• jennii89

hon köpte vår hund, kräver pengarna tillbaka.

Jag behöver verkligen alla råd och åsikter som ni har. Jag o sambon har en hund (amstaff) som vi beslutade oss för att sälja av TVÅ anledningar. 1: vi har inte tiden han behöver. 2. när vi är ute med honom så ibland börjar han hoppa på en och bita i armar och ben ( aldrig påvisat aggressivitet, enbart lek!!!!) men det gör väldigt ont då han är en stark hund. Han blir triggad och tror det är lek när man puttar bort honom och säger nej! vi har rådfrågat på hunskolan om detta och dom svarade att det berodde på understimulering, han vill sätta igång och leka, och då han bara är 8månader och stark så känner han inte gränserna. Vi valde därför att sälja honom då tid och engagemang för att träna bort detta inte finns. Förövrigt är han supergo, kelen, lättlärd m.m. vi satte ut en annons där vi i DETALJ skrev ut detta stora problem. att vi inte hade tid, engagemang lr kunskap att få bort detta. Det var MASSOR som hörde av sig och ville ta sig an honom. Jag var mycket noggrann vart han skulle hamna! en tjej lyckades övertyga mig o min sambo att hon var rätt person, hon uppfyllde kraven vi hade och hon var mycket väl medveten om problemet och jag frågade om och om igen om hon trodde hon skulle klara av när han fick dessa snfallen (jag har detta på sms) o hon svarade absolut! vi åkte dit och lämnade honom (50min bilfärd enkel resa) hon uppdaterar på kvällen att allt gått bra o att han e supergo. samma sak nästa dag, fram tills eftermiddagen. Då skriver hon att han hoppat och bitit och varit jätte aggressiv o att vi minsann fick komma o hämta han! vi klargjorde att du har faktiskt köpt en hund, han är ditt ansvar nu- men för hundens bästa så kommer vi och hämtar honom eftersom du uppenbarligen inte klara av honom. Antingen får du ta ditt ansvar av köp och ta hand om hunden, eller så kör vi och hämtar honom men pengarna får du inte tillbaka. vi kan inte hålla på o sälja en hund för att sen åka o hämta unden dagen efter för att köparen var oseriös. tänk pm alla vill testa en hunf för en dag? det funkar inte så. detta var lungt, hon förstod precis. Idag får vi ett argt sms, hon ska ha tillbaka sina 2000kr inom 24h, hon har varit hos polisen o om inte pengarna är inne imorgon så anmäler hon oss för detta för vi sålde en aggressiv o instabil hund?! Han är INTE aggressiv, hon var VÄL informerad och köpte han trotts detta!! Har man gjort ett misstag att köpa en hund som man vet har ett problemområde så får man väl ta den konsekvensen?! va säger ni?

• Svar på tråden hon köpte vår hund, kräver pengarna tillbaka.
  • jennii89

glömde skriva att avtalet att vi skulle hämta honom men hon får inga pengar finns på sms. detta är ju en skriftlig överrenskommelse. Kan hon komma nån vart med detta ändå? Det är inte det att vi inte KAN ge tillbaka pengarna, men de e ju en principsak. Tingar du en valp men skiter i att hämta den så är ju dom pengarna brända. man kan inte hålla på o leka med säljarna så som hon försöker. vi hade inte ens behövt hämta honom! Hon hade köpt honom, så då hade hon varit 2000kr fattigare + haft en hund hon inte klarat av.

• kattm

Det var jättedumt av köparen att ta sig an en hund hon inte klarade av när ni hade förklarat läget, men jag kan förstå henne också, att hon vill ha tillbaka pengarna om hon inte har hunden kvar. Så om ni har hämtat tillbaka hunden tycker jag att ni ska betala tillbaka pengarna, men dra av för bilresorna när ni lämnade och sedan hämtade hunden igen. Om ni inte har hämtat hunden ska hon så klart inte få något alls tillbaka. Detta är dock bara min åsikt, jag har aldrig hamnat i en sådan situation själv, och vet inte om det finns regler som gäller. Hoppas att ni hittar en bättre person att placera hunden hos, både för er och hundens skull.

