• Aspie

Köttfärsen bara ramlar sönder

Det här är tredje gången jag gör köttbullar/biffar med ett köttfärsgrundrecept - och det bara blir pajas.

När jag steker köttbullarna/biffarna så rasar de bara isär. Köttet är jättesaftigt och gott, men det blir aldrig en enda hel biff. Finns det någon som har tips på vad man kan göra för att få färsen mer "ihopsatt"/"fast"? Glad 

• Svar på tråden Köttfärsen bara ramlar sönder
  • Nyfiken gul

vilket recept använder du?

kanske innehåller det alldeles för lite bindmedel ?   (dvs skorpsmulor, ägg, eller annat som håller ihop färsen)

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • SweetLollo

Prova att ha i lite lite mer potatismjöl eller skorpmjöl eller vad du använder, det låter som att du kanske har lite för lös smet :)

• jaghopparhögt

Håller de inte ihop efter att du stekt dom? Även om dom är riktigt lösa när du lägger in dom brukar de bli fasta sen när de är stekta och särskilt när de fått svalna lite.

• Aspie

ca 400 g blandfärs
    4 msk ströbröd eller 3/4 dl havregryn (använde senast ströbröd)
    1½ dl mjölk eller vatten (använde senast vatten)
    1-1½ tsk salt
    1 ägg
    1 krm peppar
    ca 2 msk finhackad och ev fräst lök

är receptet. Glad Är mer haj på bak än mat, men potatismjöl kanske är något, ja.

• Punkster

När jag gör köttfärsbiffar använder jag bara 100% köttfärs och kryddor, aldrig bindemedel som ägg, ströbröd, potatismjöl eller liknande. Mina biffar faller aldrig isär eller mular sönder, tvärt om så blir det grymt kompakta. Vad har du för recept?

• Sebastian72

Mer ägg? Sen ska man köpa färs med högre fettprocent. Fettet binder, och förhöjer smaken. 

• Aspie
    Punkster skrev 2013-07-29 17:48:37 följande:
    När jag gör köttfärsbiffar använder jag bara 100% köttfärs och kryddor, aldrig bindemedel som ägg, ströbröd, potatismjöl eller liknande. Mina biffar faller aldrig isär eller mular sönder, tvärt om så blir det grymt kompakta. Vad har du för recept?
    Ååh, men det smakar ju jätteläskigt. Jag gillar att ha lök och grejer i. Glad
    Sebastian72 skrev 2013-07-29 17:49:05 följande:
    Mer ägg? Sen ska man köpa färs med högre fettprocent. Fettet binder, och förhöjer smaken. 
    Det ska jag tänka på nästa gång jag handlar! Tack! 
  • Nyfiken gul

ströbröd/havregryn samt vätska ska ju svälla ett tag innan man blandar ner köttfärsen.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Mammat3

Ta bort mjölken/vatten,testa mosad potatis alternativt potatismjöl istället för ströbröd och fin hackad lök istället för grov (om du inte redan har det). Då ska du se att de blir perfekta ;)

• Smulan 89
    Aspie skrev 2013-07-29 17:47:23 följande:
    ca 400 g blandfärs
    4 msk ströbröd eller 3/4 dl havregryn (använde senast ströbröd)
    1½ dl mjölk eller vatten (använde senast vatten)
    1-1½ tsk salt
    1 ägg
    1 krm peppar
    ca 2 msk finhackad och ev fräst lök

är receptet. Glad Är mer haj på bak än mat, men potatismjöl kanske är något, ja.

Jag har grädde istället för mjölk/vatten. Sen tar jag i ströbröd på känn. Är smeten väldigt kletig, så tar jag mer ströbröd. Annars har jag nog samma recept som du. Gör alltid mina köttbullar i ugnen dock.
  • Punkster
    Aspie skrev 2013-07-29 17:55:08 följande:
    Ååh, men det smakar ju jätteläskigt. Jag gillar att ha lök och grejer i. Glad
     Är löken grovhackad? Det kan vara anledningen till att färsen faller sönder. Prova isf att pressa den i en vitlökspress istället.
  • Valkyria75

Jag har alltid lika delar mjölk och ströbröd. Till den mängden köttfärs har jag 0.75 dl ströbröd och lika mycket mjölk. Om jag byter mjölken mot något så blir det grädde, aldrig vatten. Och sen finriver jag löken, tycker det ger en mycket godare smak :)

Lycka till!

• kattm

Jag tycker också att det låter som alldeles för mycket vatten i förhållande till resten av ingredienserna. Testa att minska till hälften och se om det går bättre. Och låt som sagt ströbröd och vätska svälla en stund.

• Frontline
    Punkster skrev 2013-07-29 18:20:34 följande:
     Är löken grovhackad? Det kan vara anledningen till att färsen faller sönder. Prova isf att pressa den i en vitlökspress istället.
    Jobbigt att pressa lök i en vitlökspress man kan ju liksom inte pressa en hel lök åt gången...

Mycket smidigare att köra 2-3 lökar samt kryddor och ägg i en mixer till en lös "sörja"
    Mixar löken först med kryddor sen i med äggen och bara blanda ihop det mot slutet...
    Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Aspie

Löken river jag med rivjärn, så det är nog inte det att det är för stora bitar. Obestämd Låter även ströbrödet stå och svälla innan, men ska ha i åtanke att kanske låta det stå och svälla en stund extra + ev addera mer ströbröd.

Tack för tipsen allihopa! Skål 

• Lena

För grovmald köttfärs? Du vill köpa finmald för köttbullar.

• Yas

Jag tillagar dom i ugnen...mina går också sönder annars.

• Vessla

Bearbeta/knåda färsen ordentligt, när den är mer glansig och seg är det klart. Jag har i lök, kryddor, grädde, fetaost och ägg - de håller ihop likaså då jag gör vanliga dvs bara lök och kryddor.

• phillipha

Använda blandfärs! Då håller det ihop mycket bättre. Blanda smeten enligt ditt recept men låt den sen vila en stund så blir köttbullarna fina :)

Svar på tråden Köttfärsen bara ramlar sönder