Hej!
Förutom de tips du fått som varit superbra så fyller jag på lite :)
För det första är det viktigt att andas LUGNT, ner i magen. Anledningen är att kroppen inte kan utsöndra de stresshormoner som ger adrenalinpåslaget om du är avslappnad. Om du övar på andningen kommer du kunna minska de eventuella fysiska symptom som kan uppstå, vilka brukar vara hjärtklappning, darrningar och blackouter. Det gäller att dämpa flykt-instinkten alltså :).
Ett annat sätt att påminna sig om hur man slappnar av är att knyta vänster hand hårt som attan och sen släppa, då blir det lättare att slappna av lite mer eftersom du känner den konkreta känslan. Ofta sitter man och har axlarna "vid öronen" utan att märka det.
Övning är bra om du är en person som känner dig trygg i att vara superförberedd. Vissa är ju inte det utan börjar då bli nervösa för att staka sig eller glömma av sig och inte hitta tråden igen. Det som kan vara bra är att ha standardfraser, som någon skrev innan. Vid presentationer av sig själv är det smart att ha en "Hej jag heter xxx, jag har jobbat på xxx i xx år och har tidigare sysslat med xxx.".
Försök också att tänka rationella tankar. Vad är det värsta som kan hända? Du kommer inte få hjärtinfarkt, du kommer inte avlida, antagligen inte svimma heller. Människor vill generellt inte dig illa och som du säkert vet är det svårt att fokusera på vad andra gör när man själv är nervös, och du är inte ensam om det :). Många sitter och tänker på sin tur istället för att höra vad du säger och bedöma dig, och om du själv är rädd för att "verka" nervös så kan jag lova dig att det du känner på insidan inte syns på utsidan.
Mitt sista råd är att INTE sjukskriva dig mer. Att fly från problemet förstärker problemet. Det som händer är att du skapar ett negativt belöningssystem i huvudet där du förvisso kommer undan för stunden men det håller ju inte i längden. Det är mycket mycket bättre om du exponerar dig lite i taget och tar tjuren vid hornen. Om det handlar om kortare presentationsrundor så tänk på att du inte behöver säga så mycket. Det är ok att vara kortfattad, man kan vara trevlig vid kaffemaskinen senare istället. Försök tänka på känslan EFTER det är gjort, då brukar man känna sig lättad och nöjd.
Sista tipset: Presentationen är "bara" fem minuter/ trettio sekunder/ en kvart av ditt liv. Innan det är dags kan du tänka "Om femton minuter är det här klart, och jag kommer vara glad att jag gjort det". Eller "Om två timmar är jag hemma i soffan i mjukisbrallor, det är inte ens långt dit".
Lycka till!