• Anonym (Gravid o ont!)

Bonusen är här hela veckan & sambon jobbar!!!

Bor sen två år tillbaka med min sambo. När det inte är skola har vi hans son sen tidigare varannan vecka, skolterminer varannan helg.

Min sambo har gått hemma hela tiden, medan jag pluggat osv. Har ingen ordentlig kontakt med min bonusson. Vet inte varför men det är så, vi har inte spenderat så mycket tid tillsammans och sen tror jag att det förstör lite att sambon lägger ALL sin energi på sonen när han är här, ser inte till mig ett dugg under de tiderna.

I vilket fall som helst, så är bonusen här denna vecka.
    Min sambo har fått jobb och är borta från 6.30-16.30.
    Jag är gravid & kan behöva åka in när som helst till förlossningen, så nära bf är det. Jag är också sjukskriven fram till förlossning pga foglossning, svullna fötter och kraftiga sammandragningar. Det är precis så jag kan gå ut med hunden så han får kissa när sambon är borta, vissa dagar får jag be om hjälp från vänner & min mamma när det är som värst.
    Och nu ska jag alltså kunna ta hand om hans son (som iofs är ganska självgående, han är inte liten men i förskoleålder), det är ändå en del extrajobb då han inte ens kan smöra sina egna mackor, inte tycker om o leka med leksaker utan måste bli underhållen hela tiden av nån annan, han gillar o spela men man kan inte sitta framför en tv hela dagen när man är ett barn!

Är det verkligen rätt av min sambo att lämna honom här?
    Vad säger lagen, vet nån? Är det mitt eller sambons fel/ansvar om något händer honom under de timmar vi är själva?

Denna vecka ligger jag dessutom med frossa, feber och ett hemskt illamående, så jag är verkligen sängliggande nu..... Rynkar på näsan

• Svar på tråden Bonusen är här hela veckan & sambon jobbar!!!
  • Anonym (seriöst?)

Du menar att du väljer att bli gravid med en man, vars barn bor med er varannan vecka under loven, men att du inte lagt någon energi på att lära känna barnet som du snart ska föda ett syskon till? Hur kan du få det till att vara sambons fel?

Ring mamman och säg som det är att du är obekväm med att sonen är hos er när sambon inte är hemma för att du inte känner sonen och inte vill ta ansvar för honom. Då löser garanterat sig dina problem relativt snabbt.

• Anonym (olika)

Det finns inget rätt eller fel, utan det är helt upp till dig/er hur ni vill göra. Känner du att du inte vill/orkar ta hand om sonen, så säg ifrån och så får din sambo ordna tillsynen på annat vis.

Vad lagen säger vet jag faktiskt inte, mer än att du inte är vårdnadshavare och har inga varken rättigheter eller skyldigheter mot sonen, mer än att behandla honom väl och rättvist. Du har ju inga rättigheter när det kommer till att få ta del utav hans personliga handlingar, tex sjukvårdsjournaler.

Men som sagt prata med din man om att du fått ett ansvar/extra arbete som du inte vill ha/orkar med, så är det upp till honom att ordna för sonen. 

• Philippa
    Anonym (seriöst?) skrev 2013-07-30 08:17:50 följande:
    Du menar att du väljer att bli gravid med en man, vars barn bor med er varannan vecka under loven, men att du inte lagt någon energi på att lära känna barnet som du snart ska föda ett syskon till? Hur kan du få det till att vara sambons fel?

Ring mamman och säg som det är att du är obekväm med att sonen är hos er när sambon inte är hemma för att du inte känner sonen och inte vill ta ansvar för honom. Då löser garanterat sig dina problem relativt snabbt.

Precis.. jag är förvånad
  • Vanilla ice queen

Men ta och se din chans att knyta lite band till sonen. Det är ju ditt barns storebror. Spela spel, pussla, rita, pyssla, baka mm. Finns massor med mer stillasittande aktiviteter.

• sextiotalist

Pappan har ju inte släppt in Ts, så det är därför de troligen inte har en bra kontakt.
    Kan inte barnet gå på dagis den här veckan, det ska han ändå ha rätt till.

Ts är sjuk, förutom det att hon mår dåligt pga hon är gravid. Är det ingen som känner sympati med henne.

Ts, ta upp det med pappan och säg att han får fixa det, antingen att barnet är hos sin mamma, dagis eller någon släkting.      

• Curlie

Kan ju inte vara roligt för pojken att vara hemma med en vuxen som inte orkar någonting alls kan inte pojken vara på förskola några timmar varje dag, för att aktivera sig och träffa barn?

• sextiotalist
    Vanilla ice queen skrev 2013-07-30 08:38:31 följande:
    Men ta och se din chans att knyta lite band till sonen. Det är ju ditt barns storebror. Spela spel, pussla, rita, pyssla, baka mm. Finns massor med mer stillasittande aktiviteter.
    Med feber, frossa och andra graviditetsbesvär?
  • Anonym (Fkassa)

Vad lagen säger vet jag inte men försäkringskassan kan ha synpunkter. När jag var sjukskriven för foglossning ringde fk och pratade. Försäkrade sig samtidigt om att jag haee 3-åriga storebror på förskolan eftersom jag var för sjuk att ta hand om honom med. Vad hade ni gjort om du inte varit hemma?

• Anonym (mini)
    sextiotalist skrev 2013-07-30 08:43:52 följande:

Pappan har ju inte släppt in Ts, så det är därför de troligen inte har en bra kontakt.

Ts är sjuk, förutom det att hon mår dåligt pga hon är gravid. Är det ingen som känner sympati med henne.

Ts, ta upp det med pappan och säg att han får fixa det, antingen att barnet är hos sin mamma, dagis eller någon släkting.      

Mycket bra skrivet, håller med.
  • Anonym (ursäkter)
    sextiotalist skrev 2013-07-30 08:43:52 följande:

Det är en ursäkt att skylla på pappan. Ts säger inte att sambon inte släppt in henne utan att han inte bryr sig om henne när barnet är där och därför har hon inte kontakt med barnet. Bakvänt och ologiskt. Vill man ha kontakt med ett barn ser man väl till att skapa den?

Sen håller jag med om att ts inte borde ta hand om barn i sitt tillstånd, och det är pappans ansvar att fixa det. Men då kanske pappan får tacka nej till jobbet denna veckan och vara hemma i stället. Klarar ekonomin det? Om de redan anmält till förskolan att barnet ska vara hemma så är det ju inte bara att "fixa" och mamman ska väl inte behöva ändra sina planer för att ts är sjuk och pappan väljer att jobba?
Svar på tråden Bonusen är här hela veckan & sambon jobbar!!!