• Anonym (Socionom)

Socionom utan arbetslivserfarenhet=inget jobb

Hej
    Blev färdig med socionomutbildningen för ett år sedan, har sökt massor med jobb men får inget. Har fått komma till ett par intervjuer men tjänsterna har alltid gått till de som jobbat innan tex i vården och dyl.
    Jag läste till socionom direkt efter gymnasiet och ser jag på mina kursare så är det enormt svårt för oss yngre att få jobb medan de bortåt 30 och uppåt som jobbat innan fått jobb lätt. Hur upplever ni socionomer det? Var det dumt att läsa innan jag jobbat och skaffat mig arbetslivserfarenhet? Jobb finns det gott om men tydligen går de bara till de som är äldre och jobbat innan.

• Svar på tråden Socionom utan arbetslivserfarenhet=inget jobb
  • Anonym (28)

Jag var 28 då jag utexaminerades som socionom. Det är ca två år sen nu, jag var bland de yngre i klassen. Alla fick jobb snabbt efter utbildningen, men de flesta fick vikariat. Ett fåtal fick tillsvidareanställning direkt. Var gjorde du din praktik, ts (alltså, inom vilket yrkesområde)? Många fick jobb på sina tidigare praktikplatser. Jag tycker det är märkligt att du inte fått jobb än, bor du i en mindre stad? Är du flyttbar så borde du ha fått jobb...

• Anonym (Soc.)

Märkligt. När vi söker tjänster så får vi in väldigt lite ansökningar. Flera som överhuvudtaget inte är aktuella, som exempelvis en brevbärare som fått för sig att han nu vill börja jobba med människor...ibland har vi fått ha annons ute flera gånger för att få in nån hyfsad ansökning. Var i sverige söker du?

• Anonym (Socionom)

Vä Götaland, så det finns gott om både jobb men också om socionomer. På min systers jobb sökte de tex enhetschef för ett tag sedan där kravet var att man var socionom samt hade en del till, de fick in flera hundra ansökningar på den tjänsten. På alla intervjuer jag varit på har de frågat vad jag gjort innan och frågat efter arbetslivserfarenhet vilket jag ju inte haft.

• Anonym (28)
    Anonym (Socionom) skrev 2013-07-29 18:21:04 följande:
    Vä Götaland, så det finns gott om både jobb men också om socionomer. På min systers jobb sökte de tex enhetschef för ett tag sedan där kravet var att man var socionom samt hade en del till, de fick in flera hundra ansökningar på den tjänsten. På alla intervjuer jag varit på har de frågat vad jag gjort innan och frågat efter arbetslivserfarenhet vilket jag ju inte haft.

Har du aldrig ens sommarjobbat? Då förstår jag att det kan vara svårt. Vad jobbar du med idag?
  • Anonym (Socionom)
    Anonym (28) skrev 2013-07-29 19:54:30 följande:
    Har du aldrig ens sommarjobbat? Då förstår jag att det kan vara svårt. Vad jobbar du med idag?

Jobbar på Ica, sommarjobbat där tidigare år. Dock aldrig jobbat med människor.
  • Anonym (28)
    Anonym (Socionom) skrev 2013-07-29 19:56:19 följande:

Jobbar på Ica, sommarjobbat där tidigare år. Dock aldrig jobbat med människor.
    Kan du tänka dig att läsa till någon kurs och spetsa till din examen? Jag tänker om det är något område du vill arbeta inom, så finns det kanske någon kurs du kan läsa för att göra dig mer attraktiv. Dessvärre blir "oanvända" högskoleutbildningar kallare ju längre tiden går...
  • Annsiss

Var söker du, är socionom i Sthlm min erfarenhet är att det ofta anställs nyexade unga till alla möjliga socionom jobb eftersom det nästan bara är de som söker när man annonserar.

• Anonym (soc)

Jag tog examen för 5 år sedan. Var då 24 år utan erfarenhet. Fick jobb på praktikplatsen... provat där?

• Anonym (hero)

Alla i min klass har fått arbete som socionomer efter examen, två i klassen kom direkt från gymnasiet och ytterligare 2 hade jobbat något år på typ café/som aupair. Jag pluggade/jobbar i Stockholm så kanske att det ser annorlunda ut här, eller kan det vara så att du gör något fel? Annars får du kanske söka jobb utanför din stad?

• MissStrawberry

Om du inte lyckas få ett jobb på grund av bristande erfarenhet får du helt enkelt skaffa dig mer erfarenhet samtidigt som du fortsätter att söka efter jobb. Det finns ju många andra typer av jobb som skulle ge mer relevant erfarenhet än att jobba på ICA och kanske ska du istället för att söka socionom jobb försöka at få en praktikplats eller ett mer relevant extrajobb?

• Anonym (Soc.)

Risken är tyvärr att om du går flera år efter avslutad utbildning utan att få ett jobb inom området att du blir bort sorterad bara fölr den sakens skull. Tycker du ska satsa på att flytta dit du kan få ett jobb och lite erfarenhet i alla fall ett år eller så. Det är alltid lättare att få ett jobb som redan anställd.

• Anonym (manna)

Är det vanligt att nyutexaminerade som gått direkt från gymnasiet till högskolan anställs som socialsekreterare? Det känns som ett sånt arbete där man verkligen borde ha en viss mängd livserfarenhet i bagaget. 

• broglo

Har du prövat att söka handläggartjänster på försäkringskassan? Där är ju inte socionomexamen ett krav, men borde vara klart meriterande jämfört med andra sökande och det borde kunna vara en ingång mot mer uttalade socionomtjänster sedan. 

• J1983

Jag har knappt hört om någon socionom som ej fått arbete. Dock tror jag det beror på hur villig man är att flytta på sig. Själv fick jag jobb innan examen i en liten inlandskommun. Med den erfarenheten fick jag sedan nästa jobb. Kan tipsa om att söka i Luleå. Här har vi anställt flesta nyutexade.

• Universe1

Hej, Har ni svårt att få jobb kan ni testa att kontakta olika konsultfirmor som hyr ut socionomer. Jag vet att t.ex.JP Socionomkonsult är bra. De har ett stort kontaktnät och kan hjälpa nyexaminerade att få jobb direkt. De hjälper dig också med kunskap om du har bristande erfarenhet på något område. Dessutom tjänar du bra som konsult, vilket alltid piggar upp

• linlek

Hej,
    Det skriks efter socionomer idag, det är dock viktigt att söka även små orter då stora orter ofta har många sökande och då blir meriter viktiga. På små orter är konkurrensen mindre. Jag söker sökande just nu!

• Anonym (Flytta)

Sök jobb i hela Sverige. Jobba något år och få erfarenhet den kan du flytta hem igen.

• Anonym (34)
    linlek skrev 2017-05-18 09:43:52 följande:

Hej,

Det skriks efter socionomer idag, det är dock viktigt att söka även små orter då stora orter ofta har många sökande och då blir meriter viktiga. På små orter är konkurrensen mindre. Jag söker sökande just nu!

Mycket har hänt sedan ts startade tråden för fyra år sedan. Nu är det brist på socionomer (som vill arbeta inom socialtjänsten), men det var det inte riktigt då.
Svar på tråden Socionom utan arbetslivserfarenhet=inget jobb