Anonym (mois) skrev 2013-07-30 19:44:30 följande:
Jag är en 18 årig tjej och har haft panikångest i ungefär 2 år nu. Min panikångest artar sig så att jag blir svimfärdig, yr, svag, kall och får kvävningskänslor. Först och främst har jag märkt skillnad genom att sköta min sömn, äta hälsosam mat, ägna stor tid åt intressen ( som i mitt fall är min häst ). Det kan vara svårt att vänja sig vid panikångesten och veta hur man ska hantera den. Jag har sedan en lång tid gått i KBT hos en psykolog 1 gång i veckan, utan terapin skulle jag fortfarande ligga på marken och tro att jag skulle dö.
Om du får en attack på jobbet är mitt tips att du sätter dig ner på en lugn plats där du kan vara för dig själv, andas med djupa andetag, håll gärna andan i 3 - 4 sekunder innan du andas ut, för att få en normal andningsrytm igen. Har du en riktigt svår panikångest som håller i sig hela dagarna så är mitt tips att du kontaktar psykiatrin där en psykiater får göra en bedömning på dig och se till att du får en medicin som ska dämpa ångesten.
Själv har jag testat allt ifrån sertralin, voxra, atarax, lamotrigin. Ataraxen brukar jag ta om jag får akut ångestattack, det brukar dämpa efter ett tag, dock blir man väldigt trött av den. Lamotrigin höjer stämningsnivån så att man ska orka med vardagen. Allt detta är förstås väldigt individuellt.
Jag önskar dig lycka till!
Varför har du panikångest? Anser du att folk har höga förväntningar på dig som du inte kan leva upp till?