• mystery88

Jag blir ofta sjuk...

Jag har känt det senaste halvåret, kanske ännu längre om jag tänker efter, att jag ofta blir sjuk. Oftast handlar det om förkylningar. Jag pluggar och om jag missar någon föreläsning här och där som jag kanske ändå inte hade gått på så känns inte det som hela världen. Men nu i sommar då jag jobbar så har jag börjat tänka på detta och oroar mig lite över det då jag inte vill sjukanmäla mig "hela tiden". Jag har varit förkyld och känt mig febrig två gånger på två månader och känner mig nu yr och lite lätt illamående. Har legat vaken inatt och oroat mig övet att inte kunna jobba. Sitter nu i valet och kvalet i hur jag ska göra. Har nästan inte sovit nåt och mår inte bra.

Vad ska jag göra? Har funderat på att gå till vårdcentralen och kolla om jag kanske har brist på något som kan påverka immunförsvaret, men är så stickrädd och antar att de kommer att ta blodprov så gruvar mig för att ringa... Eller borde jag ringa sjukvårdsrådgivningen och prata med dem!? Eller behöver min kropp bara få vila upp sig ordentligt och återhämta sig så kanske det blir bättre? Eller blir det ändå samma sak igen längre fram!? Är timanställd så kan nog avboka pass, men jag behöver ju egentligen pengarna...

• Svar på tråden Jag blir ofta sjuk...
  • En blå giraff

Jag tror inte att VC kan göra något åt om du ofta är förkyld. Fel på immunförsvaret låter det inte som. Kanske snarare att du inte tar hand om dig som du ska. Röker du? Sover du ofta dåligt på nätterna, lägger dig i tid? Äter bra eller dålig kost? Sådant påverkar ju jättemycket om man lättare blir sjuk. 

Sen måste du nog verkligen tänka till om du är timvikarie vad du sjukskriver dig för. Jag känner ju inte dig och vet hur det är. Men det finns många som verkligen sjukskriver sig för minsta lilla. En liten förkylning utan feber är inget skäl att vara hemma tycker jag. Handen på hjärtat så tar jag i sådana fall värktablett på morgonen och tar med mig en till dos med värktablett att ta efter några timmar. Brukar ofta gå att uthärda dagen då. Att du mår dåligt idag beror säkert på sömnbristen. Bättre att du går och jobbar och i så fall går hem tidigare om du känner att du inte orkar. Då har du visat din goda vilja. 

• Lena

som timantlld funkar det lika dant med inbokade pass och sjukersättning som för fast anställda.

• Lena

Skaffa dig en termometer så du kan se om du verkligen har feber.

• pmb

Fast det är väl ändå inte normalt att man går och blir förkyld varje månad? Iofs behöver det ju inte vara nån brist utan kan lika bra vara stress, långvarig stress sätter ju ner immunförsvaret.

Gör så, fundera igenom hur du lever och passa på att gå till läkaren. Om du är väldigt stickrädd så upplys om det, och kräv att få nån som är bra på att sticka, för får du nån som är bra på att sticka så känns det faktiskt knappt nånting. Om du är jättenervös kan du ju ta med nån.

Sen håller jag med om ovan nämnda, försöka gå om man är osäker är bra för man kan alltid gå hem igen på dagen. Men jag vet, det är skitsvårt att bedöma tidigt på morgonen när kroppen knappt vaknat ;)

• Maac

Klart du ska gå till en läkare! Jag hade en infektion i kroppen och skyhög sänka när jag tog mig till läkaren. Då hade jag varit sjuk någon gång per månad i flera månader. Jag fick ordentligt med penicillin för att bli frisk.

Du måste kolla om du har någon brist eller om något annat gör ditt immunförsvar lägre.

Kanske har du bara otur. Handhygien spelar också stor roll.

• Nyfiken gul

sen beror det ju på vad "ofta sjuk" innebär.    

Lite snuvig någon dag eller lite hosta är ju inte att vara sjuk.  Man kan vara förkyld o halvkrasslig utan att egentligen vara sjuk. 

Riktig feber är däremot en anlednign att stanna hemma men då rekommenderar jag att köpa en termometer så du verkligen vet att du har feber.

Eller om du har konstant hosta och är riktigt dundersnorig med nysningar. Då kan man också stanna hemma.

Men lite harkel, lätt huvudvärk eller en täppt näsa är inte att vara sjuk.  

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
Svar på tråden Jag blir ofta sjuk...