• Arwen77

Föräldrapenning under inskolning?

Jag ska börja skola in min son snart på dagis 15 timmar/vecka, kan jag använda föräldrapenning under inskolningen?

mvh
    Annelie

• Svar på tråden Föräldrapenning under inskolning?
  • Försäkringskassan

Hej!
    Du kan ta ut vanlig föräldrapenning när du skolar in ditt barn, men bara för den tid som du själv är med ditt barn på förskolan.

Du kan inte få föräldrapenning för den tid som du har lämnat ditt barn på förskolan. Är du med barnet på förmiddagen men lämnar barnet på förskolan på eftermiddagen kan du högst få halv föräldrapenning för den dagen. 

Men om du lämnar barnet högst 7 timmar på förskolan kan du  ändå ta ut en hel föräldrapenningdag med lägstanivåbelopp. 

Om du tar hand om barnet mer än tre fjärdedels dag av den normala arbetstiden så kan du ta ut en hel föräldrapenningdag på sjukpenningnivån. Det vill säga, du kan lämna barnet maximalt två timmar på förskolan och ändå ta ut en hel föräldrapenningdag om du jobbar heltid åtta timmar.

När barnet är utan dig på förskolan två timmar eller mer begär du föräldrapenning på sjukpenningnivå för den övriga tiden, då du vårdar barnet.

Hälsningar
    Vera, handläggare

Svar på tråden Föräldrapenning under inskolning?