Mina barn vill inte komma till mig, mitt ex hjälper inte till!
Jag har två barn från en relation som tog slut för ca 7 år sedan. Iom separationen flyttade jag till en annan landsände pga jobb, och barnen bodde kvar hos mamman. Jag har dock träffat dem så ofta jag kunnat, oftast med ca 4-8 veckors mellanrum. Jag har hälsat på dem (heldag men inte över natten, jag har ingen egen bostad i deras stad). Någon gång ibland har de kommit till mig då mitt ex har kört dem hit och själv hälsat på vänner i en närliggande ort.
Barnen är nu 8 och 13 år och de vill nu inte komma till mig. De har varit motvilliga länge men nu är det stopp. När jag kommer dit och hälsar på följer de med mig men de vill ofta gå hem så fort som möjligt igen. Jag känner inte att mitt ex stöttar i detta. Jag är ledsen för detta och vill så klart gärna förbättra relationerna med barnen och det kommer bäst att ske om vi får träffas så ofta som möjligt - det känns ganska självklart.
Min åsikt är att detta absolut inte är upp till barnen utan det bestämmer vi vuxna men mitt ex vägrar "tvinga" barnen! Hon säger att jag i så fall måste komma oftare, kanske varannan helg, för att barnen ska känna sig trygga. Jag vet att jag kan få dem trygga och kan inte se något problem med att vi vuxna avgör vad som är bäst för barnen.