• Anonym (Mom)

1,5 år som sitter på ipaden

Vår dotter ÄLSKAR att titta på film eller spela nått spel på ipaden. Hon skulle kunna sitta i timmar på den, det får hon dock inte. Vi är utomhus flera timmar varenda dag, hon träffar andra barn, åker med oss och handlar, besöker badhus, lekland, träffar släktingar osv. Men några timmar om dagen är man ju hemma förstås och då vill hon inte leka med något än ipaden. Har köpt fler nya leksaker men nä- ipaden är det enda hon vill syssla med. Försöker leka med henne på golvet men hon tröttnar och säger "pad, pad". Haha låter ju inte klokt

Har fått för mig att det inte är bra att de är på den alltför mkt!? Hur gör ni?

• Svar på tråden 1,5 år som sitter på ipaden
  • Lena

Hemma får barnen titta på tv, spela på dator eller padda före frukost och efter middagen. Eftersom vi är konsekventa tjatar de inte så mycket.

• Anonym (Mom)

Det låter vettigt. Eftersom hon bara är 1,5 är jag rädd att det på något vis ska va skadligt för henne? Men hon gör ju massvis med andra saker på dagarna. Man kan inte leka aktivt eller vara utomhus varjw minut.

Min sambo, hennes pappa, tycker att hon ska få sitta några timmar om dan när vi ändå är hemma och hon ska ta det lugnt. Jag känner mig kluven till det. Men det kanske inte är så fel.....

Tack för ditt svar.

• Lena
    Anonym (Mom) skrev 2013-07-30 07:33:07 följande:
    Det låter vettigt. Eftersom hon bara är 1,5 är jag rädd att det på något vis ska va skadligt för henne? Men hon gör ju massvis med andra saker på dagarna. Man kan inte leka aktivt eller vara utomhus varjw minut.

Min sambo, hennes pappa, tycker att hon ska få sitta några timmar om dan när vi ändå är hemma och hon ska ta det lugnt. Jag känner mig kluven till det. Men det kanske inte är så fel.....
    Tack för ditt svar.
    Om hon inte tittar på tv så kan jag tycka att två timmar känns okej. Annars är det bra för barn att ha tråkigt, det övar deras fantasi.
  • Anonym (Judit)

Jag tycker inte heller att skärmtid ska ersätta annan lek. Det finns ju pedagogiska appar till ipad men de kan ju inte ersätta böcker, rollekar, att hålla saker i händerna etc.

Vi har en ipad men vårt barn har aldrig fått använda den den fritt. Det kan bli 10 min pussel eller något liknande i såna situationer när vi känner att barnet behöver lite förströelse (i vänta på mat, vid förälders läkarbesök eller viktigt telefonsamtal etc).

Hon är 26 månader och kommer få använda plattan mer när hon blir äldre. Kanske till läxor och sånt.

• Anonym (Mom)
    Lena skrev 2013-07-30 07:34:59 följande:
    Om hon inte tittar på tv så kan jag tycka att två timmar känns okej. Annars är det bra för barn att ha tråkigt, det övar deras fantasi.

Tv intresserar henne inte. Det är bara paddan
  • Anonym (Mom)
    Anonym (Judit) skrev 2013-07-30 07:35:02 följande:
    Jag tycker inte heller att skärmtid ska ersätta annan lek. Det finns ju pedagogiska appar till ipad men de kan ju inte ersätta böcker, rollekar, att hålla saker i händerna etc.

Vi har en ipad men vårt barn har aldrig fått använda den den fritt. Det kan bli 10 min pussel eller något liknande i såna situationer när vi känner att barnet behöver lite förströelse (i vänta på mat, vid förälders läkarbesök eller viktigt telefonsamtal etc).

Hon är 26 månader och kommer få använda plattan mer när hon blir äldre. Kanske till läxor och sånt.

Jag tycker inte heller att skärmtid ska ersätta annan lek- men det kan vara ett väldigt bra komplement. Lagar jag middag tex och vi har varit iväg hela dagen älskar hon att krypa upp i soffan & titta på en film på paddan eller spela ett spel. Ser det som en tillgång att hon är så duktig på att hantera den och tycker inte att en liten stund om dagen är några problem. Men när det blir längre än 1 timme om dagen så kände jag mig lite kluven & startade denna tråd. Att helt utesluta paddan skulle aldrig falla mig in.

Tack för ditt svar
  • Anonym (Vaaa?)
    Lena skrev 2013-07-30 07:34:59 följande:

2 timmar Ipad för en 1 åring, seriöst????
  • Ramborg

Min dotter som är två älskar mobiltelefonen. Men just därför får hon bara leka med den några minuter åt gången, och ibland om vi måste åka bil långt och hon blir jätteledsen. Det är lite scary att se hur länge hon kan sitta böjd över telefonen jämfört med allt annat... Två timmar om dagen låter väldigt mycket för mig, då tränger den ju undan annat som pussel, bilar, byggklossar osv. Hon måste lära sig att hitta på saker själv eller tillsammans med mig, även inomhus. Inte bara bli road av telefonen. Fast varför jag tycker så vet jag egentligen inte.

Men ni känner väl er dotter och bedömer vad som är bäst för henne!

42.
  • Anonym (Judit)
    Anonym (Mom) skrev 2013-07-30 07:41:37 följande:

Jag tycker inte heller att skärmtid ska ersätta annan lek- men det kan vara ett väldigt bra komplement. Lagar jag middag tex och vi har varit iväg hela dagen älskar hon att krypa upp i soffan & titta på en film på paddan eller spela ett spel. Ser det som en tillgång att hon är så duktig på att hantera den och tycker inte att en liten stund om dagen är några problem. Men när det blir längre än 1 timme om dagen så kände jag mig lite kluven & startade denna tråd. Att helt utesluta paddan skulle aldrig falla mig in.

Tack för ditt svar
    Var har jag skrivit att du ska utesluta ipaden?
  • Anonym (Qwe)

Är det inte roligare för henne att sitta med paddan istället för på den?

Svar på tråden 1,5 år som sitter på ipaden