• Lillansmam

    Är det omöjligt att bli gravid när man ammar ofta?

    Vi har en underbar dotter på 8månader och vi vill försöka få ett syskon till henne. Jag har hört att det kan vara svårt att bli gravid om man ammar mkt (oftare än var 3e timma)
    Vad är era erfarenheter när ni försökte få barn nr 2?


  • Svar på tråden Är det omöjligt att bli gravid när man ammar ofta?
  • EJai

    Vet många som fått igång mensen efter barn nr 1 som helammat å blivigt gravida. Jag fick mens efter 2 månader å helammade till 7 månader. Hade kanske kunnat bli med syskon om vi hade velat börja försöka

  • alynda

    Är ditt barn så gammalt som 8 månader är det långt ifrån omöjligt, men däremot kan hormonerna försvåra. Amningsperioden kan liknas vid ett litet klimakterium då könshormonerna ligger lågt (individuellt förstås). Du kan fungera på om slemhinnorna i underlivet beter sig som de gjorde innan du blev gravid. Är de torrare nu kan det vara ett tecken på att hormonbalansen inte främjar graviditet just nu.

  • lillansmam2012

    Alynda - tack för svar!
    Det är stor skillnad underlivet. Sedan jag fick min lilla tjej har jag varit mkt torr i slemhinnorna men för några månader sedan (Max 2) har jag fått väldigt mkt flytningar!
    Så du menar det kan vara positivt i tanken att jag vill kunna få ett till barn?

  • angio101

    Jag fick tillbaka mensen 3 månader efter förlossning trots helamning. Blev gravid med tvåan när ettan var 6 månader, precis när vi gick över från amning till mat pga dålig viktuppgång

  • alynda
    lillansmam2012 skrev 2013-07-30 16:03:05 följande:
    Alynda - tack för svar! Det är stor skillnad underlivet. Sedan jag fick min lilla tjej har jag varit mkt torr i slemhinnorna men för några månader sedan (Max 2) har jag fått väldigt mkt flytningar! Så du menar det kan vara positivt i tanken att jag vill kunna få ett till barn?

    Är du mindre torr nu än tidigare under amningen så kan det vara ett tecken på en mer fertil hormonbalans, ja.
  • Lillansmam
    angio101 skrev 2013-07-30 17:10:34 följande:
    Jag fick tillbaka mensen 3 månader efter förlossning trots helamning. Blev gravid med tvåan när ettan var 6 månader, precis när vi gick över från amning till mat pga dålig viktuppgång



    Önskar detsamma händer med mig men det är ju olika från person till person. Kroppen blir ju gravid först när den är redo - i wish soon:)
  • Mikkan90

    Är ju bara att testa och se. Svårt att veta innan. Jag har blivit gravid tre gånger innan på första försöket. Vi valde att inte skydda oss efter att sonen kom, jag ammade under tiden och det tod 1, 5 år innan jag vart gravid. För mig verkade det som att bara amma en gång per dygn var skydd nog att inte bli gravid.


    Pojke född 2012-01-16 Flicka bf 2014-02-14
  • lillansmam2012

    Hej alla,


    Nu har jag inte varit inne på denna sida på väldigt länge.. men faktiskt är jag gravid igen och ska få en liten knodd i början på maj om allt går som planerat :)
    Det tog ett bra tag för oss innan vi var redo att få fler barn visade det sig - nu blir det nästan 2,5 år mellan våra små men det känns alldeles perfekt.
    Ingen ide att stressa och bli orolig - kroppen bestämmer ju helt enkelt själv när det är dags och om man kan få barn kommer det när allt klaffar.

    Kram från migGlad

Svar på tråden Är det omöjligt att bli gravid när man ammar ofta?