• Anonym (Cancer?)

Hudförändringar på ena bröstet. Cancer?

För några dagar sedan upptäckte jag en rodnad på mitt ena bröst där det var lite upphöjt och rött. Samtidigt som det läckte från bröstet.

Jag fick först en tid hos distriktsköterskan då hon konstaterade att det inte var eksem eller svamp då hon även kände att det var någon ovanlig knöl i bröstet och svullet.

Fick komma till en läkare som tog en snabb sänka som visade normalt men hennes reaktion visade oro. Så hon remitterade mig till UL för att kolla bröstet och samtidigt skrev ut antibiotika i förebyggande syfte då hon anade inflammation i bröstet men att de kunde vara hemskare än så.

Så nu äter jag antibiotika med världens magknip. Magknipen är pga oro för att det kanske kan vara cancer.

Någon som varit med om något liknande?

• Svar på tråden Hudförändringar på ena bröstet. Cancer?
  • Wittra

Tjaaa, jag vill ju inte skrämmas men det finns tyvärr cancertyper som börjar sådär som du beskriver. Bästa rådet jag kan ge i dagsläget är att äta antibiotikan och hoppas på det bästa. Det är otroligt viktigt att du går på alla undersökningar, du nämner ultraljud....remitterades du inte till mammografi också?

lite annat: är du väldigt ung? ammar du? Har du nära anhöriga som haft eller har bröstcancer?
    Jag har en mamma som tyvärr dog i det när hon var 52. Hon hade INGA symtom som dig, utan det upptäcktes på rutinmammografi.
    Då var jag runt 14 och skulle fylla 17 när hon dog. förra året började jag grubbla på om jag kunde ha någon skit i brösten, så jag fick remiss till närmaste bröstmottagningen. Där fick jag genomgå både mammografi och ultraljud. Ultraljud görs speciellt då man är ung, eftersom bröstvävnaden är såpass tät.

Jag önskar dig verkligen ALL lycka tll. Ingen ska behöva drabbas av den där vidriga sjukdomen. Uppdatera gärna om läget ;)

• Anonym (Cancer?)

Jag är ung för sjukdomen fyller 29. Pappa dog av cancer dock en hjärntumor cancern i sig kan vara ärftlig.

Jag har ammat men det var 4 år sedan.

Jag vet inte om jag kanske ska på mamografi senare isf. Vad jag förstodd var det ett UL.

Ja jag ska gå på varenda en undersökning. Och antibiotikan äter jag.

Hoppas bara att den visar nått som att den hjälper för skulle rodnaden inte bli bättre skulle jag höra av mig akut .

• Wittra
    Anonym (Cancer?) skrev 2013-07-29 22:52:56 följande:
    Jag är ung för sjukdomen fyller 29. Pappa dog av cancer dock en hjärntumor cancern i sig kan vara ärftlig.
    Jag har ammat men det var 4 år sedan.
    Jag vet inte om jag kanske ska på mamografi senare isf. Vad jag förstodd var det ett UL.
    Ja jag ska gå på varenda en undersökning. Och antibiotikan äter jag.
    Hoppas bara att den visar nått som att den hjälper för skulle rodnaden inte bli bättre skulle jag höra av mig akut .
    Jag är hemskt ledsen att säga det men idag förekommer det faktiskt fall där kvinnor under 30 drabbas. Det är ovanligt, men det förekommer. Just därför är det så viktigt när man fått symtom som du fått, att utreda ordentligt. Det finns såklart ofarliga förklaringar till varför du fått dessa symtom. 

Gör dina undersökningar, ät antibiotikan och så hoppas vi på det allra bästa.   
    När ska du göra UL? På dig lät det som om de skulle ha skickat akutremiss?

Din pappas hjärntumör känns lite avlägsen för detta, var det primärtumör eller hade han haft någon cancer på annat ställe i kroppen?
    Vad gäller magknip så kan du vara överkänslig och reagera på antibiotika. Vanliga biverkningar kan vara ont i magen, diarré, utslag etc. Brukar stå på bipacksedeln. Får du väldigt ont kan man alltid byta antibiotika. 
  • Anonym (Cancer?)
    Wittra skrev 2013-07-29 23:10:20 följande:
    Jag är hemskt ledsen att säga det men idag förekommer det faktiskt fall där kvinnor under 30 drabbas. Det är ovanligt, men det förekommer. Just därför är det så viktigt när man fått symtom som du fått, att utreda ordentligt. Det finns såklart ofarliga förklaringar till varför du fått dessa symtom. 

Gör dina undersökningar, ät antibiotikan och så hoppas vi på det allra bästa.   

När ska du göra UL? På dig lät det som om de skulle ha skickat akutremiss?

Din pappas hjärntumör känns lite avlägsen för detta, var det primärtumör eller hade han haft någon cancer på annat ställe i kroppen?

Vad gäller magknip så kan du vara överkänslig och reagera på antibiotika. Vanliga biverkningar kan vara ont i magen, diarré, utslag etc. Brukar stå på bipacksedeln. Får du väldigt ont kan man alltid byta antibiotika. 

Ja jag har läst mig till det :(

Ja precis akutremiss har ej fått tid än men förhoppningsvis kommer det denna vecka.

Magknipen menade jag menar av oroskänsla . Däremot har jag jag illamående av medicinen och hjälper inte att tabletterna är enorma :/ men jag härdar.

Pappas tumör var primär. Ja kanske är avlägset men man kan inte sluta tänka på just att han dog av cancer :(
Svar på tråden Hudförändringar på ena bröstet. Cancer?