 2.7 L.  Fick höra att om man dricker för mkt vätska så kan man dränka kroppen och det vill jag absolut inte.  

Skulle förslå att du letar upp en närakut eller primärvårdsjour.
  • angeni

Ring 1177 och rådfråga och därigenom
    Kan du bli skickad till akut! För sådär ska man verkligen inte behöva må!

• Thespanker

Talk to me ts....hur går det.

• Anonym (Törstig)

Jag har kollat nu, på morgonen ( fastande) låg den på 5.1 och 2 timmar efter mat låg den på 3.7  Så det var en aningen lågt efter maten så dom men inget dom gör någon större anmärkning på just nu.

Skulle höra av mig om det fortsätter med törsten osv.  

Gravid frågan, nej det är jag nog inte. Har försökt i några år med detta utan resultat. 

Svar på tråden Törstig nästan hela tiden