• uppfostrabättre

Men respekten för varandra?

Jag har läst lite här på sidan och sett att många vill ha staff och liknande för sina barn som inte skött sig.

Barn gör sånt av en anledning. Antingen ålderstrots eller att barnet mår dåligt eller är arg på ngt och inte vet hur man utrycket det.

Exempel: Marcus på 5 år har en kompis som har en kompis som är dum och Marcus mår dåligt av det och vågar inte berätta det. Därför svär han och är uppkäftig och trotsig vilket inte är ok. Men felet som de flesta gör är att bestraffa barnet och tror att det ska hjälpa.  En bättre sak är att fråga Marcus varför han gör så och övertyga han och berätta och tänka själv. Då kan man prata med kompisen och göra samma sak där, Det vill säga fråga tills man har en anledning.

Samt så måste vuxna respektera barns åsikter och tankar ockå och inte bara att barn ska respektera vuxna.

Barn förstår bättre en vad man tror och de är inga slavar för er. 

Sammanfattat: Bestaffa inte utan fråga tills du har en anledning och lös det med hjälp av det. 

Jag säger inte att ni måste följa det men jag vill gärna ha mer om hur ni uppfostrar era barn. Var jag vettig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-30 00:02
    Lite stavfel tyvärr pga usel dator.

Svar på tråden Men respekten för varandra?