• mmmmn

Vad är det för skillnad på regnkläder och skalkläder?

Om jag ska leta efter skalkläder, hur ser de då ut?

• Svar på tråden Vad är det för skillnad på regnkläder och skalkläder?
  • pigglet

Skalkläder finns väl både rägntäta och mindre regntäta. Ska du använda dem som regnkläder behöver de ha minst 5000 vattenpelare, helst 10 000. Vi har pop:s, de funkar helt perfekt som regnkläder, utan att bli så där fuktiga under som vanliga galonisar blir. Man kan alltså använde dem varenda dag hela hösten och våren, oavsett väder.

• Dr Mupp

Skalkläder andas och kan användas alltid. Regnkläder andas inte utan blir svettiga och otäcka. 

Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • gbgumman

Hat alltid köpt bra skalkläder och de har funkat när vi varit ute i rusk. Ja även sitta i vatten pöl. Men förskolan har ändå velat ha galon. De provar inte en med de isbjörn kläder jag skickat med. Köpte därför galon för att få stofilerna nöjda.

• Maisie

Min dotter har bara skalkläder. Jag struntar i vad personalen tycker (nu har de inte sagt något) för jag vet att de fungerar bra. Jag har den erfarenheten både som förälder och förskollärare. 

gbgumman skrev 2013-08-06 08:43:44 följande:
    Hat alltid köpt bra skalkläder och de har funkat när vi varit ute i rusk. Ja även sitta i vatten pöl. Men förskolan har ändå velat ha galon. De provar inte en med de isbjörn kläder jag skickat med. Köpte därför galon för att få stofilerna nöjda.
    Vad händer om du inte tar med galonkläder? Får ditt barn gå ut i sina innekläder för att de av princip inte vill ta på skalkläderna? 

Jag hade visat kläderna för personalen och sagt att detta är mitt barns regnkläder och jag vill att h*n har på sig dem när barnen har regnkläder på sig. Accepterar de inte det så hade jag kontaktat förskolechefen för du tillhandahåller adekvata kläder och det är det enda som behövs.

Jag som personal ska inte ha några åsikter om barnens kläder så länge de är adekvata, dvs barnen har hela, rena kläder som passar för vädret.  
  • pigglet

Även på sonens förskola har jag fått någon kommentar. Men jag har bara sagt att "Vi testar idag och ser hur det funkar, blir han blöt får vi ta hit galonisar imorgon". Det har inte behövts.

Svar på tråden Vad är det för skillnad på regnkläder och skalkläder?