Anonym (S) skrev 2013-07-29 18:58:58 följande:
När jag var 18/19 hade jag ett förhållande med en kille, och för att göra en lång historia kort så behandlade jag inte honom schysst, varken under förhållandet eller då vi gjorde slut. Det tog slut för 3 år sedan och senaste gången vi hade kontakt var för drygt 2 år sedan.
Nu när jag har blivit äldre och fått perspektiv på saker och ting så inser jag att jag inte behandlade honom rätt och att jag känner att jag är skyldig honom en ursäkt. Jag vet dock att han inte tycker om mig.. För 1,5 år sedan la jag till honom som vän på facebook, men han accepterade inte... Jag har dock fortfarande det dåliga samvetet som ligger och gnager, och därför tänker jag att ett brev kanske är ett bättre kommunikationsmedel eftersom han inte behöver svara. Även om han inte vill bli vän på facebook och ha kontakt på det sättet, så tänker jag att en ursäkt kanske skulle vara skönt att höra?
Tycker ni att det är dumt att skriva brevet? Hur hade ni reagerat om ni fått ett sådant brev efter så lång tid?
Tycker inte alls att det är dumt att skriva brevet. Att be om ursäkt är alltid bra. Den här killen verkar ju spelar stor roll i ditt liv, eftersom du även efter 3 år fortfarande känner dåligt samvete över det du gjort. När du skriver på FL att du inte behandlade honom "schysst", betyder det nog i det reala livet att du behandlade honom riktigt elak och gjorde han illa på alla sätt. (Folk underdriver gärna här på FL, bara min uppfattning såklart). Jag har inte en aning vem som lämnat vem i ert förhållande, men jag vet att det alltid finns många, många obesvarade frågor efter en separation för alla inblandade. Kanske på tiden att svara på de här frågorna för att äntligen får ett slutgiltigt avslut som alla kan leva med efter 3 år. Men avstå gärna från formuleringar som t.ex. jag agerade så här för att du hade gjort så här... det här leder ingenstans. Skriv om dina känslor istället, hur du idag ser på ert förhållande, vad du tycker om personen i fråga som får dig att fortfarande känna dåligt samvete. Att killen inte vill ha dig som vän på FB betyder väl inte att han tycker illa om dig. Jag hade aldrig själv velat FB för att diskutera djupgående problem som rör mitt känsloliv. Jag skulle gilla att gå ett brev med posten. Härligt med lite gammaldags.