• FlutterShy

Så dumt! Sånt här gör mig riktigt rädd nu när min mor måste hitta nytt hem till en av sina hundar, att oseriösa köpare ska börja höra av sig och vara så övertygande. Därför ska hon ha en handpenning som INTE betalas tillbaka om de ångrar sig efter en provperiod. Hon kunde åtminstone varit såpass förutseende att hon bett om en provperiod, i synnerhet då hon fått så detaljerad information som du beskriver. Skriv tydligt kontrakt nästa gång!

• Theresemingert

Jag tycker som dig, hon ville ta sig Ann hunden för att hon "trodde" att hon skulle klara de, hade ju varit en annan sak om hon bett om att få testa ett par dagar först för att se hur de funkat osv.. Men så var ju tydligen inte fallet, har ni pengarna kvar så är de kanske bättre för hundens skull dock om ni tar honom tillbaka och försöker hitta en mer lämplig ägare?

• FlutterShy
    FlutterShy skrev 2013-07-29 20:32:58 följande:
    Så dumt! Sånt här gör mig riktigt rädd nu när min mor måste hitta nytt hem till en av sina hundar, att oseriösa köpare ska börja höra av sig och vara så övertygande. Därför ska hon ha en handpenning som INTE betalas tillbaka om de ångrar sig efter en provperiod. Hon kunde åtminstone varit såpass förutseende att hon bett om en provperiod, i synnerhet då hon fått så detaljerad information som du beskriver. Skriv tydligt kontrakt nästa gång!
    Blev lite otydligt; tjejen som köpte er hund kunde bett om provperiod osv. Lycka till och hoppas ni finner ett bra hem!
  • Aniiee

TS, jag tycker att du absolut ska hämta hunden. Dessutom tycker jag att du ska ge tillbaka pengarna. Det här var helt klart ett felval av er att överhuvudtaget sälja hunden till den här tjejen, men ärligt, vilket är viktigast här? 2000 kr eller att hunden ska ha det bra i ett hem där hans nya matte och husse förstår sig på hundar och hur de fungerar.

Eventuellt kan nu kanske komma överens om att ni drar av vad det kostar er att åka och hämta hunden.... 

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • jennii89

vi åkte samma dag som hon skrev att vi skulle hämta honom. Jag älskar denna hunden och skulle aldrig låta han vara kvar där. Hon hotade med att om vi inte hämta honom så kunde han verken äta lr dricka för hon hade satt munkorg på honom. Jag brast i gråt över att höra detta o sa "vi kommer direkt!". därefter skickade jag smset om pengarna. när vi kom blev han överlycklig! vi tog direkt av munkavlen o hon bara "såhär fin har han inte varit". nä? va förvänta du dig? du har haft han EN enda dag, klart han är osäker? hon påpekade dessutom att han ställt sig på parkeringen vi lämnat honom och vägra gå därifrån. Ja, hundar känner saknad, ge han TID. vi har fätsökt ringa men hpn vägrar svara. Jag känner bara- varför ska vi, som ägnat massvis med tid åt henne för att ställa frågor, åka dit så hon fick träffa honom en dag, tillbaka igen för att sen.lämna han 3 dagar senare och genomföra köpet för att sen köra o hämta han en lördagskväll ge tillbaka pengarna? är man så oseriös får man väl ta de? vi hade ingen skyldighet att hämta honom. hunden var HENNES.

• Griseknoen35

Faller under reklamationslagen gör det inte då det är köp mellan privatpersoner. Dra av pengar för resorna och lämna tillbaka resten. Det är inte mer än rätt att hon står för resorna. Vid köp och sälj mellan privatpersoner kan man inte ångra sitt köp. Du har vart snäll och gjort bra som tog tillbaka hunden!

• Utropstecknet

Jag hade återlämnat pengarna men inte hela summan då jag anser att ni ska få ersättning för de extra bilresorna. 1500 kronor tillbaka skulle jag anse är rimligt.

Svar på tråden hon köpte vår hund, kräver pengarna tillbaka.