• avil

valutakursen nu-Smartare att ta turkiska lira ,eller Euro till turkiet??

nån som hänger med i det?? vet att man kan handla med både ock,men vilket är bättre för min ekonomi? Nån som vet??

• Svar på tråden valutakursen nu-Smartare att ta turkiska lira ,eller Euro till turkiet??
  • Plainsongs

Var där för två månader sedan och insåg att Lira är det rätta, då de avrundar uppåt i Euro

• Frida73

Var i Alanya för tre veckor sen och det hade varit smartare att ha lira och inte Euro som jag hade. För två år sen i Side funkade det däremot bättre med Euro. 

• avil

oki,som jag tänkte då...en lira vad är den på nu? typ 4kronor?

• Lilas

Jag kom hem från Side igår och skulle säga att lire är att föredra, men kanske beroende på vad och vart man ska betala. Där vi var fanns iaf inga ställen som inte tog emot lira, men på marknader och basarer frågade de i vilken valuta man ville betala, tror dock att euro är mindre förmånligt

• Cafe Solo

Självklart tar du inte med några kontanter till Turkiet utan tar ut pengar från en bankomat när du landar.

• avil

SJÄLVKLART tar vi lire med oss........vi har al inclusive ,men kommer eventuellt göra nån utflykt o så.....behöve inte s mycket pengar ändå...

• Cafe Solo

Varför betala extra för att någon ska frakta sedlar från Turkiet? Det finns gott om bankomater i Turkiet. Inklusive på flygplatserna. Ica-kort räcker gott utomlands.

• youdontknow

Jag var i turkiet i juni detta år. Jag hade lira och jag tänkte så att 10 lira är 35 kr :) 50 lira är ca 175 kr :) jag tycker då att lira är bäst!

• Aniiee

Jag tror Café Solo tänker på avgiten till banken när man växlar pengar i sverige.....

Yaoi is the opiate of the fangirls
  • Lilas

Men de flesta korten tar ju en avgift för att ta ut pengar utomlands, så blir ju samma eller mer att göra det på plats, plus att jag helst undviker det med tanke på att det känns mer osäkert att stoppa in kortet i en bankomat i Turkiet. Dessutom är det skönt att ha det gjort, istället för att börja semestern med att leta bankomat och ta ut pengar, men det är ju som sagt min åsikt

• MrsC74

Swedbank ( min bank) tar 30 kr varje gång jag tar ut pengar så det blir bättre att växla hemma.

• Punkster

Jag har varit i Turkiet massor med gånger och aldrig betalat med något annat än lira, som jag växlat till mig hemma innan avresan. Risken för skimming och liknande är högre utomlands (inbillar jag mig iaf) om man använder sitt kort, och om man vill betala med euro istället för lira så blir det ofta dyrare. 

Svar på tråden valutakursen nu-Smartare att ta turkiska lira ,eller Euro till turkiet??