• Anonym (Fundersam)

Någon som lever i ett förhållande med transexuell person?

Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att leva tillsammans med en transsexuell partner utan att själv tillhöra HBT-kretsen? Hur fungerar det både praktiskt och känslomässigt? Jag funderar mycket på detta då min make är transsexuell och gillar att klä sig i kvinnokläder ibland (inte jämt). Just nu lever åtskilda och jag funderar på om det kan finnas någon chans för oss att kunna leva ihop igen och hur det skulle kunna fungera, skulle va bra att få prata lite med fler i liknande situation .

• Svar på tråden Någon som lever i ett förhållande med transexuell person?
  • scajo

Är det bara tjejkläder han vill gå i är han transvestit. Vill han byta kön är transexuell. Vad är han för nåt?

Kan tänka mig att det är jobbigare att leva med en transexuell framför att leva med en transvestit.

• Tristan69
    scajo skrev 2013-07-31 05:29:33 följande:
    Är det bara tjejkläder han vill gå i är han transvestit. Vill han byta kön är transexuell. Vad är han för nåt? Kan tänka mig att det är jobbigare att leva med en transexuell framför att leva med en transvestit.

Det är nog jobbigare att leva med en heterosexuell man som är transvestit i smyg och som ständigt lånar smink och underkläder av frugan. Jobbigast är det att leva med någon som är fast i en heteronormativ roll som känns helt fel för personen ifråga och som dessutom förtrycker det egna jaget, inkluderande könsidentitet. Jag förstår faktiskt inte riktigt problemet för TS. Älskar du din man så har han väl något i sin personlighet som du faller för och detta förändras väl inte oavsett vilka yttre attribut han har? Det är väl mera troligt att du oroar dig över vad andra ska tycka och tänka ifall du nu skulle leva med någon som är så modig att personen ifråga ger sig i kast med något av det svåraste man kan göra i livet. Den som tror att ett könsbyte är en lätt process är långt ute i mossen och knallar.
  • Anonym (Fundersam)

Ber om ursäkt är min okunskap...det är transvestit jag menar. Tacksam för svaren! Har inga problem med vad andra tycker och tycker också det är bra att han vågar utveckla den sidan. Det är mycket annat om spelar in också, men jag känner inte att detta är något stort problem...bara intressant att veta hur det fungerar i förhållanden där mannen vill klä sig i kvinnokläder ibland; om frugan går med på transfester osv

• scajo

Jag har hört om förhållanden som hållt och andra som spruckit enbart av den anledningen.

• Tristan69
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-07-31 22:01:48 följande:
    Ber om ursäkt är min okunskap...det är transvestit jag menar. Tacksam för svaren! Har inga problem med vad andra tycker och tycker också det är bra att han vågar utveckla den sidan. Det är mycket annat om spelar in också, men jag känner inte att detta är något stort problem...bara intressant att veta hur det fungerar i förhållanden där mannen vill klä sig i kvinnokläder ibland; om frugan går med på transfester osv

Det absolut bästa sättet för att få ett sådant förhållande att fungera är att basera det på öppenhet, förståelse och tillit. Merparten av alla transvestiter är heterosexuella män som aldrig skulle vilja röra en annan man intimt, men de vill mer än gärna ha en kvinna med när de klär upp sig eller är uppklädda. Huruvida just din man vill ha dig med på fest eller liknande bör du snarare fråga honom och hur andra gör är egentligen rätt egalt.
  • Anonym (gav upp)

Hej ts,

jag var för tio år sedan ihop med en transsexuell person, men det gick till slut inte eftersom hela denna persons liv och intresse var fyllt av henom själv. Det var mycket stora saker som pågick, såklart,  men jag fick inte plats, det fanns inte plats för ett "vi". 

Sex var tex inte till att tänka på, ingen fysisk beröring. Till slut blev jag helt genomskinlig och uttunnad och kände mig helt värdelös. 

Men är man ihop med någon som kan kanalisera sin längtan på ett vettigt sätt, så är det ju bara att gratulera!  

• Anonym (Fundersam)

Tack för svaren...det är bra att få höra olika berättelser och infallsvinklar. Varit inne och läst om Claes Schmidt/Sara Lund och det var bra läsning...ska tipsa exmaken om det också . Får se hur det blir i framtiden, just nu behöver både han och jag vara själva och utforska vad vi vill och hur vi vill leva. Apropå det så pratade han och jag idag om att det är viktigt att nu passa på att leva ut alla olika sidor hos sig själv och han ska testa att åka till Stockholm över en helg och vill då gå på någon bra klubb/ bar som transvestit.....någon som kan rekommendera honom något bra ställe?

• Anonym (vet)
    Anonym (Fundersam) skrev 2013-07-29 21:48:47 följande:
    Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av att leva tillsammans med en transsexuell partner utan att själv tillhöra HBT-kretsen? Hur fungerar det både praktiskt och känslomässigt? Jag funderar mycket på detta då min make är transsexuell och gillar att klä sig i kvinnokläder ibland (inte jämt). Just nu lever åtskilda och jag funderar på om det kan finnas någon chans för oss att kunna leva ihop igen och hur det skulle kunna fungera, skulle va bra att få prata lite med fler i liknande situation .
    Jag känner och har umgåtts med, några äkta par där mannen är transvestit och regelbundet uppträder i sin kvinnliga roll i hemmet eller offentligt. Ibland är hustrun med ute på stan ibland inte,
    I samtliga fall lever de i ett lyckligt förhållande. Typiskt är att fruarna, när de vant sig vid makens läggning, uppskattar hans rollbyte eftersom det gör att han mår bra och månar om henne.
    "Lycklig den som är gift med en transvestit", sa en gång en av fruarna till mig.

Svar på tråden Någon som lever i ett förhållande med transexuell person?